תניא - מפתח ענינים לספר התניא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

נערך על ידי הרבי.

מפתח ענינים

על סדר הא"ב

אות הראשונה מציינת את החלק. האותיות הבאות אחר זה - הפרק או הסימן (או הפיסקא בקונטרס אחרון).

ח"א: ספר של בינונים. הקדמה ונ"ג פרקים.

ח"ב: שער היחוד והאמונה, הקדמה וי"ב פרקים.

ח"ג: אגרת התשובה י"ב פרקים.

ח"ד: אגרת הקדש, לב סימנים.

ח"ה: קונטרס אחרון ואגרת הקודש, ט' סימנים.

א

אב, חכמה:

א ג (אבא ואמא. חכמה ובינה)
א ח (חכמת אומות העולם)
א יח (חכמה שבנפש. חכמה שבאצילות. החכמה תחי' בעליה. כח מה)
א יט (חכמה שבנפש. כח מה)
א לה (מדריגת החכמה)
א מג (איזהו חכם הרואה כו')
א נג (בחכמה יסד ארץ אבא כו')
ב ח (חכמה נקרא ראשית)
ב ט (חכמה למעלה בחכמה עשית)
ד ה (אבא יסד ברתא. נקודה בהיכלא. חכמה ובינה י' ה')
ד יד (עיניים הארת החכמה, בחכמה יסד ארץ)
ד יט (אחוריים דחכמה)
ד כו (יסוד אבא המלובש בז"א. בחכמה אתברירו)
ד כח (בחכמה אתברירו. אבא יונק ממזל הח')
ד כט (אבא ואמא. תורה שבכתב שבעל פה)
ה ה (בחכמה אתברירו. באור אין סוף שבה)
עיין ערך בן

אבות, האבות הן הן המרכבה:

א יח
א כג
א לד
א לט
א מו
ד כה

אביי:

א א

אבן:

[ב א]
[ב ז]

אברהם:

א לב
א מה
א מו
א מז
א מט
ד ב
ד ה
ד יג
ד טו
ד כא
ד כו
[ה ז]


אברים:

א כג (מצות)
א נא (מוח ואברים)
ד לא (לב ואברים שכינה ונשמות ישראל)

אדם:

א הקדמה (אין דיעותיהם שוות)
א יד (כל אחד יכול להיות בינוני)
א כז (מקדש עצמו מעט כו')
ד יא (בריאתו בשביל לנסותו)
ד יב (עולם קטן שינוים בו)
ד כה (אשר שלט האדם באדם לרע לו)
עיין ערך מצות, תכלית

א"ק:

[ב ט]
ד ך
[ה ד]

אדה"ר:

א ב
[ב יא]
ד ז
ד יב
ד כה
ד כו
[ה ב]

אד' (שם):

[ב ז]

אהבה:

א ג
א ד (שרש למצות עשה)
א ז (תשובה מאהבה רבה)
א ט (אהבה רבה אהבה תתתאה)
א יג (אהבה שבבינוני)
א יד (אהבה תתאה)
א טו (אהבה מסותרת)
א טז (כנ"ל)
א יז (אהבה דלעשותו)
א יח (אהבה מסותרת)
א יט (פירוש שם אהבה מסותרת)
א מ (תכלית האהבה אהב"ת)
א מא (בחינות באהבה)
א מג (בחינות באהבה אהבה ויראה)
א מד (בחינות באהבה)
א מו (אהבה דכמים הפנים לפנים)
א מט (דוחקת הבשר. אה"ע)
א ן (בחינות באהבה)
[ב הקדמה (אהבה דלעשותה. בחינות באהבה)]
[ג ט (אהבה למען חייך)]
ד ד כנ"ל
ד טו (אהבה דלמעלה, דאברהם)
ד יח (אהבה תתאה אההבה מסותרת, אהבה ויראה)
ד כז (המשכת רוחנית על ידי אהבה רבה)
ה ח (מצוה ראשונה. שרש למצות עשה, גילוי האהבה הוא בירור ניצוצות)
עיין ערך דחילו ורחימו ואהבת

אכילה:

ד כו (דחול דשבת)

א-ל (שם):

ד ז

אל תדין את חברך כו':

א ל

אלקים:

א כב (אלהים אחרים אלקא דאלקיא)
א כד (אלקא דאלקיא)
א מו (אלקיכם אלקי אברהם כו')
א מז (כנ"ל)
א מט (כנ"ל)
ב ו (גבורה. הטבע. ה' אלקים)
ג ד (מלאכים נקראים אלקים. ה' אלקים)
ד יא (אלהים אחרים - תאות הגוף)
ד כד (אלהים אחרים)
ד כה (אלהים אחרים. אלקא דאלקיא)

אלו ואלו דא"ח:

א הקדמה

אלי':

א א
א ח
א מד
ב ו
ב י (ב' פעמים)
ד כו

אלמנות חיות:

א טז

אלעזר בן דורדיא:

א מג

אלעזר, רבי אלעזר בן עזריה:

ג ב

אם אין חכמה אין יראה אם כו':

א כג
א מג

אם רץ לבך שוב לאחד:

א ן

אם תבקשנה ככסף גו':

א מב

אמה:

ד כו

אמונה:

א יח
א יט
א לג
א מב
ד א
ד יא
ד כה

אמות:

א ג (ג' אמות וז' כפולות)

אמת:

א יג
ד ו

אני הוי' לא שניתי:

א ך
ב ז
ד ו

אסף:

א מו

אף על גב ראיהו לא חזי כו':

א כג
א כד

אפיקורס:

א לב

אפר:

ד טו

אפרוחים:

א מ
ג ט

ארור:

א הקדמה (ארור בו קללה כו')

א"א:

א מא (רצון העליון)
ד ך
עיין ערך כתר

ארץ:

א לג (א אומות העולם)
א נג (בחכמה יסד ארץ)
ד ח (ארץ החיים)
ד יד (תמיד עיני ה' אלקיך גו'. ארץ החיים. בחכמה יסד ארץ)
ד כה (ארץ אומות העולם)
עיין ערך צדקה

אש:

א יט
ד יב (אש מים חסד וגבורה)
ד לב
עיין ערך יסודות

אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו:

א מ

אשת חיל עטרת בעלה:

ד כט

אתדבקות רוחא ברוחא:

עיין ערך נשיקין

אתה:

ב ב (א - ת ה)

אתכפיא, אתהפכא:

א כז

אתערותא דלעילא אתערותא דלתתא:

ד ד
ד ה
ד ו
ד יב
ד יז
ד כא
ד לב
ה ז

אתרוג:

ה ד

ב

בבל: ד ד
בגד: עיי"ע לבוש

בהמה:

א לט (מלאכים)

א מו (בהמות הייתי עמך. בהמה רבה)

בוצד"ק:

ב ד

בחירה:

א יד

א לט (אינה במלאכים)

בטול:

א כא (בטול כל הבריאה)

ב ג (כנ"ל)

ב ו (כנ"ל)

בטחון:

ג יא (בטחון בסליחה)

ד יג (בעלי בטחון חוסים בימינך)

בינה:

א יג (מקור הגבורה)

א מד (בינה לבא)

ג ח (בן י')

ג ט (תשובה עילאה)

ד ה (עולם הבא. בינה לבא)

ד כט (עולם הבא)

עיי"ע אב. חב"ד

בינוני:

א א

א יב

א יג

א יד

א טו (עובד ואשר לא עבדו)

א כז

א כט

א לה

א לז

א מא (הכנת לשמה בבינוני)

א נג

בית שמאי, בית הלל:

ג ב (בית שמאי)

ד יג (קולי בית שמאי חומרי בית הלל)

בלעם:

א כד

במקום שבעלי תשובה כו':

א ז

ב"ן (שם):

א מו

ב ז

ה ב

בן:

א ב (נשמות ישראל המשכת הבל ממוח האב)

א י (כברא דאשתדל בתר או"א)

א ם

ב ה (אפרוח)

א מא (בן, עבד)

א מד (אהבתו לאב)

בן דוד:

ד י

ד כב

עיי"ע משיח

בן מלך:

א כט

א לא

בני עלי':

א י

בעלי עסקים:

א כו

ד א

בריאה:

דך (יש מאין נקרא בריאה)

עיי"ע עולמות

בריות:

א לב

בריח התיכון:

א יג

בריחה: אלא

ברכה:

א הקדמה (ברכת חכם הרזים)

א מא (ברכות השחר)

א מט (ברכות קריאת שמע)

ג יא (ספק ברכות להקל. סלח לנו. גואל ישראל. השיבנו)

ברק:

ד טו

בת:

ד יב (הנשמה נקראת בת כהן)

עיי"ע אב

בתחלה עלה במחשבה לברוא כו' מדת הרחמים:

ב ה

ג

גאולה:

א לז (צדקה מקרבת הגאולה)

ד י (אין נגאלין אלא בצדקה)

גבורה:

עיי"ע בינה. דין. חו"ג.

גבעונים:

ג יא

גדול:

ב ד (חסד)

ד ג (חשבון ג)

גוף:

עיי"ע נפש

גורל:

ד ז

גזרת הכתוב:

א כד

ג ט

א מא

גידולי גידולין:

ד כז

גיהנם:

א ח (גיהנם של שלג)

ג יב (יסורי עולם הזה וגיהנם)

ד כז (אויר גיהנם)

גילוי ראש:

א לה

גימטריאות:

ב א

גלגול:

א לט

ד ז

ד יט

ד כט

גלגל:

א יט (גלגל הירח)

ב ו (גלגלים)

ג יב (גלגל השמש)

ד כה (גלגלים)

גלגלתא:

ד ך

גלות:

א יז

א לז

א לט

א מה

ג ו

ד ד

ד יח

ד כה (גלות וגאולה שלמה)

ד כו

ה ז

גמליאל, ר"ג:

א לה

גן עדן:

א לט (גן עדן העליון. עמוד שבין גן עדן העליון וגן עדן התחתון)

א מא (עסק הנשמות בגן עדן)

ב ה (ההשגה בגן עדן)

ד ה (כנ"ל)

ד יז (גן עדן ותחית המתים)

ד כז (גן עדן העליון גן עדן התחתון. אויר גן עדן)

ד כט (לבושים בגן עדן העליון בגן עדן התחתון)

עיי"ע עדן

גסות הרוח:

א כב (שקולה כעבודה זרה)

גשמי, רוחני:

ד ך (גשמי מרוחני הוא יש מאין)

ד

דבור:

א ח (דברים בטלים. דבורים אסורים)

א כא (דבור למטה, למעלה)

א כה (דברים בטלים)

ב ב (למעלה)

ב יא (מחשבה ודבור למעלה)

ד ה (אין התינוק יכול לדבר אף שמבין הכל)

ד כה (דבור העליון, התחתון)

עיי"ע אב. מחדו"מ.

דבר שבקדושה אינו נעקר לגמרי ממקומו:

ד כז

דברי סופרים:

א א

ד כג

דוד:

א לב

ג ז

ג יא

ד ה

ד ט

ד יג

ד טו

ד כה

ה ו

דצח"ם:

א ו (האסורים)

א ז (המותרים)

א לח (חלוק בחיות שבדצח"ם. כנגד ד' אותיות שם ה'. דצח"ם בקיום תומ"צ)

ב א (גם בדומם יש נפש)

ד ך (מדבר ניזון מדצ"ח)

ד כה (גם בדומם יש נפש)

ה ד (אדם חי מדצ"ח)

דו"ר:

א טז (שבהתגלות. שבתבונות כו'. שכלים, טבעים. גדפין)

א יט (דחילו הנכלל ברחימו)

א לח (כנ"ל. טבעים, שכלים)

א לט (דמלאכים. טבעים, שכלים. בלא דחילו ורחימו לא פרחא כו'. אם בלא דחילו ורחימו לא פרחא כו'. גדפין)

א מד (טבעים. רעותא דליבא. מקומם)

ד ו (מהתבוננות. במתנה)

ה א (טבעים, שכלים. בלא דו"ר כו'. קדם ה' דוקא)

ה ד (טבעים, שכלים)

דיוקן:

ה א

ה ה

דין:

א לא (אין הדינים נמתקים אלא בשרשם)

ד כב (יתמתקו הגבורות בשרשן)

עיי"ע בתחלה. חו"ג.

דיקנא:

ב ט

ד ך

דניאל:

א כד

דעת:

א ג

א שב

א מג

א מו

ד טו

דרך:

ד יז (צדקה)

עיי"ע אורחא

ה

הבל:

א ה (הבל הדבור נעשה אור מקיף)

ב יא (הבל העליון)

ג ד (הבל הדיבור. נפיחה)

ג ה (הבל העליון)

ד ה (הבל הדבור. ז' הבלים)

ה ג (הבל תינוקות של בית רבן)

הוא המדע והוא כו':

א ב

א ד

א כג

א מב

א מח

ב ז

ב ט

עיי"ע ידיעה.

הוכחה:

א לב

הונא, רב הונא:

ג ב

הוצאת שז"ל:

א ז (שז"ל וביאות אסורות)

א כט

א מב

ג א

ג ג

ג ט

הוראת שעה:

א מג

היכלות:

א לט (היכלות ועשר ספירות)

א מ (כנ"ל)

א נב (היכל קדש הקדשים)

ג ו (היכלות הסטרא אחרא)

ד ה

ד יב (היכלות עליונים, תחתונים)

ד ך (היכלות דאצילות)

ה א (היכל וגוף אדם העליון)

ה ג

ה ה (היכל הקליפות)

היסח הדעת:

ד ד

היתר:

עיי"ע אומות העולם.

הלבשה:

א מח (ה. מקיף)

הליכה:

ב הקדמה (בין מדריגה למדריגה נפילה)

הלכות:

א ה (חכמה ורצון העליון)

א כג (כנ"ל)

ד כו (גודל בירור הלכה)

ד כט (תנא כל השונה הלכות כו')

ה ד (הלכות ודחילו ורחימו. הלכות ונשמות)

ה ה (פרטי הלכות דלא שכיחי)

הלל:

א כט א לב (ב' פעמים)

המנונא, ר' המנונא:

א א

הנסתרות גו' והנגלות גו':

א הקדמה (דחילו ורחימו ותורה)

א מד (דחילו ורחימו ותורה ומצות)

הרגל:

א יד

א טו

א לט

א מב

א מד

הרהור, הרהורים:

א יא (הרהור עבירה)

א יב (כנ"ל)

א כז (הרהור שטות)

א כח (הרהור תאות כו')

א לז (לאו כדבור דמי)

א לח (כנ"ל)

א נג (כנ"ל)

ד כה (אינו יוצא בה)

ד כט (כנ"ל)

ה א (פעולת ההרהור)

ה ב (הרהור לא עביד מידי)

השגה:

ב ט (מקומה)

ד יט (השגה נבואה)

השגחה פרטית:

א מג

ב ב

ב ז

ד כה

השפעה:

ד טו (אופן ההשפעה)

ד יט (יורדים נהי"ם)

השקט:

ד יב

השראה:

ד כג (השראה קביעות שכר)

השתחואה:

א לט (השתחואה שבשמונה עשרה)

א מב (כנ"ל. השתחואת צבא השמים)

התבוננות, עניני התבוננות:

א ג

א יד

א טז

א כג

א כה

א כט

א לא

א לג

א מא

א מב

א מג

א מו

א מח

ב הקדמה

ג ז

ג יא

ד ו

ד יח

ד כה

התהות:

ב א (על ידי האותיות. צריך להיות תמיד)

ד כה (צריך להיות תמיד)

התכללות:

עיי"ע יחוד.

התלבשות, מעבר:

ה ד

התקשרות:

ד טו (יסוד)

ד כז (התקשרות להצדיק)

ו

ואהבת:

א מג (בגימטריא ב' פעמים אור).

ואהבת לרעך כמוך:

א לב

ואני בער גו' הייתי עמך:

א מו

ואנכי עפר ואפר:

ד טו

ואתה מחי' גו' אל תקרי מחי' אלא מהוה:

ב ב

וידעת היום גו' אין עוד:

ב א

ב ו

ויהי נועם גו' ידינו כוננהו:

ד כג

וישק יעקב גו' ויבך:

א מה

ונוצר:

ד כח (אותיות רצון)

ב ז


ל

לבוש:
א ב (דאדה"ר, דנר"ן)