מקיפים דבינה

גרסה מ־22:37, 24 בנובמבר 2018 מאת Mdafula (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "==מקומה בספירות {{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב}}== מקיפים דבינה הוא הש...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

מקומה בספירות [1]

מקיפים דבינה הוא השם לדרגת "חיצוניות הבינה". ממשילים זאת לראש האדם: פשוט ומובן שעיקר הראש הוא המוח ולא הגולגולת, ולמרות שהגולגולת נמצאת מעליו ומקיפה אותו מכל צד מובן ופשוט שאין היא העיקר אלא טפלה בלבד.

עניינה בעבודה

העבודה של חיצוניות הבינה היא ההתבוננות באור הממלא כל עלמין, עד שהתבוננות זו מעירה בליבו רגש של אהבה כרשפי אש - בעיקר מדובר על ההתבוננות בפסוקי דזמרה שבתפילה: להתפלל במתינות גדולה, להתבונן בגדלות ה' בבריאה כפי שמוסברת באריכות במזמורי תהילים אלו, ובפרט כפי שמתבארים מזמורים אלו במקומות רבים בחסידות.

פעולתה במידות

הבינה היא כח שכלי (התבוננות, הבנה) לעומת המידות שהן רגשות. מאחר ושכל ורגש הם שני עניינים שונים לגמרי (ובמידה מסויימת אפילו הופכים), לכן בדרך כלל הבינה לא מתאחדת עם הרגש, אלא רק מעוררת אותו. לאחר שהתעורר רגש בפועל "מסתלקת" הבינה ואינה ניכרת עוד. לדוגמא, אדם שיתבונן בעמקות בגדלות ה' יחלשו אצלו תאוות העולם הזה ותמורתם תתעורר אהבת ה', אך לאחר שהאהבה התעוררה בליבו שוב לא ירגיש כ"כ את השכל שהעיר את הרגש. מה שקיים אצלו בפועל הוא רק רגש, ואילו השכל שהולידו נמצא רק באופן של "מקיף".

שני החסרונות שבפעולתה במידות:

א. מאחר והשכל שהעיר את הרגש הוא מקיף (לא התאחד איתו וגם איננו מורגש) הוא אינו משנה באמת את מהות האדם. למרות שהרגש שהתעורר הוא אמיתי, ואפילו הוא חזק ובתוקף גדול, לאחר זמן קצר יתעוררו המידות הרעות מחדש, וגם תתחיל חלישות ברגש הקדושה, ועד שיעלם לגמרי.

ב. מאחר והשפעת השכל היא חיצונית בלבד, הוא אינו משנה את מהות המידה אלא רק נותן לה ציור אחר. לדוגמא, אדם שהיה בקו הגבורות יכול ע"י התבוננות יכול לתת למידת הגבורה שלו שהייתה בציור של קליפה (כעס למשל) ציור של קדושה (לדוגמא יראת ה'), אך מהות מידת הגבורה לא ישתנה – היא לא תהפוך מגבורה לחסד.

הקשר בין ענן הקטורת של יום הכיפורים למקיפים דבינה של סוכות

מבאר אדמו"ר מהר"ש [2], דסכך הסוכה נעשה מענן הקטורת דיום הכיפורים: הסכך הוא זכר לענני הכבוד, וענני הכבוד נמשכים מענן הקטורת, דענן הוא כמו צל, אלא שביום הכפורים הוא בהעלם עדיין (בכסא) ובא בגילוי בחג הסוכות (ליום חגינו).

והעניין בזה מבואר [3]. שתשובה הוא כמו ריח: כמו שבגשמיות נעשה ריח טוב וחזק רק מדברים חריפים וחמוצים, כך ברוחניות דוקא תשובה גורמת לריח רוחני טוב וחזק. וכמו שבגשמיות כשנותנים לאדם שהתעלף (שהסתלקו המוחין שלו) להריח ריח חזק הוא מתעורר, כך ברוחניות פועל הריח שנוצר מהתשובה הארת השכל במידות. וההבדל בין יום הכיפורים לסוכות הוא, שביום הכיפורים לא מדובר על שכל ממש (אלא רק שכל בהעלם, נקודת השכל. כי נקודת ההתבוננות היא רק צער על הריחוק מאלוקות אך לא התבוננות פרטית בגדלות ה') אבל בסוכות (אחרי ש"נשברה" הקליפה על ידי התשובה של יום הכיפורים) כבר אפשר להתבונן בעמקות ובאריכות בפרטי גדלות ה', ומתעוררת שמחה בפועל.

פתגם הרבי האמצעי

ידוע פתגמו של הרבי האמצעי [4] שאינו יכול לישון בסוכה מפני המקיפים דבינה המאירים בה. לכאורה הכוונה בפתגם היא כמו שמסביר אדמו"ר הזקן [5], שלאחר ההכנה בימים הנוראים (שנקראת זריעה) מתגלה אצל יהודי בימי חג הסוכות (צומחת) שמחה עצומה בקיום המצוות ולימוד התורה. וכדרך אדם הנמצא בהתרגשות, הרבי שהיה שרוי בהתרגשות ושמחה עצומה כפשוטו - פשוט לא יכל להירדם.

  1. אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב
  2. בהמאמר דחג הסוכות סוכה שצילתה מרובה מחמתה תרמ"א
  3. תורה אור, ראה ריח בני
  4. לקוטי שיחות כ"ט
  5. בדרוש ושאבתם מים הראשון שבלקוטי תורה