←מצה היפך הגאווה
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) (לא אנציקלופדי בעליל) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 41: | שורה 41: | ||
דבר זה נרמז ונראה בכך שאין בה הגבהה וניפוח כמו בחמץ, וגם אין בה טעם מורגש כמו בחמץ, מכיון שבחינת המצה הוא רק בחינת הביטול לבטל את הרצון, כמו שכתוב 'בטל רצונך מפני רצונו', ובחינת ביטול רצון בא מצד בחינת השפלות בגלל העדר הרגשת [[עצמותו]] מכל וכל כידוע, ולכן אין במצה טעם מורגש, כמו ביטול רצון שאין בו טעם אלא מפני שכך "אמר ונעשה רצונו". | דבר זה נרמז ונראה בכך שאין בה הגבהה וניפוח כמו בחמץ, וגם אין בה טעם מורגש כמו בחמץ, מכיון שבחינת המצה הוא רק בחינת הביטול לבטל את הרצון, כמו שכתוב 'בטל רצונך מפני רצונו', ובחינת ביטול רצון בא מצד בחינת השפלות בגלל העדר הרגשת [[עצמותו]] מכל וכל כידוע, ולכן אין במצה טעם מורגש, כמו ביטול רצון שאין בו טעם אלא מפני שכך "אמר ונעשה רצונו". | ||
==סגולות המצה בתורת החסידות== | |||
ב'ישמח ישראל' מאלכסנדר מובא כי המצה מסייעת לאדם לא לכסוף לשום דבר זולת השם יתברך, תורתו ומצוותיו, כי תגדל האהבה אליו, לאהבה את ה' אהבה שאין לה תכלית וסוף על כל אהבת העולם הזה. | |||
ב'תפארת שלמה' מראדומסק: "מעלת מצוות 'אכילת מצה' כי היא נבלעת בקרבו של אדם, לכן מסוגלת היא לרפא את האדם 'רפואת הנפש' ברוחניות, ומסייעת לו לעקור מעצמו את הרע שבו להיות דבוק באלוקים חיים. | |||
הילקוט מנחם מרבי מנחם מנדל מרימנוב: "סגולת אכילת מצה מועילה לבטל כל תאוות רעות מנפש האדם". | |||
====סגולת אפייתה לאשה==== | |||
בכף החיים-סופר (שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תס, סעיף קטן כ) כתב זו לשונו; "ואישה בכל אלה שתטחן ושתלוש קמח למצת מצווה - תהיה לה לסגולה שלא תפיל פרי בטנה, מפלת נפלים, כמו שכתב בספר רפואה וחיים (בפרק יב דף מד עמוד ב), בשם ליקוטי מוהר"ן". | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== |