עבד (תואר)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
עבד הוא אחד מהתארים שתוארו בו עם ישראל על ידי ה' על שם היותם עובדי ה' ומקיימי מצוותיו. תואר זה גם מיוחס לכמה מהנביאים וגדולי ישראל כמשה רבינו ויהושע.
מקורו[עריכה | עריכת קוד מקור]
התורה אוסרת מכירת איש ישראלי כעבד היות והם במהותם עבדיו של ה':
כִּי־עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר־הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
— ספר ויקרא כה פסוק מב
ושוב בהלכות העבדים:
כִּי־לִי בְנֵי־יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר־הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם
— ספר ויקרא פרק כה, נה.
סוגי עבדים[עריכה | עריכת קוד מקור]
בתואר עבדים כלולים כמה סוגים ודרגות המאפיינים סוגים שונים במושג עבד כתואר לנשמות ישראל ועבודתם:
- אמה העבריה
- עבד עברי
- עבד כנעני
- עבד הוי"ה - עיקר עבודתו הוא בהמשכה של אור אלוקי בעולמות והם עובדי ה' בנשמתם, מקביל לעבד נאמן.
- עובד אלקים - עיקר עבודתו הוא עם גופו וענייני העולם ובעבודת הבירורים והן עובדי ה' בגופם ומקביל עבד פשוט.
- עבד נאמן - הוא שיש לו תענוג וחיות בעבודתו, היות ויש לו השגה במעלת האדון ורוצה לשרת אותו ולעבדו ולכן מוסר עצמו לשירות.(כי הוא מבין באפלאת האדון)
- עבד פשוט - אין לו תענוג בעבודתו והוא עובד מעול ומיראה, ועבדותו נעשית כטבע בנפשו שכל מציאותו אינו אלא כחפץ האדון לעשות רצונו וחפצו.
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- הרבי הרש"ב, המשך תרס"ו, ממאמר מקנה רב ואילך.