משתמש:הנחה/נושאים שונים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

עצמות

שייכותו להתהוות העולמות

התהוות היש דבי"ע היא רק בכח העצמות ש"הוא לבדו בכחו ויכולתו להוות יש מאין ואפס המוחלט"[1] אלא שכח זה אינו מהווה ישיר מן העצמות אלא באמצעות אור אין סוף שאור מעין המאור ועל ידי ספירת המלכות.

העצמות עצמו אם כי עליו נאמר "כי ממך הכל"[דרוש מקור] הוא עצמו למעלה לגמרי מגדר מקור ושורש אפילו באופן הכי דק לבריאה ולהתהוות, ושורש הראשון לכל העולמות הוא מאור אין סוף שהוא הארה בלבד ממנו ואין ערוך אליו כלל.

בהכרח לכך שהוא מופשט מכל גדר הבריאה אפי באופן הכי דק ישנם בחסידות כמה ביאורים:

היולי

הגדרה

היולי הוא כינוי לכל מציאות דבר כפי שהוא כלול בשרשו ומקורו בדרגת התכללות הנעלית והנעלמה ביותר.

מאפיינים
  • כלול
  • פשוט
  • אינו מציאות
דוגמאות
  • עשר ספירות הגנוזות
  • עקודים
  • כתר
  • חכמה דאצילות (ספרי המגיד)
  • עולם הבריאה
  • חומר היולי
משלים
  • כוחות הכלולים בנפש
  • כח השכל
  • כח התנועה
  • כח הצומח

מ"מ

  • רמב"ן בראשית
  • רנ"ט צאינה וראינה
  • עטר"ת שבעות המאמר הג' (ושם במאמר כמדומה לחג הפסח)
  • בהר בחוקותי נ"א בהערות.
  1. תניא - אגרת הקודש סימן כ.