מכון הלכה חב"ד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו המכון

מכון הלכה - חב"ד הינו מוקד הלכתי חב"די המופעל על ידי רבנים ומורי הוראה בקהילות חב"ד בארץ הקודש, המעניק מענה לשאלות הלכתיות פרקטיות של חסידי חב"ד. המכון מתהדר בנגישות שלו לציבור ובתשובות מהירות לשואלים.

תחת המכון פועלים מוקד 'SMS לרב' הפועל מסביב לשעון ומעניק מענה לשאלות הנשלחות למוקד בעילום שם באמצעות מסרונים בטלפון, וכן מוקד 'קו לרב' באמצעותו ניתן לשאול את הרבנים המשיבים בשיחות טלפון בשעות פעילות המוקד.

המכון נוסד ביוזמת הרב יצחק שלמה פרנק הרב אברהם הרוניין והרב משה קורנוויץ, ומופעל לוגיסטית בסיוע ארגון "התאחדות החסידים"

היסטוריה

שלושת הרבנים שנמנו על מייסדי המכון (מימין לשמאל): הרב אברהם הרוניין, הרב יצחק שלמה פרנק, והרב משה קורנוויץ
סמל המוקד 'ס.מ.ס. לרב'

עם התפתחות הטכנולוגיה ושיפור אמצעי התקשורת, נוצר שינוי רחב בתפיסה ההלכתית בקרב חלקים רחבים בציבור. בנוסף, התופעה של חוזרים בתשובה חסרי רקע הלכתי, גרם להתקלות יום-יומית עם התמודדויות הלכתיות במשפחות רבות.

הנחשונים שפרצו את הדרך בתפיסה ההלכתית המקובלת, היו רבנים מהציונות הדתית שהחלו להשיב תשובות הלכתיות באמצעות מסרונים, על אף שבמקרים רבים השאלות נבעו מחוסר ידע בסיסי, או לחילופין היו תלויות בפרטי שונים שלא נכללו בגוף השאלה.

לפי מודל זה, וביוזמת הרבנים יצחק שלמה פרנק ומשה קורנוויץ, נוסד "מכון הלכה חב"ד" בחודש אדר ראשון תשע"ו, במסגרתו הוקמה מערכת ממוחשבת המקבלת את השאלות ההלכתיות, ומעבירה אותם לרבנים המשיבים ללא מספר הטלפון של השולח - כדי לשמור על פרטיותו - ומחזירה את תשובה הרב לשואל.

המסגרת נקראה בחודשים הראשונים לפעילותה בשם 'מוקד SMS הלכה למעשה', ותוך שבועות ספורים הופנו למוקד אלפי שאלות הלכתיות.

SMS לרב

המוקד הפך בתוך זמן קצר לכתובת הלכתית אמינה ונוחה – מה שגרם לאלפי אנ"ש לשגר שאלותיהם ולקבל תשובות הלכתיות מרבני אנ"ש בשלל תחומים על פי פסקי רבותינו נשיאנו ומנהגי חב"ד.

עם הצלחת המוקד החליטו הרבנים שעונים במוקד SMS לרב יחד עם רבנים נוספים להקים את מכון ההלכה ולהרחיב את הפעילות בתחומים נוספים, ולענות גם באמצעות הטלפון.

במוקד מתקבלים מידי יום כמאה שאלות, ולעיתים בזמנים מיוחדים מגיעות כ 200 שאלות מידי יום.

קו לרב

לאחר חג השבועות תשע"ו הורחבה פעילות המוקד, ונוסף בו מענה טלפוני שהחל לפעול בשעות אחר הצהריים והעניק אפשרות לשואלים לבחור את הרב שברצונם לשוחח עמו ולשאול אותו את השאלה ההלכתית.

עם התרחבות המוקד, ומתוך מטרה למצוא שם כולל לפעילותו, נבחר השם 'מכון הלכה - חב"ד'.

בתחילת חודש מנחם אב תשע"ו, הורחבו שעות הפעילות של המוקד הטלפוני, והוא החל לפעול גם בשעות הבוקר.

נכון לשנת תשע"ו משיבים הרבנים לציבור על קרוב לאלף חמש מאות שאלות הלכתיות בשבוע באמצעות מסרונים, בנוסף לשאלות ההלכתיות הנשאלות באמצעות הטלפון.

הוצאה לאור

בשלהי חודש אב תשע"ו החל המכון בהוצאה לאור של עלון הלכה יומי בשם 'שונה הלכות'[1], מתוך מטרה להרחיב את לימודי ההלכה בקרב ציבור חסידי חב"ד.

העלון מודפס על דף כרומו צבעוני דו-צדדי, כאשר בחלקו הפנימי מופיעה הלכה מבוארת, מדור 'שואל ומשיב' בו מספר שאלות קצרות שהגיעו באמצעות הSMS לרבני המכון בצירוף התשובות עליהם והפניה למקורות ההלכתיים העוסקים בנושא, וכן מדור "מעשה רב" עם מנהגי והוראות הרבי מסביב למעגל השנה.

העלון מחולק בימי החול בקהילות חב"ד, עם תפוצה של כחמשת אלפים עותקים.

למען ילמדו

לוגו מכון 'למען ילמדו'

עם התפתחות המכון, ובעקבות הביקוש בציבור, ייסד המכון לקראת שנת הלימודים תשע"ז קורסים הלכתיים בראשות הרב חיים קיז'נר והרב דב טברדוביץ', המיועדים לאברכים מתוך מטרה להגיש אותם למבחני ההלכה של הרבנות הראשית לישראל "היכל שלמה".

המסגרת כוללת יום לימודים שבועי למשך שנה וחצי במתכונת של לימודי ערב בכיתת לימודים מאובזרת ובתכנית לימודים ייחודית המנגישה את חומר הלימוד ההלכתי בצורה ברורה ומקיפה.

נכון לשנת תשע"ז מתקיימים קורסים בהלכות איסור והיתר והלכות כשרות על ידי הרב דב טברדוביץ', ובהלכות שבת על ידי הרב חיים קיז'נר.

רבני המכון

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים