ענן
ענן האו ריכוז של אדים הנוצרים מטיפות מים, כחלק מתהליך המחזוריות של הגשם.
בתנ"ך
הענן הראשון בעולם נברא ע"י הקב"ה בעקבות תפילתו של אדם הראשון, כפי הכתוב בפסוק "וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה"[1].
כאשר יצא נח מן התיבה, הראה לו הקב"ה את הקשת בענן, כסימן להבטחתו שלא להביא יותר מבול על הארץ, ובלשון הפסוק: " אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ"[2]
במתן תורה ירד על הר סיני ענן ככתוב "וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר"[3].
אחד מיעודי הגאולה הינו "וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"[4].
עניינו על פי החסידות
צמצום
עניין הענן הוא צמצום, כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן בשמש.
ישנם ב' סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור השמש. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי צמצום, ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על הר סיני בשעת מתן תורה. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדיל, כמו שכתוב בפסוק: "מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ"[5].
תשובה
הענן מורה גם על עניין התשובה, על דרך ענן הקטורת של יום הכיפורים, הבא לאחר עבודת התשובה. כמו שהענן הראשון נוצר על ידי תפילתו של אדם הראשון, והגיע מלמטה למעלה באתערותא דלתתא.
- ערך זה נכתב ברובו עפ"י מאמר ז"ה זאת אות הברית, ש"פ נח, ו' מרחשון תשמ"ג.
ראו גם
הערות שוליים
- ↑ חומש בראשית פרק ב' פסוק ו'
- ↑ חומש בראשית פרק ט' פסוק י"ג
- ↑ חומש שמות פרק י"ט פסוק ט"ז
- ↑ ספר דניאל פר ז' פסוק י"ג
- ↑ ספר ישעיהו פרק מ"ד פסוק כ"ב