התבוננות היא דרך יסודית בעבודת ה', ועניינה העמקת הדעת והרחבת השכל בענין, על מנת להגיע להתפעלות המידות.

ציור המתאר חסיד מתבונן לפני התפילה

שלושה מיני התבוננות עריכה

ישנם שלושה סוגי התבוננות המפורטים בהיום יום לחודש תמוז[דרושה הבהרה]:

  • א) התבוננות למודית, אחר שמבין הענין על בוריו, הוא מתבונן בעומק הענין ההוא, עד שהשכלי מאיר אצלו.
  • ב) שקודם התפילה, ענינה הרגש חיות הענין שלמד ולא הרגש השכלי כמו בהתבוננות למודית.
  • ג) שבתפילה, ענינה הרגש האלקות שבהענין שלמד.

שלש אלה הם שליבות סולם ההרגשה ורק בחסדי השי"ת עמנו מרגישים לפעמים - דערהערט מען ג-טליכקייט בלי שום עבודה כלל, והוא מפני מעלת העצמות שיש בנשמה, אבל מצד העבודה שבכח עצמו מוכרחים שלש הנ"ל.

שלש מדרגות אלו של ההתבוננות הן כנגד שלשת הרבדים של אותיות התורה, עולמות נשמות אלוקות, כפי שכתב הבעש"ט לגיסו רבי גרשון מקיטוב.[1] התבוננות של הבנת העניין הנלמד היא ברובד העולמות, והיא בונה את גוף ההתבוננות. התבוננות בחיות הפנימית של העניין היא ברובד הנשמות, והיא מכניסה חיים בגוף ההתבוננות. התבוננות באלוקות שבעניין הנלמד היא ברובד האלוקות, והיא מקשרת את הגוף ואת החיים אל חיי החיים ב"ה.

התבוננות כללית והתבוננות פרטית עריכה

התבוננות יכולה להעשות בשני אופנים. האופן הראשון הוא התבוננות כללית בכללות העניין, האופן השני הוא התבוננות פרטית בכל פרטי הענין.

קונטרס ההתבוננות של אדמו"ר האמצעי מסביר כיצד להתבונן, ומרחיב בפרטים רבים של עבודת ההתבוננות.

התבוננות בגדולת השם עריכה

גדולת ה' הוא מן הנושאים אשר בהם עוסקת תורת החסידות. שנים מבין מצוות התורה הם אהבת ה' ויראת ה' ומובן כי האופן שבו ניתן לקיים את מצוות אלו הוא על ידי התבוננות והעמקה בנושאים של גדולת ה'. שכאשר אדם מתבונן בשכלו ומרחיב בדעתו בגדולת ה' בהיותו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין וכולא קמיה כלא חשיב, מתעורר בלבו אהבת ה' ויראתו[2].

אחד מהחסידים המפורסמים, שנודע כמשכיל גדול בחסידות וביכולתו להתבונן בחסידות, שמך זמן ארוך, הוא החסיד בנימין קלעצקער.אודות כח ההתעמקות שלו מסופר, שפﬠם, ביום השוק, בהלכו מבית הכנסת ﬠם הטלית ותפילין, התﬠמק במחשבתו, הניח הטלית ותפילין ﬠל עגלה אחת שﬠמדה בשוק, ובﬠמדו, הרים רגלו על ציר גלגל העגלה, והתﬠמק במחשבתו. בעל העגלה, גמר ﬠסקיו ונסﬠ בﬠגלה, ור' בנימין קלעצקﬠר נשאר, עומד בשוק, ורגלו (שהניח ﬠל ציר גלגל הﬠגלה) עדיין באויר. אחר כך הורידה, אבל לא הרגיש מאומה. ורק כשהגיﬠ זמן תפילת המנחה נתﬠורר ממחשבתו.

בהזדמנות אחרת, שקע והתבונן ברציפות במשך 5 שעות![3]

קישורים חיצוניים עריכה

הערות שוליים

  1. כתר שם טוב א'
  2. תניא, פרק ג'.
  3. ספר השיחות- תורת שלום עמ' 6