אופי לימוד התורה בימות המשיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־23:54, 8 ביוני 2007 מאת Elchanan (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בימות הגאולה יחול שינוי באופי לימוד-התורה, בעיקר ברובד-התורה שבו יתמקד הלימוד. ככלל, מתחלקת התורה לשני רבדים: הרובד הגשמי, הממשי, המכונה "נגלה" שבתורה, והרובד הרוחני, המופשט, המכונה "נסתר" שבתורה. ה"נגלה" שבתורה כולל את ההלכות-למעשה בחיי היום-יום והדיון בהן. מה מותר ומה אסור, מה כשר ומה פסול, מי חייב ומי פטור. חלק שמטבעו עוסק כולו בעניינים גשמיים ואפילו שליליים, כמו: בעיות נזיקין, סכסוכים, שקרים וכדומה - ובו מתמקד הלימוד בתורה לפני הגאולה.

ה"נסתר" שבתורה, כשמו, עוסק בעניינים נסתרים: ספירות ועולמות רוחניים, שעמם מעביר אלינו הבורא את החיות (האנרגיה) האלוקית ומקיים אותנו, ודרכי ההבעה השונות של החיות. בחלק זה יתמקד הלימוד בתורה בעידן הגאולה.

גם לפני הגאולה למדים את ה"נסתר" שבתורה, אולם הדגש מושם על חלק ה"נגלה" שבה. לעתיד-לבוא, לעומת זאת, ילמדו בעיקר את חלק ה"נסתר" שבתורה.

הטעם להבדל קשור לשינוי שיחול בעולם כולו עם בוא הגאולה. כל עוד לא באה הגאולה מפוזר בעולם הרבה רוע רוחני, שבא לידי ביטוי בכל האסור, הפסול והטמא שעל-פי התורה. כאשר למדים בתורה אודות עניינים אלה יוצרים תהליך רוחני שמאבד מהרוע את יכולת הקיום שלו ונכחד.

משום כך, כל עוד לא באה הגאולה מתמקד הלימוד בסוגיות העוסקות גם ברוע, כדי לאבד את יכולת הקיום של הרוע. כאשר מסתיים תהליך זה והרוע נעלם לחלוטין - באה הגאולה, ואם-כן, אין צורך להמשיך להתמקד בלימוד המתייחס אל האסור, הפסול והטמא.

בבוא הגאולה, תבלוט הנוכחות האלוקית שבעולם ותהיה ברורה וניכרת, ולכן גם הלימוד בתורה יהיה ב"נסתר" - החלק שדן באלוקות כמות שהיא, בטהרתה.