1,711
עריכות
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
(←כהגדרת העולם: הרחבה) |
||
שורה 31: | שורה 31: | ||
==כהגדרת העולם== | ==כהגדרת העולם== | ||
בחסידות מוסבר כי הסיבה שהעולם מוגדר כזמן ומקום נובעת מהתהוותו מ[[שם אלוקים]], ואילו הייתה התהוותו מ[[שם הוי']] בלבד לא היה מוגדר מזמן ומקום{{הערה|ספר המאמרים תרס"ה עמוד קפ, [[המשך תרס"ו]] עמוד רכח, [[גדול יהיה תשכ"ב]] סעיף ו'}}. אם כי שרשם של המקום וזמן עצמם הוא ב[[שם אדנ"י]]{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה פרק ז', והערת הרבי במאמר גדול יהיה תשכ"ב (הערה 52).}}. | בחסידות מוסבר כי הסיבה שהעולם מוגדר כזמן ומקום נובעת מהתהוותו מ[[שם אלוקים]], ואילו הייתה התהוותו מ[[שם הוי']] בלבד לא היה מוגדר מזמן ומקום{{הערה|ספר המאמרים תרס"ה עמוד קפ, [[המשך תרס"ו]] עמוד רכח, [[גדול יהיה תשכ"ב]] סעיף ו'}}. אם כי שרשם של המקום וזמן עצמם הוא ב[[שם אדנ"י]]{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה פרק ז', והערת הרבי במאמר גדול יהיה תשכ"ב (הערה 52).}}. | ||
מקום וזמן הם תחילת ההגבלה בהאור שאחר ה[[צמצום הראשון|צמצום]]. במדריגת העליונות זמן ומקום הם אותו דבר אבל ב[[אצילות]] הזמן ומקום הם שני ענינים. | |||
בירידת העולמות נעשו הזמן ומקום יותר במציאות כפי שיבואר: | |||
בה[[קו]], שאין התחלקות ניכרת בו, יש מקום (במובנו המופשט היינו התחלקות). בתחילת הקו, במקום שדבוק ב[[אור אין סוף]], הוא במדריגה עליונה, וכל מה שיורד למטה הוא במדריגה תחתונה. אף שחלוקת ה[[ספירות]] אינה ניכרת בהקו, כי הם בפשיטות ו[[היולי]]ות, מ"מ ישנם התחלקות. | |||
ב[[אצילות]] מתגלים חלוקת הספירות ומשום זה המקום (ההתחלקות) שבהם הוא יותר במציאות ויותר ניכרת. | |||
וכן בזמן, אף שאפילו זמן רוחני, כמו שהוא ב[[בי"ע]], אינם באצילות ולמעלה מאצילות, מ"מ ישנם ענין הזמן - קדימה ואיחור. במדריגת שלפני אצילות יש קדימה ואיחור בערך חשיבותם, וגם, שהספירות משתלשלים זה אחר זה{{הערה|דהיינו ששורש כל הספירות הם אותו שורש (ה[[עיגול הגדול]]) ואינם תלויים זה בזה אבל מ"מ משתלשלים זה '''אחר''' זה.}}. | |||
באצילות הספירות [[עילה ועלול|משתלשלים זה מזה]], דהיינו שהבינה משתלשל '''מ'''החכמה וכן הלאה. וכיון שכן הזמן יותר מורגש מכיון שהקדימה והאיחור שבהם מוכרח הוא במציאותם. | |||
בבי"ע יש זמן ומקום במובנו הרוחני, עד שב[[עשיה]] יש רק זמן ומקום גשמיים ואין זמן ומקום רוחני כלל{{הערה|[[בשעה שהקדימו תער"ב]] ד"ה צו את אהרן [[תרע"ה]] (עמוד תתקכ ואילך) וד"ה כימי צאתך [[תשט"ז]].}}. | |||
{{להשלים|פיסקא=כן}} | {{להשלים|פיסקא=כן}} | ||
עריכות