474
עריכות
(הרחבה) |
(הוספת מקור) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''רצון''' היא הטיית הנפש - משיכתה לדבר חיצוני ממנה. | '''רצון''' היא הטיית הנפש - משיכתה לדבר חיצוני ממנה. | ||
הרצון הוא כוח [[מקיף]], שלא מוגבל באיבר ספציפי בגוף אלא נמצא למעלה ממנו ומשפיע על כולו. כאשר כח הרצון רוצה משהו, הוא מתגבר על כל הכוחות האחרים ומגשים את רצונו ("אין דבר שעומד בפני הרצון"). בנוסף לרצון, כח מקיף נוסף הוא כוח ה[[תענוג]]. | הרצון הוא כוח [[מקיף]], שלא מוגבל באיבר ספציפי בגוף אלא נמצא למעלה ממנו ומשפיע על כולו. כאשר כח הרצון רוצה משהו, הוא מתגבר על כל הכוחות האחרים ומגשים את רצונו ("אין דבר שעומד בפני הרצון"{{הערה|אין מקור מוגדר. ראה זהר חלק ב' קסב ב: כל מילי דעלמא לא תלין אלא ברעותא}}). בנוסף לרצון, כח מקיף נוסף הוא כוח ה[[תענוג]]. | ||
== מהות הרצון וביטולו לנפש == | == מהות הרצון וביטולו לנפש == | ||
שורה 41: | שורה 41: | ||
לעומת תענוג, שמכווין את הכוחות ומוסיף להם חיות, תכונת הרצון היא בעיקר ללכת ב"דווקא". 'אני רוצה וזהו'... | לעומת תענוג, שמכווין את הכוחות ומוסיף להם חיות, תכונת הרצון היא בעיקר ללכת ב"דווקא". 'אני רוצה וזהו'... | ||
עם זאת, כתוב כי "אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ", זאת אומרת שעל ידי הרצון הכוחות פועלים יותר טוב. | עם זאת, כתוב כי "אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ<ref>עבודה זרה יט א</ref>", זאת אומרת שעל ידי הרצון הכוחות פועלים יותר טוב. | ||
== רצון ותענוג == | == רצון ותענוג == |
עריכות