תורה חדשה מאתי תצא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־21:12, 2 בפברואר 2016 מאת שיע בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בישעיה הנביא נאמר: "כי תורה מאתי תצא". חכמינו דרשו על הפסוק, כי לעתיד לבוא, "תורה חדשה מאתי תצא" - חידוש תורה מאתי תצא. במקום אחר "עתיד הקדוש ברוך הוא להיות יושב ודורש תורה חדשה שעתיד ליתן על ידי משיח", אותה תורה תהיה מופלאה ומיוחדת, עד כי "תורה שאדם למד בעולם הזה, הבל היא לפני תורתו של משיח".

משמעות הדברים היא לא שיתחולל מעמד חדש של מתן תורה. "מתן תורה לא יהיה שוב", כלשונה של תורת החסידות. אלא שלעתיד המשיח יגלה רבדים חדשי ועמוקים בתורה ויפרש לעם מסודותיה הטמירים והנעלמים, הבסיס יהיה התורה הקיימת, אלא שהמשיח יקרום לה עור וגידים חדשים לגמרי.

חידוש הלכות שאינם מנוגדות להלכה

מה שכן, צפויות להתחדש כמה הלכות, שהידועה ביותר מביניהן היא ההיתר של שחיטת שור הבר בסנפיר הלוויתן. לפי כללי השחיטה כיום זו שחיטה פסולה, אבל לעתיד - הקדוש ברוך הוא יכשירה (ביאור מקיף להיתר לשחיטה זו, ולענינים נוספים שיתחדשו בתורה החדשה - מבאר הרבי בשיחה שיצאה בקונטרס תורה חדשה מאתי תצא[1]).

החידושים למיניהם לא יהוו, חלילה, פריצת גבולות ההלכה, אלא כולם יהיו מעוגנים היטב בדפוסי הפסיקה. כיצד בדיוק? איננו יודעים, לבד מפרטים מסויימים, כגון: הלכה כבית שמאי, הוספת ערי מקלט ושחיטת שור הבר בסנפירי הלויתן, אותם ביאר הרבי בשיחה הנ"ל. את שאר הפרטים נדע רק בעת הגאולה הקרובה כשנראה במימושם של החידושים על השלכותיהם, ואז נבין הכל.

שינוי באופן דרך הלימוד

בימות הגאולה יחול שינוי באופי לימוד-התורה, בעיקר ברובד-התורה שבו יתמקד הלימוד. ככלל, מתחלקת התורה לשני רבדים: הרובד הגשמי, הממשי, המכונה "נגלה" שבתורה, והרובד הרוחני, המופשט, המכונה "נסתר" שבתורה. ה"נגלה" שבתורה כולל את ההלכות-למעשה בחיי היום-יום והדיון בהן. מה מותר ומה אסור, מה כשר ומה פסול, מי חייב ומי פטור. חלק שמטבעו עוסק כולו בעניינים גשמיים ואפילו שליליים, כמו: בעיות נזיקין, סכסוכים, שקרים וכדומה - ובו מתמקד הלימוד בתורה לפני הגאולה.

ה"נסתר" שבתורה, כשמו, עוסק בעניינים נסתרים: ספירות ועולמות רוחניים, שעמם מעביר אלינו הבורא את החיות האלוקית ומקיים אותנו, ודרכי ההבעה השונות של החיות. בחלק זה יתמקד הלימוד בתורה בעידן הגאולה.

גם לפני הגאולה למדים את ה"נסתר" שבתורה, אולם הדגש מושם על חלק ה"נגלה" שבה. לעתיד-לבוא, לעומת זאת, ילמדו בעיקר את חלק ה"נסתר" שבתורה.

הטעם להבדל קשור לשינוי שיחול בעולם כולו עם בוא הגאולה. כל עוד לא באה הגאולה מפוזר בעולם הרבה רוע רוחני, שבא לידי ביטוי בכל האסור, הפסול והטמא שעל-פי התורה. כאשר למדים בתורה אודות עניינים אלה יוצרים תהליך רוחני שמאבד מהרוע את יכולת הקיום שלו ונכחד.

משום כך, כל עוד לא באה הגאולה מתמקד הלימוד בסוגיות העוסקות גם ברוע, כדי לאבד את יכולת הקיום של הרוע. כאשר מסתיים תהליך זה והרוע נעלם לחלוטין - באה הגאולה, ואם-כן, אין צורך להמשיך להתמקד בלימוד המתייחס אל האסור, הפסול והטמא.

בבוא הגאולה, תבלוט הנוכחות האלוקית שבעולם ותהיה ברורה וניכרת, ולכן גם הלימוד בתורה יהיה ב"נסתר" - החלק שדן באלוקות כמות שהיא, בטהרתה.

הערות שוליים

  1. נדפסה בספר השיחות תנש"א ע' 566.