שיחה:גן עדן

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־07:17, 25 באוקטובר 2020 מאת חלוקה בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "עולם העשיה" ב־"עולם העשייה")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

האם גן עדן הוא א) רוחני ב) לנשמות? אם כן, מדוע הוא מתואר כמצוי במזרח התיכון? ושו"ר בכ"מ שהוא מוגדר כ'רוחני שבשגמיות'. מה אם כן הגדרתו. 0נפקא מינא לערך, כמובן). ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

יש לי מה להוסיף כאן - במענה לשאלותיך - אך אין לי כרגע מקורות, וממילא אם אעשה יצאו עלי בהתקפה חב"(ד)[ר]ינו וידידינו • כבושה בגולה הושענאועידת ליובאוויטש 18:56, 14 ביולי 2013 (UTC)
מצא נא. או כתוב כאן לפחות. להגדרתו החד משמעית כרוחני - עיי' שיחת כ' מנ"א תשכ"א. וכגשמי - מאמר מש"פ פנחס תשי"א. (איני זוכר הד"ה שלו.). ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

להוסיף בפנים[עריכה]

כאשר נברא העולם, אדם הראשון היה בגן עדן בעולם הזה. כלומר, שבעולם העשייה הגשמי האירו ההארות שכיום נמצאות המה בעולם הבריאה, וכמאחז"ל (איפשהו בקבלה) "אדם הראשון רגליו בעשיה וראשו באצילות". אך לאחר שחטא, הסתלקה השכינה, ושוב לא האירה בגלוי בעולם הזה.

גן עדן הרוחני הוא שבו נמצאים נשמות לאחר הסתלקותן, יש נשמות הזוכות להגיע לגן עדן העליון, ויש הזוכות רק לגן עדן התחתון; בגן עדן התחתון נמצאים גם צדיקים הזוכים להכנס בחייהם לגן עדן (ראה כמה סיפורים בס' אוצר המעשיות, ובס' ל"ו צדיקים נסתרים).

לעתיד לבוא, שיזדכך העולם, תחזור ההארה של גן עדן להאיר בעולם ואף למעלה מזה; ובזה ישנה מחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן, שהיא למעשה שני גירסאות בסיום מסכת תענית: (אני לא זוכר את הסדר והשמות)

בסיום מסכת תענית אומרת הגמרא כי לעתיד לבוא עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן. ובעין יעקב מביא את הגמרא בנוסח אחר: עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בגן עדן, והוא יושב ביניהם.

ומחלוקתם היא: שאם המחול הוא בגן עדן, ושם הקב"ה יושב ביניהם, הרי שאין זה באופן גשמי, אלא רוחני. והיינו, שלאחר תחיית המתים תחזורנה הנשמות למקורן, ובגן עדן (עולם הבא) יהיה המחול; אולם אם המחול הוא לצדיקים ורק הקב"ה יושב בגן עדן, הרי שגן עדן כאן שכוונה היא כמו שכותב בפ' נ"ג בתניא לקודש הקודשים, ששם היא הארת גן עדן, וממילא המחול יהיה בגשמיות, והיינו כשיטת הרמב"ן שהקמים לתחיה אינם חוזרים לעפרן. • כבושה בגולה הושענאועידת ליובאוויטש 19:18, 14 ביולי 2013 (UTC)

כל הכבוד!!![עריכה]

להרה"ג משתמש:כתית למאור על העריכות הנפלאות שנעשו ושייעשו בערך זה. להעיר מהמבואר אודות זה שלפני החטא היה העוה"ז בגן עדן התחתון ועוה"ב בג"ע העליון, ואח"כ עקב החטא ירדו העולמות ועוה"ז נהיה נמוך יותר והשכר בג"ע התחתון. בערך אם לא טעיתי... (מבואר בדרמ"צ ציצית ובלקו"ת לא זוכר איפה ועוד...) • קרייזי אבאוט משיחבואו נרקוד ביחד! 02:11, 12 באפריל 2016 (UTC)

סימן שלא קראת די בעיון את הפסקה גן עדן#מהותו... •  מתעקשים  •  ועידת ליובאוויטש 03:35, 12 באפריל 2016 (UTC)
הנקודה שעדיין חסרה היא, החוט המקשר בין שני הענינים בגן עדן: (א) מקום המוזכר בס' בראשית שבו היה אדה"ר, (ב) מקום הנשמות ושכרן. בד"כ רובם ככולם של עמא דבר מכירים את גן עדן משני מקורות אלו אך לא מבינים איך בדיוק משמש גן עדן בשני הענינים יחד, והקשר הברור מוסבר בביאור חסידותי זה. עיין כאן: דרמ"צ ציצית טו, א. • קרייזי אבאוט משיחבואו נרקוד ביחד! 02:40, 14 באפריל 2016 (UTC)