צחצוח הכפתורים
צחצוח הכפתורים (כלשונו של הרבי באידיש - צפוצען די קנעפלעך) הוא משל שנתן הרבי הריי"צ[1] המלמד על אופן עבודת הגלות כהכנה לקראת ביאת משיח. המשל מספר על חיילים המכינים את עצמם ומלבושם, כאשר השלב האחרון הוא צחצוח כפתורי המדים. הנמשל הוא עבודת היהודי להכין את עצמו והעולם לגאולה, בעבודה זו שלבים רבים עד השלב האחרון בהכנה, כדוגמת צחצוח הכפתורים.
פעם התבטא הרבי: "נשאר לצחצח רק את כפתורי בגדי השרד לקראת ה"מצעד" ביחד עם משיח צדקנו לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.[2]
משמעות המשל
- בכמה מהשיחות ביאר הרבי את פרטי המשל:
עבודת האדם בתיקון העולם והפיכתו למציאות קדושה נרמזת במשל לכפתורים, משום שמטרת הכפתור הוא לחבר את שני חלקי הבגד הימני והשמאלי חיבור הבגד נעשה על ידי שתופרים את הכפתור בצד השמאלי ומחוררים בצד הימני וכך מחברים שני הצדדים כשהצד הימני על גבי הצד השמאלי. כך הוא גם עבודת בני ישראל לחבר את ענייני העולם המתבטא בצד 'שמאל' לצד הימני - צד הקדושה.[3]
וההדגשה בדברי הרבי הריי"צ הוא: שנשאר רק "צחצוח" הכפתורים, כי אפילו חיבור הכפתורים החלק הטפל שבבגד גם הוא כבר קיים. והדבר היחידי שנשאר לעשות הוא להבריק ולצחצח את הכפתורים. והנמשל הוא: העבודת בירור וזיכוך העולם להכינו לקראת הגאולה כבר בוצע וכמעט ונשלם. ונשאר לשלמותה רק פעולה קטנה ממש.[4]
הרבי התבטא פעם אחת [5] שצחצוח הכפתורים הוא על מנת להסיר את האבק (סטרא אחרא) שעל הכפתור, והוסיף רמז לכך על דרך הצחות שהתרגום של אבק לאנגלית הוא "דאסט" - ראשי תיבות דא סטרא אחרא (תרגום: זהו סטרא אחרא).
הרבי בשעה שדיבר הרבי על קרבתה של זמן הגאולה אמר הרבי שמכיוון שנשאר רק הצחצוח, ורואים במוחש שכאשר מצחצחים כפתור יותר מידי, הוא לאבד משלימותו בוודאי בוודאי שהק"ה מקרב את הגאולה.[6].
סיום העבודה
בשנים מאוחרות יותר התבטא הרבי כמה פעמים[7] שהעבודה בבירור העולם ותיקונו הסתיימה, ואפילו עבודת "צחצוח הכפתורים" כבר נעשתה ומה שנשאר זה "עמדו הכן כולכם לקבלת פני משיח" ולחיות את הגאולה אף בגלות ובזה להביא את הגאולה בפועל.
ראה גם
הערות שוליים
- ↑ שיחת קודש שמחת תורה ה'תרפ"ט
- ↑ תורת מנחם התוועדויות תשמ"ב ח"א עמוד 138
- ↑ תורת מנחם התוועדויות תשמ"ד חלק ג עמוד 1672.
- ↑ שיחת ה' טבת תשמ"ז
- ↑ שיחת שבת פרשת ויחי תשמ"ז לקוטי שיחות חכ"ה ע' 481
- ↑ שיחת ב' ניסן תשמ"ח.
- ↑ שיחת שבת פרשת ויצא תשמ"ח סעיף ח. כמה פעמים אף אמר זאת בשם אדמו"ר הריי"ץ למרות שעניין זה נאמר לראשונה על ידי הרבי. (ראה לדוגמא שיחת שבת פרשת שופטים תשנ"א ס"א).