שיחה:מלך המשיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

התחלתי בעריכת הערך מתוך ספרי ליקוט שונים, וכולם מתבקשים לסייע, הן מספרים כאלו ואחרים ובעיקר מתוך המופיע בקטגוריה:מלך המשיח, דפי' ותתי'. ---משיח עכשיו! חסיד חב"ד - חדר אורחים

יש להעביר למלך המשיח כפשוט. שהרי משיח סתם יכול להיות גם הכהן המשיח או משוח מלחמה ודווקא התוארים האחרונים הם הנפוצים בתלמוד בבלי ובמסכת הוריות. --מחכים לביאת משיח, היום ה' בתמוז ה'תש"ע שָׁלוֹם - יהודים משוחחים 05:41, 17 ביוני 2010 (UTC)
הכינוי המקובל הוא "משיח", וכך ימצאוהו אותו כולם. אפשר לעשות "תבנית:פירוש נוסף" עם ציון למשיח מלחמה וכהן משיח, במידה שיהי' ערך. ---משיח עכשיו! חסיד חב"ד - חדר אורחים

בחזקת משיח (או) משיח ודאי?

האם הרבי שליט"א בחזקת משיח או משיח וודאי? שאלה מורכבת ורגישה. איך להתייחס לזה כאן? ראה גם פה . וכתוב השורות - דעתו מסכימה עם ביטקין. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

מי אנחנו שנחליט בכלל? על פי ההלכה הטהורה משיח וודאי זה רק אחרי בניין בית המקדש וקיבוץ גלויות (שרק מעין זה התחיל). אמונתית - לא קשור ולא שייך. מענדל'ה, 444 - תא דואר 10:28, 17 ביוני 2010 (UTC)
מסכים. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים
לענ"ד נננ מדבר שם לענין. --מחכים לביאת משיח, היום ה' בתמוז ה'תש"ע שָׁלוֹם - יהודים משוחחים 18:08, 17 ביוני 2010 (UTC)
הגדר לענ"ד הוא (וראה בארוכה שערי ישיבה ח"ז), הרבי הוא: הלכתית - בחזקת משיח, אבל כולנו בטוחים - באמונה ועל-יסוד ההלכה, שהוא משיח בוודאי. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים
ועתה ראיתי המשך לדיון בפורום, שסבירא לי כוותי' - אם הבנתי אותו נכון - שודאי שהחזקה לא תפקע - פה. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים
בזה שהרבי שליט"א בוודאי משיח, אין שום ספק, וזה לא סתם אמונת צדיקים זו אמונה בדברי הנביא, שכפשוט מחויבת ע"פ ההלכה (לא בהלכות מלכים ומלחמותיהם אלא בהלכות יסודי התורה פרקים ז', ט'). כאשר הרבי הודיע לנו שהוא נביא (בריבוי מקומות, ובהרחבה בשופטים נ"א) והודיע לנו בנבואה שדורנו הוא "דור אחרון לגלות ודור ראשון לגאולה", ממילא נשיא דורנו ("נשיא הדור הוא המשיח שבדור") מוכרח להיות משיח צדקנו.
כל השאלה היא באיזה מצב אנו נמצאים כרגע, האם הרבי שליט"א הוא בחזקת משיח (כיוון שנתקיימו בו הסימנים שהרמב"ם מביא ל"בחזקת משיח") אך עדיין לא התחיל לפעול את פעולותיו של "משיח וודאי" ("...ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נדחי ישראל") או שאנו נמצאים כבר בשלב כה קרוב לגאולה, שיש לנו לא רק מלך ש"ראוי להיות משיח" (בחזקת משיח) אלא משיח שה' כבר נגלה אליו ושלחו, וכבר התחיל לפעול (חלק) מפעולותיו של "משיח וודאי" בעולם. ז"א שגם השלב של "משיח וודאי" כבר החל, ותיכף ומיד יסתיים, בבנין ביהמ"ק בגאולה האמיתי והשלימה תיכף ומיד ממש.
ויש עוד לפלפל, לדייק ולהאריך, וכמובן לא בכתיבה בע"פ מול מסך המחשב, אלא מתוך שיחותיו הקדושות, ואני לא באתי אלא להאיר. --יחי המלך המשיח! 28 ¤ שיחה 11:30, 9 ביולי 2010 (UTC)
כ"ז פשוט; ורק להעיר ש'השם נתגלה אליו' אינו שייך ל'משיח וודאי' (ואגב, זה כבר הי', כפי שהרבי מסביר); אלא הגדר ההלכתי. ומפני קוצר הזמן לא ארחיב. גוט שאבעס! ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

מלך המשיח

רק לאחרי ההעברה ראיתי את הדיון והנני מתנצל. הכינוי הוא, לדעתי, "מלך המשיח", שהרי יש הרבה משיחים (משיח שקר, משיח מלחמה ועוד ולהבדיל, משיח בן יוסף, בן דוד ועוד). מה דעתכם? --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 10:03, 18 ביוני 2010 (UTC)

הלו?!

חברי, אחי ורעי, מה קורה איתכם? ערך כה חשוב וכה דל? ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

לתועלת העוסקים במלאכה -

זה. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

משיחתו

מי ימשוך את מה"מ? למה לא כתוב? האם מישהו יודע או זוכר?

יישר כח גדול

כשמחפשים משיח בגוגל מגיעים לשטויות בויקיפדיה.

הגיע הזמן שיגיעו לחב"ד פדיה וימצאו חומר מסודר וערוך.

תאריך ביאתו

מדוע נמחק תאריך בואו (האמיתי ע"פ תורה) של מלך המשיח? ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

כנראה מחשש שמא זה לא יתעדכן כראוי או משום חילופי השעות בין השרת שבחו"ל לגולשים שבישראל. בכל אופן, מופיע שזמן ביאתו הוא "בכל יום" שזהו אותו תוכן מתאים לנוסח ה"אני מאמין". --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"א באייר ה'תשע"א 15:39, 15 במאי 2011 (UTC)
הסיבה העיקרית שמחקתי אותה, היא מכיוון שהיה כתוב כך: "התגלותו של מלך המשיח, בי"א באייר ה'תשע"א". יש כאן כמה בעיות: א. אנו מחכים בקוצר רוח לביאתו בכל יום, אך לא ברור מתי היא תהיה. ב. זה נראה מוזר, הקורא אינו מבין למה הוכנס התאריך הנ"ל בדווקא, ואינו מובן שמדובר בתאריך משתנה, וממילא גם בעיה נוספת של מחשבי קיצין כו'. --בברכה, שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"א באייר ה'תשע"א, למניינם 18:47, 15 במאי 2011 (UTC)
אוקי. אבל להעיר, שלום, כי ברור שמשיח מגיע היום, לא רק בתור תקווה אלא בתור וודאות. עיי' עיקר הי"ב מיג, עקרי האמונה ובאריכות בשיחת שמח"ת תש"נ - בחלק המוגה וביחוד בהשלמות' הבלתי מוגהות. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

הזדמנות פז

רבוייסי, יש לנו פה הזדמנות פז לערוך בצורה מסודרת את כל המובא על משיח בגמרא, מדרשים, לקוטי שיחות ודבר מלכות בצורה מובנית ומסודרת. מה שאלף בערלה ואלף'ס לא ייעשו - יעשה ערך אחד כזה. "ואתם חובקים ידים, בלי הושיט עזרה; בלי לבות את אש הלהב, אש הגאולה"...? ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

הערה 95

איזה מקור משונה לזה שמשיח מצפה - המקור הערה 95 - וסובל יסורים. או שתכניסו את זה לגוף הערך, או שתמחקו. זה בטח לא מקור

הוכנס לגוף הערך. מכל מקום, באופן כללי, לפעמים הערות שוליים הם גם מקור להרחבות או ביאורים שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים ו' באדר ה'תשע"ב, למניינם 02:30, 29 בפברואר 2012 (IST)

מקורות לעריכה

מקורו בתורה

  • ספר הגאולה לרמב"ן שער א
  • ערי מקלט (רמב"ם וראה לקו"ש חלק לד ע'114)--הנחה - שיחה 16:15, 5 בינואר 2015 (UTC)
  • אנכי ה' אלוקיך - סמ"ק
  • ראה בערך האמונה במשיח במקורות (דא"ג לכאורה יש למחוק את הערך ההוא)

זמן התגלותו

  • ראש אמנה פרק ארבע עשר (זמן אפשרי וזמן מוכרח - שיטת ר' הלל בזה)--הנחה - שיחה 12:07, 31 בדצמבר 2014 (UTC)


נסיון תבנית מוגדרת לערך

דרגתו

-לראש יש לדייק היטב בין שרש נשמתו להשגות וגילויים שמתגלים אליו.

  • מלכות דא"ס - אדהאמצ"ע שער אמונה(?) ובויקרא א,
  • מלכות דא"ק - דרך מצוותיך
  • פנימיות עתיק - שער אמונה
  • למעלה מהחכמה - (חכמה סתימאה) - [דרוש מקור]
  • יחידה - מדרש [דרוש מקור] - עניינה וכו' ועוד וראה אוה"ת נצבים ע' א'רעו. סה"מ תרכ"ז ע' טז. תרנ"ה ס"ע יט ואילך. תרצ"ט ע' 207. ועוד.

אישיותו

הוגה בתורה,
חכמתו
נבואתו (ראה אגרת תימן ולקו"ש)
יחוסו

פעולתיו

מלך מבית דוד,
  • יש להרחיב בערך על מקורו בתנ"ך (חסר), שייכותו לדוד "המלך"
  • התחלת המלוכה לפני הגאולה - לא על ידי בי"ד - משיחה? (חסר בזה) - עיקר המלוכה דווקא לאחרי כל העניינים כולם שמתגלה מלכותו בעצם (וצריך לתווך עם המבואר לקמן).
  • תפקידו כמלך - להחזיר מלכות בית דוד ליושנה ועל ידי זה חוזרים כל המשפטים (זה שורש כל העניינים שלאחר"ז (יש לתווך בין שיחה זו שהעיקר המלכות לשיחה בקשר לפלגי קיסר שהעיקר הנשיאות וצ"ע(ואולי עיקר עניינו כמלך הוא בתור גואל ומשיח ומש"כ בשיחה ההיא שהעיקר הנשיאות הוא יותר תכני ש"לאחרי" הגאולה העיקר הוא ללמד דעת ולא להחזיר כל המשפטים ויל"ע)).(יש להשלים ביאור זה)
  • עיקר עניינו מלכות ועיקרה ההתנשאות העצמית של מלכות שפועלת שינוי גם בחיצוניות המלכות (ולכן שייכת לכל ישראל). - שיחת בראשית תשמ"ב (דרמ"צ מינוי מלך פ"ג)
  • סדר הדברים = א. הגדרת ענין המלך ופעולתו בעם ב. הגדרת ענין המלך אצל מלך המשיח. ג. ממילא, מעלת הפעולה אצל מלך המשיח על העם.
  • קיסר ופלגי קיסר - ביאור הרבי (ביאורי הראשונים ואחרונים) (מהו עיקר עניינו מלכות רב וכו').(חסר)
  • מורח ודאין(חסר)
  • מלכותו על כל ישראל (יש בזה ענין התאחדות השבטים וזה לכאורה שייך לערך אחר אבל נוגע גם לערך זה שמשיח יהיה מלך של כל ישראל).
בונה המקדש
  • מתי: (בראשונה לפני קיבוץ
  • היכן: (במקומו (מעין זה בזמן הגלות - קונ' בית רבינו שבבל.)
  • מי: משיח דווקא (לא מין השמים ולא על ידי העם עצמו.)
  • מה: בית המקדש השלישי (בערכו יש כמובן להוסיף את מעלת הבניין וכו') שלמות בקיום המצוות
  • מדוע: (אמור לענות על הכל מדוע על ידי משיח מדוע לפני קיבוץ הגלויות (ומדוע הוא סימן הלכתי על זהותו - לקו"ש חלק יח)
מקבץ נדחי ישראל
  • מתי: לאחרי בנין המקדש (לאחרי מלכותו ומלחמותיו)
  • היכן:
  • מי: יתקבצו דווקא על ידי המשיח, מקורות,
  • מה: אופן הקיבוץ, עניינו של הקיבוץ על פי חסידות,
  • מדוע: מדוע לאחרונה דווקא , מדוע על ידי משיח דווקא
ומחזיר כל המשפטים
(-לקו"ש חלק יח הערה49)
ילמד תורה את כל העם
לימוד באופן של ראיה, ילמד עצם האלקות, פנימיות התורה)
דיוק "מאיתי תצא" ואינה פעולותו. ראה לקו"ש חלק לה עמוד 210 הערה32.

דרגתו

בנשמות ובעולמות:

  • דרגת היחידה - שייכותה לעניינו (הן למעלתו העצמית והן להשפעתו בעם ישראל) (-ענינה של תורת החסידות, המשך תער"ב ח"א רפקכ"ג, סה"מ צ"ט ע 107, לקו"ש חכ"ז ע' 256)
  • שייכותו לפנימיות הכתר
  • שייכותו לספירת המלכות (?)

שמו

  • משיח - על שם השמן - רזין דרזין - שיכותו ליחידה (-"ענינה" הנ"ל)
  • מצורע - ראה תז"מ נ"א
  • מספר שמותיו שמונה ושייך לענינו (תורת מנחם בערך בכרכים מח- נ על פי המפתחות)

ועוד.

  • כנוייו - עבד צדקנו ועוד

ביאתו

  • משיח בכל דור - משמעותה מדוע נשיאי חב"ד (יחידה? פנימיות התורה? ועוד.)

תהליך ביאתו

  • (ביאור החילוק בין בחזקת לוודאי, וכן החילוק לפי זה בדרגתו באישיותו וכו')
  • (ביאור בעניין שני התקופות בקשר לאישיותו של מלך המשיח)--
  • (כל מה שמבואר בערך מלך המשיח#משיח בזמן הגלות יש לרכז כאן. בוצע

שייכותו לדוד המלך ולמשה רבינו

שייכותו לגאולת ישראל למצב האומות והעולם לעתיד

  • בפרק זה יבואר שייכות אישיותו של המשיח לגאולה

....הנחה - שיחה

---

הבא לקמן הוא פולמוס בפני עצמו בכל הנידון בקובצים למיניהם במשך שני העשורים האחרונים יש לחלק הפולמוס לכמה וכמה נושאים כשבכל נושא כמה שיטות ודיעות וכו' (כפשוט, שאין להתייחס לשיטה הכופרת רח"ל בשיחות וכו' רק לשיטות המיסדים דבריהם על תורת ה' ושיחות ודברי הרבי).

הרקע הרעיוני

בכל דור יש אחד ראוי להיות משיח וכו'

הרקע ההיסטורי

א. יחס החסידים לרבי כמלך המשיח

ב. דיבורי הרבי על סיום הגלות בדורנו בפרט לקראת סוף הממ'ס ויותר בתחילת הנונ'ס

ג. פירסום זהותו של הרבי כמשיח ותגובת הרבי (מהשנים הראשונות וההתנגדות הרבי והעידודים וההתנגדות של הרבי עד לנונ'ס)

ד. דיבורי הרבי אודות 1. זהותו של משיח. 2.נצחיות החיים של נשיא הדור. 3.

הפולמוס

ראוי או בחזקת

משיח מין החיים או מהמתים

בגמרא[1] מובאת אמרה של רב: "אמר רב, אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא כגון דניאל איש חמודות". בפשטות באה אמרה זו לתאר את אישיותו של המשיח שהוא יהיה כדוגמת רבינו הקדוש ודניאל איש חמודות, שמלכו על ישראל במקצת, רבי הקדוש בנשיאות ודניאל במינוי שקיבל על ידי נבוכדנצר.[2] וכן מדובר באנשים צדיקים וחסידים שסבלו יסורים.[3]

יש שרצו[דרוש מקור: מי? היכן הדיון בספרות הקודמת אודות עניין זה] ללמוד מגמרא זו שהסתפקו האמוראים האם המשיח הינו מהצדיקים החיים בעולם קודם ביאתו, או מהצדיקים שנסתלקו מהעולם כבר לפני ביאתו, ויקום לתחיה כדי לגאול את עם ישראל.

בפרט לפירושו הראשון של רש"י: שרב קבע, שאילו המשיח הוא מאלו שחיים בהכרח שמדובר ברבינו הקדוש ואם מהמתים בהכרח שמדובר בדניאל, (ולפירושו השני הוא מביא דוגמא בלבד, ובא לתאר את מעלותיו של המשיח (ולא לזהות מי הוא) שהוא בדוגמת רבי ודניאל (כנ"ל)) אמנם לשונו של רש"י הוא "ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל וכו" ואילו כוונת רב לפירוש רש"י שדניאל יקום לתחייה היה לו לומר "ואם הוא מאלו שמתו הרי הוא דניאל" ומוכח שכוונת רש"י שאילו משיח היה בא בדורו היה הוא משיח ואילו יבוא היום הרי הוא רבינו הקדוש[4] ישנם ראיות כי מלך המשיח יבוא משמים,[דרושה הבהרה] מכיון שהגמרא [5] תולה את ביאתו של מלך המשיח בשבת אם יש תחומין למעלה מעשרה טפחים.[דרוש מקור: מה הקשר? ראה לקו"ש חלק כ"ג אודות האמונה בכל יום.] ואכן פסק הרמב"ם[6] שמשיח יעשה פעולות לפני ביאתו ויתירה מכך שהוא יהיה מלך על ישראל לפני הגאולה ולכן עליו להיות מלך שילחם ויעשה את כל הפעולות בסמוך ובהמשך עד לגאולת ישראל.[7]

הערות שוליים

  1. סנהדרין צח, ב.
  2. מהרש"א שם, וראה שיחת פרשת תולדות תשנ"ב
  3. רש"י שם
  4. ראה בקובץ גאולה ומשיח קובץ א (צויין להלן בהערות)ויש הרוצים ליישב הלשון[דרוש מקור: פירוש מוזר ביותר שרש"י ישתמש בדעה שלא נפסקה ושהגמ' עצמה תוקפת בחריפות. ומ"מ אם יש מקור אדרבה.] שהכוונה היא לאומר "אין משיח לישראל" (ראה בפנים דעת רבי הלל), מאמר שאינו נפסק להלכה ככל, ולכן משתמש בלשון היה ולהלכה הרי הוא עדיין.
  5. עירובין מג, א.
  6. פי"א מהלכות מלכים.
  7. לקוטי שיחות חלק ל"ה עמוד 206 הערה 6 התוועדויות תשנ"א ח" עמוד 159 ובהערה 66 ראה בכל זה: הרב ברוך אברלנדר קובץ הערות וביאורים אהלי תורה תשכ"ט.קובץ גאולה ומשיח קובץ א ובקובץ ב ובקובץ ז. ועוד.