משתמש:אחדות לקבלת פני משיח/טיוטה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מעורכי הביטאון החסידי תפארת ראדזין, חתן של דבעריש רוזנברג מירושלים,

ברכת אשר יצר הינה ברכה הנאמרת ע"פ ההלכה לאחרי כל עשיית צרכים. ברכה זו גם משולבת בברכות השחר שהאדם אומר בקומו משנתו. מקורה של הברכה הוא במסכת ברכות דף ס' עמ' ב.

משמעות הברכה

בתורת הנגלה

בתורת החסידות

חכמה תתאה ששיכת לעולם היצירה - יצר. חכמה שבאדם.

ויש לומר הביאור בזה מצד גדרי האדם והבריאה כולל גדרי הנשמה שגם בהיותה למעלה בבחינת טהורה היא ה"ה בציור מסויים החיות הו"ע כללי שאינו בא במורגש אבל כיון שחיבור הנשמה בגוף הוא בכח המפליא לעשותי כח העצמות הרי להיותו למעלה ממדידה והגבלה לגמרי נעשה על ידו חיבור הנשמה בגוף באופן שהחיות הכללי ועד לעצם הנפש שבנוגע ליהודי לנשמתי דייקא י הו"ע שלמעלה מהשכל נמשך וחודר בפנימיות ובמורגש היינו לא באופן של מקיף בלבד אלא חודר ונרגש בהכחות הפרטיים ושכל ומדות ועד שגם הם נעשים חדורים בהחיות הכללי ועצם הנפשח

וזהו אשר יצר את האדם בחכמה פי' בת"ס דא"א יצר דמות תבניתו כמו בצלמו

נכל עולם התלבשות אא"ס הוא בחכמה שבו ומחכמה נמשך אח"כ לשאר חלקיו וכן אפי' בכל נברא פרטי כי בכל דבר יש בחי' חכמה כמו באדם הרי יצר האדם בחכמה בסיבוב והילוך הדם שהוא חכמה נפלאה וכן בגלגלים חכמת התכונה ולצד זה נק' החכמה ראשית שבה ראשית הגילוי וע"כ נפלאה מעלתה על שאר הי' ספירות

אמנם זהו בפרטיות המדרגות אבל בכללות הענין להיות דהמשכת בחינת חפץ ורצון הוי' הוא על ידי בחינת חכמה והחכמה היא התאמתות דענינו הוא ההתאחדות עם הדבר הבא על ידו ולזאת הנה הוא כאלו הוא בא מבחינת חכמה עצמה וכמאמר אשר יצר את האדם בחכמה

אור התפילה א' כיפה:כיפת יחי