קונטרס אחרון - שולחן ערוך אדמו"ר הזקן

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־14:33, 11 באפריל 2024 מאת חוקר (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

Disambig RTL.svg.png המונח "קונטרס אחרון" מפנה לכאן. לערך העוסק בקונטרס אחרון שכתב אדמו"ר הזקן על התניא, ראו קונטרס אחרון - ספר התניא.

קונטרס אחרון - שולחן ערוך אדמו"ר הזקן, הינו ההוספות שכתב אדמו"ר הזקן על גוף ההלכות שפסק בשולחן ערוך, במקומות בהם נצרך לבירור הכרעות הדינים ולהוכחתם, כאשר הוא דן בשיטות השונות בהלכה ומסביר את שיקוליו ונימוקיו להכרעה. הקונטרס אחרון נדפס בתחתית עמודי הספר.

בניגוד לשפה המבוארת והקלה לקריאה והבנה, בה כתב את ההלכות בפנים ה'שולחן ערוך', נכתב הקונטרס אחרון בשפה למדנית, קצרה ותמציתית. בדרך כלל נכתב ה'קונטרס' בסמוך לזמן כתיבת ההלכות עצמן, אך במקרים רבים ניכר כי נכתב לאחר מכן.

הרחבה[עריכה]

בדומה לקונטרס אחרון - ספר התניא, גם בעת כתיבת השולחן ערוך, השמיט אדמו"ר הזקן את כל פלפול הדברים וערך אותם בנפרד כהוספה ב'קונטרס אחרון'.

על הקונטרס אחרון כותבים בני הגאון המחבר בהקדמה: "בחוץ חכמות תרונה בלוח השני הנקרא בשם קונטרס אחרון . . בהרחבת הפלפול בראיות חזקות ובדקדוק לשון הגמ' ופוסקים מדבש מתוקות".

אף שבדרך כלל הקונטרס אחרון נכתב בסמיכות לכתיבת גוף ההלכות בשלחן ערוך, בכמה מקומות נראה שהקונטרס אחרון נכתב אחרי כתיבת השלחן ערוך, והכריע בשונה ממה שכתב[1][2].

למרות האריכות הרבה שבקונטרס אחרון, שאדמו"ר הזקן מאריך ומפלפל להוכיח את שיטתו, רבותינו נשיאינו התבטאו כי אין בקונטרס אחרון אפילו מילה אחת מיותרת, והכל מדוייק ומזוקק[3].

אף שאדמו"ר האמצעי כתב בהקדמה לשולחן ערוך שרק מי שיש לו שעת הכושר לעסוק בלימוד בעיון קובע עת מיוחד ללימוד הקונטרס אחרון, אדמו"ר הריי"צ קובל על כך שלומדים רק את ההלכות ולא לומדים כראוי גם את הביאורים בקונטרס אחרון, שלאמיתו של דבר גם ביאורים אלו הרי הם 'גופי תורה'[4].

גדולי ישראל הפליאו את עומק הביאורים בקונטרס אחרון[5], ולקחו דרך בלימוד מצורת הרצאת הדברים העיון הפלפול והחקירה של אדמו"ר הזקן בקונטרס אחרון, כפי שהעיד על עצמו הגאון בעל האבני נזר מסוכטשוב[6], ועוד.

הגאון הרוגוצ'ובר התבטא על הקונטרס אחרון: "יש צורך בגידים כאלה[7] במוח לומר סברות של הקונטרס אחרון"[8], וכשלמד את ה"קונטרס אחרון" על הלכות תלמוד תורה[9] הוא רץ בהתפעלות אנה ואנה ואמר: "הוא כאחד הראשונים הוא כאחד הראשונים"[10]. פעם תיאר הרב רוזין את גדלותו התורנית של הגאון מווילנא ובסיום דבריו אמר: "אבל לדעת ללמוד - זאת ידע אדמו"ר הזקן"![11]

מראי מקומות הערות וציונים[עריכה]

במרוצת השנים עמלו כמה מרבני חב"ד על השלמת מראי מקומות הערות וציונים לשולחן ערוך אדמו"ר הזקן, כאשר כחלק מהמלאכה עמלו גם על פיענוח והשלמת ציונים ומראי מקומות לקונטרס אחרון, חלק בו המלאכה נצרכת אף יותר בשל האופי הלמדני של החיבור והקיצור והתמציתיות בהן נקט אדמו"ר הזקן.

להלן פירוט הקבצים שיצאו לאור:

  • אורח חיים חלק א' - הרב ניסן מאנגעל, ברוקלין תשכ"ט
  • אורחיים חיים חלקים ב'-ד' - הרב מרדכי שמואל אשכנזי ארץ הקודש תשל"ב
  • הלכות ריבית - הרב ניסן מאנגעל, ברוקלין תשל"ג
  • הלכות תלמוד תורה - הרב ניסן מאנגעל - ברוקלין תשכ"ה[12]
  • חושן משפט - הרב ניסן מאנגעל, ברוקלין תשל"ה
  • קונטרס אחרון אורח חיים - הרב לוי ביסטריצקי, כפר חב"ד תשל"ד
  • הלכות שחיטה טריפות ונדה - הרב לוי ביסטריצקי, ברוקלין, תשל"ו

ספרים אודות הקונטרס[13][עריכה]

  • הרב שגיב עמית, רב להושיע[14]
  • מדרכי הקונטרס, עם ביאור הרב יהודה אריה לב, אשדוד
  • שולחן ערוך אדמו"ר הזקן המבואר, הוצאת הרב אלאשווילי, פיענוח הקונטרס אחרון - בעריכת הרב משה לינק

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. ראו דוגמאות באתר שולחן ערוך הרב.
  2. תולדות חב"ד ברוסיה הצארית, השלחן ערוך - שלבים בעריכתו.
  3. ר' שמריהו לויטין, אחיו של ר' שמואל לויטין, שלמד הלכות נדה משולחן ערוך אדמו"ר הזקן ביגיעה גדולה, נכנס ליחידות אצל אדמו"ר הרש"ב, וכך שמע מפיו, שאין אות מילה מיותרת בקונטרס אחרון, כפי שבתניא אין אפילו אות מיותרת. שבועון בית משיח י"א כסלו תשס"א, עמוד 34.
  4. ספר השיחות תש"ב, ליל שמחת תורה לפני ההקפות.
  5. ראו הקדמה הרב יצחק אייזיק אב"ד וויטבסק (בראש מהדורת זיטומיר תר"ז): "וכל זכי הראות ומעמיקי העומק ואשר חנן אותו ה' בהשכל ודעת, המה ראו כן תמהו מעומק מחשבותיו כמה עמקו ויתפלאו . . מרוב כוחו ועצום פלפולו לאמיתתו של תורה במקומות רבים בקונטרס אחרון, שמה חשף זרוע חכמתו, אין קץ לתבונתו".
  6. אוצר סיפורי חב"ד חלק ט' עמוד 156.
  7. כשאמר זאת הראה על אצבעו.
  8. מופיע בלקוטי סיפורים מהרב חיים מרדכי פרלוב.
  9. פרק ג' סק"א ד"ה וסמ"ק.
  10. בשם ר' אלטר שימחוביץ, משפיע בישיבת תורת אמת ירושלים.
  11. במקור באידיש "אבער קענען לערנען?! דאס האט גיקענט דער אלטער רבי"!. הרב יהושע מונדשיין בספרו "מגדל עוז" ע' צ"ב, בשם הרב יעקב ברמן ששמע זאת מהרב רוזין.
  12. נדפס בשולי הגליון לספר הלכות תלמוד תורה.
  13. סקירה של הספרים שיצאו לאור סביב הקונטרס אחרון.
  14. סקירה על הספר נדפסה בשבועון בית משיח כ"ט טבת תשס"ד עמוד 26 ואילך.