שיחה:אלישיב קפלון

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־19:06, 7 ביולי 2014 מאת מנחם מענדל (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תשנ"ג – פתיחת ביה"ס היהודי (היום-יומי); הראשון ברוסטוב אחרי המהפכה – ע"י הרב א. קפלון ורעייתו שהגיעו לעיר כשליחי הרבי מליובאוויטש.

השליח הראשי הרב אלישיב קפלון, גורש מהמדינה. בחודש חשון תשס"ח גורשו התלמידים וצוות הישיבה על ידי השלטונות בעילה שלשהיה בלתי חוקית, ובעולם החב"די נעשה רעש גדול סביב השאלה האם גורמים חב"דיים שונים יכלו למנוע את המעשה.(מתוך הערך "רוסטוב")

כד תמוז התשס"ד, הרב אלישיב קפלון, מונה למשגיח כללי בישיבה קטנה 'בית הר"מ' בנחלת הר-חב"ד. הרב קפלון שימש כשליח הרבי מלך המשיח ברוסטוב, וגורש משם בעקבות פעילותם של גורמים אנטישמיים. בשנה האחרונה כיהן הרב קפלון כראש הישיבה גדולה בדונייצק שבאוקריינה, וכעת כאמור הוא מצטרף לצוות הישיבה בנחלת הר-חב"ד.(ציטוט מחב"ד אינפו)

לאחר זמן קצר, שב השליח הרב חיים פרידמן מכינוס השלוחים, וכניסתו למדינה נאסרה. הוא הוחלף על ידי הרב חיים זנצינגר. כיום שליח הרבי ורב העיר הוא הרב שמואל סטולין. משנת תשס"ח לערך מתנהלת פעילות בבית הכנסת "עולי ההר" שבאיזור הדרומי של העיר בקרית גת על-ידי הרב אלישיב קפלון עם תושבי השכונה. הוא מקיים תפילות ושיעורי תורה לגברים ולנשים. --מנחם מענדל - שיחה 16:38, 7 ביולי 2014 (UTC)

מכתבו של הרב אלישיב קפלון (על סיבות והשתלשלות גירושו מרוסטוב)[עריכת קוד מקור]

ב"ה ג' לפרשת אמור אל הכהנים ה' תשס"ג לכבוד ידידיי שלוחי אדוננו די בכל אתר ואתר במדינת רוסיא והסמוכות לה יע"אשלום רב וברכה מרובה! כיון שנפרצו כל הסכרים בענין השמועות השונות והמשונות בטעמי גירושי מהמדינה הנ"ל, ויש פוסלין ולא מעלין וכו' (וד"ל) - מצאתי לנכון שתשמעו את הסיפור ממקור ראשון, ולא עד מפי עד, אפילו עבד אפילו שפחה, מן הנשים הטוות לאור הלבנה... לשם כך תירגמתי את הכתבות בעיתונות של רוסטוב, שהיוו את שיאו של מסע ההשמצות נגדי, משך השנתיים האחרונות, ומצו"ב. לפני כשנתיים לאחר שבע שנים של שקט – החלה סידרה של ביקורות בקהילה ואצלי. ההאשמה הבולטת ביותר היא העובדה שכיניתי את עצמי "הרב של רוסטוב" בזמן שאופיציאלית הריני רק "רב ביהכ"נ הרוסטובי". היו עוד כמה טענות על סעיפים שונים בתקנון בית חב"ד ובתקנון הקהילה, על אף שהתקנות על כל סעיפיהם אושרו כמובן על ידי המבקרים עצמם כמה שנים לפני זה! כל ההערות תוקנו מיד על ידינו ואושרו על ידם בתקנון 2002, זמן רב לפני המעצר בחשון, אך כל זה לא מנע מהם להמשיך את המתקפה נגדי בתור "מפר חוק סידרתי"... כנראה שלפחות במקרה שלי, אכן התרנגולת קדמה לביצה... וה"בחישה" היא הממתיקה את התה, ולא הסוכר... [מעניין לציין שתי טענות ראשיות שלהם, שיכולות באופן בולט להתייחס לכל אחד מהשלוחים: 1) מה לרב רוחני והתעסקות בכספים?! זה נוגד את חוק "התארגנויות דתיות" וכו'. 2) מה חיפשתי בנסיעותיי התכופות לקהילות רבות ברחבי דרום רוסיא? ובמיוחד שמפורש בחוק (לפחות לפי פרשנותם) שאזרח חוץ אינו זכאי לצאת מעירו לעיר אחרת בלי רשיון מאובי"ר!..] העלילה עצמה החלה עוד קודם לכן ע"י נציג KEROOR ברוסטוב, שהוא גם ראש "הקהילה" הרפורמית בעיר. פעלתי תמיד למיעוט השפעתו ההרסנית בעיר, ואילו הוא מצידו "אכיל קורצא בי מלכא" והיטיב להסביר משך שנים לפקידי הממשל המחוזי (שאיתם יש לו קשר מצויין) איך שהחסידים הם כת וכו', ושאני מייצג רק את הכת המצומצמת (תרתי משמע...) ויש להביא רב נוסף, לא פנאטי כמוני, שיקבל בברכה את ההתבוללות בקהילה וכו'. כך גם הטיף באסיפות רבות בקהילה, וכן באזני הג'וינט. לאחרונה הענין נכנס להילוך גבוה בגלל שתי סיבות: 1) העובדה שבקרוב הוא עומד להביא לרוסטוב "רב" רפורמי, אלכסנדר ליסקובוי. אברך שהייתי סנדק שלו בראשית בואנו לרוסטוב, ואח"כ נפל בידיהם ועבר כשש שנים השתלמות ל"רב" במוסקבה ובלונדון. מובן שנוכחותי מפריעה לביצוע הענין. 2) המאבק סביב החזרת ביהכ"נ הגדול (שנגזל ע"י השילטון הקודם) לקהילה, תפס תאוצה לאחרונה, בעקבות התערבותו של הרב לאזאר בענין. כעת הנציג הנ"ל ,הרפורמי,מנסה להגדיר מה יהיה גודל הנתח שלו ב"עוגה" (דהיינו כמה יהיה החלק היחסי שלהם במבנה בית הכנסת, אם הם יצליחו להוכיח לעולם, שהם היו שותפים למאמצים להחזרת הבנין). וענין זה תלוי ג"כ במידת השליטה שלהם בקהילה ע"י "רב" משלהם, וכנ"ל סעיף 1. כתוצאה מהלשנותיו נאסרה עלי הכניסה לרוסיא בג' תמוז תשס"ב בהודעה טלפונית מרוסטוב. נכנסתי כעבור שבועיים דרך מוסקבה (ולא ישירות לרוסטוב) והכל עבר בשלום. עברו כמה חדשים ונסעתי לארץ לרגל לידת הבת תי'. חזרתי דרך רוסטוב. גם הפעם הויזה היתה תקינה, אך הדבר לא מנע מהם להודיע לי על גירושי מהמדינה, ברגע שניגשתי לביקורת הדרכונים. לדבריהם, זו היתה הוראה מגבוה "ממשרד החוץ". הוחזקתי במעצר שלושה ימים עד לביצוע הגירוש (בטיסה של רוסטוב – ת"א) ביום ראשון שלאחריו. אלא שבינתיים התערב בענין הרב לאזאר כידוע, ושוחררתי במפתיע. ההוראה הזאת מלמעלה מאד הכעיסה אותם, והם חיכו כמה חדשים, עד שתסתיים אצלי הויזה, ואז היתה כוונתם שלא לחדש לי אותה עוד, ובמילא אשאר בחוץ. (כוונתם ידועה לי ממקור נאמן). וכאן התרחש דבר משונה: הפקדתי את הטיפול בויזה בידי עורך דין שסמכתי עליו, ובגלל העיסוק בפורים (שזהו בהשגח"פ היום שבו הסתיימה הויזה) לא עקבתי אחריו, והוא לא עשה את עבודתו. שלושה ימים אחרי פורים הגיעו לביהכ"נ מאוביר וממשטרת הגבולות והאשימו אותי בזילזול ובהפרת החוק ביודעין. נערך משפט ראווה (תוך שבוע וחצי) כמיטב המסורת המקומית... באיזה משרד קטן, והשופטת לאחר הנחיה "מלמעלה" – פסקה לגרש אותי מרוסיא. שלושת הכתבות שהתפרסמו אח"כ בעיתון בערב פסח, בערב שש"פ ובאחרון של פסח, בהזמנה "מלמעלה" – הוכיחו מהו כתב האישום האמיתי.את שתי הכתבות העיקריות תירגמתי לעברית ומצו"ב בזה כנ"ל. ישנם אנשים שהסמיכו את עצמם לספר מה בדיוק כביכול קרה ברוסטוב, ולכן אני מקדים רפואה למכה... (כהוראת חודש אייר). מאחל לכם כל טוב בעבודת השליחות וכל טוב בגשמיות וברוחניות, ידידכם , אלישיב הכהן קפלון