סיומי מסכת בתשעת הימים: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(15 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 4: שורה 4:
==ההוראה==
==ההוראה==
[[קובץ:סיום מסכת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] עורך סיום מסכת בתשעת הימים ב-[[770]]]]
[[קובץ:סיום מסכת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] עורך סיום מסכת בתשעת הימים ב-[[770]]]]
בשיחת ערב [[ראש חודש מנחם אב]] [[תשל"ה]] דיבר הרבי על הפתגם החסידי של [[חיים אלעזר ממונקאטש|הרב ממונקאטש]], שפירוש מאמר [[חז"ל]] "משנכנס אב ממעטין בשמחה"{{הערה|תענית כט, א.}} - הוא ש"ממעטין" את עניני העצבות של [[חודש אב]], על ידי [[שמחה]]. בהמשך לכך הציע הרבי שיערכו בימי [[תשעת הימים]] [[סיום מסכת]] מידי יום ביומו. הרבי התבסס על דברי [[הרבי הריי"צ]], שסיפר על אביו [[הרבי הרש"ב]] שנהג לעשות בכל יום מימי תשעת הימים סיום מסכת, אף שלא ערך סעודה ב[[בשר]] ויין{{הערה|1=הובא ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30479&st=&pgnum=54&hilite= ספר המנהגים, ע' 46].}}. ומכאן הסיק הרבי שישנו ענין מיוחד לערוך סיום מסכת בימים אלו, וזאת כיון שימים אלו עתידים להפוך לששון ולשמה ב[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]], והטעימה מזה היא על ידי ההוספה בשמחה של מצוה באופן המותר על פי ה[[שולחן ערוך]]{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4612&st=%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=366&hilite= שיחות קודש חלק ב' ע' 344].}}. כבר בהזדמנות זו ביקש הרבי מהמאזינים (על ידי ה[[מרכז שידורי חב"ד|שידור]]) ב[[ארץ הקודש]] לערוך בראש חודש אב סיום מסכת ב[[כותל המערבי]] וב[[מערת המכפלה]].
[[הרבי הריי"צ]] סיפר על אביו [[הרבי הרש"ב]] שנהג לעשות בכל יום מימי תשעת הימים [[סיום מסכת]], אף שלא ערך סעודה ב[[בשר]] ו[[יין]]{{הערה|1=הובא ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30479&st=&pgnum=54&hilite= ספר המנהגים, ע' 46].}}.


גם ב[[ח' באב|ערב תשעה באב]] וב[[תשעה באב]] הורה הרבי לערוך סיומים באופן המותר, למשל על [[מסכת מועד קטן]]. בשנת [[תנש"א]] הוסיף הרבי והורה להמשיך ולערוך סיומים עד [[חמשה עשר באב]]{{הערה|שם=נא|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ דברים [[תנש"א]] סעיף י'.}}.
בשיחת ערב [[ראש חודש מנחם אב]] [[תשל"ה]] דיבר הרבי על הפתגם החסידי של [[חיים אלעזר ממונקאטש|הרב ממונקאטש]], שפירש את מאמר [[חז"ל]] "משנכנס אב ממעטין בשמחה"{{הערה|תענית כט, א.}} - ש"ממעטין" את עניני ה[[עצבות]] של [[חודש אב]], על ידי [[שמחה]]. בהמשך לכך הציע הרבי שיערכו [[סיום מסכת|סיומים]] בימי [[תשעת הימים]] מידי יום ביומו ובכל מקום ומקום שניתן{{הערה|הרבי ציין במיוחד את ה[[ישיבה|ישיבות]] וה[[כוללים]] שיכולים לבצע זאת בקלות יותר.}}, בהתבסס על הנהגת הרבי הרש"ב.
 
הרבי ביאר שישנו ענין מיוחד לערוך סיומי מסכת בימים אלו, כיון שעתידים הם להפוך לששון ול[[שמחה]] ב[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]], והטעימה מזה היא על ידי ההוספה בשמחה של מצוה באופן המותר על פי ה[[שולחן ערוך]]{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4612&st=%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=366&hilite= שיחות קודש חלק ב' ע' 344].}}. כבר בהזדמנות זו ביקש הרבי מהמאזינים (על ידי ה[[מרכז שידורי חב"ד|שידור]]) ב[[ארץ הקודש]] לערוך בראש חודש אב סיום מסכת ב[[כותל המערבי]] וב[[מערת המכפלה]].
 
גם ב[[ח' באב|ערב תשעה באב]] וב[[תשעה באב]] הורה הרבי לערוך סיומים באופן המותר, למשל על [[מסכת מועד קטן]]. בשנת [[תנש"א]] הוסיף הרבי והורה להמשיך ולערוך סיומים עד [[חמשה עשר באב]]{{הערה|שם=נא|[[דבר מלכות דברים|דבר מלכות שיחת ש"פ דברים תנש"א]] סעיף י'.}}. ביום ט"ו באב, דין קדימה לסיים [[מסכת תענית]], בה התבארה מעלתו של היום{{הערה|שיחת ליל ט"ו באב [[תשמ"ז]].}}.


הרבי הסביר את הקשר של סיום המסכת ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]: {{ציטוטון|הסיום דערב פסח הוא הכנה להגאולה דפסח, והסיומים דתשעת הימים הם הכנה להגאולה העתידה שהיא "כימי צאתך מארץ מצרים (אראנו נפלאות)", ובהדגשה יתירה בשנה זו, היה תהא שנת '''אראנו נפלאות''', כשעומדים על [[סף הגאולה]]}}{{הערה|שם=מטומ|דבר מלכות שיחת ש"פ מטות מסעי תנש"א, סעיף טו.}}.
הרבי הסביר את הקשר של סיום המסכת ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]: {{ציטוטון|הסיום דערב פסח הוא הכנה להגאולה דפסח, והסיומים דתשעת הימים הם הכנה להגאולה העתידה שהיא "כימי צאתך מארץ מצרים (אראנו נפלאות)", ובהדגשה יתירה בשנה זו, היה תהא שנת '''אראנו נפלאות''', כשעומדים על [[סף הגאולה]]}}{{הערה|שם=מטומ|דבר מלכות שיחת ש"פ מטות מסעי תנש"א, סעיף טו.}}.


===הוראות הרבי למבצעי הסיומים===
===הוראות הרבי למבצעי הסיומים===
הרבי הורה לשתף בסיומים אלו כמה שיותר יהודים{{הערה|ראה בשיחות שנסמנו בהערות הבאות.}}, גם נשים (בהפרדה){{הערה|שיחת ש"פ דברים-חזון תשמ"ט.}}, וגם קטנים{{הערה|שם=מטומ}}; וכן לערוך את הסיום באופן שיובן לכמה שיותר יהודים (והרבי הציע למשל את [[מסכת תמיד]]){{הערה|שם=מח|1=שיחת ש"פ מטות מסעי תשמ"ח ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15983&st=%D7%91%D7%A9%D7%A8+%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9F&pgnum=114&hilite= התוועדויות חלק ד' ע' 95]).}}. הרבי הוסיף שאפשר אפילו לשתף יהודי שפוגשים ברחוב בעריכת הסיום{{הערה|שם=מח}}. כדי להגיע לכמה שיותר יהודים, הורה הרבי לערוך סיומי מסכת ברדיו{{הערה|ש"פ מטות מסעי תש"מ.}}, דבר שבוצע בהרחבה ונמשך עד היום.
הרבי הורה לשתף בסיומים אלו כמה שיותר יהודים{{הערה|ראה בשיחות שנסמנו בהערות הבאות.}}, גם [[נשים]] (בהפרדה){{הערה|שיחת ש"פ דברים-חזון תשמ"ט.}}, וגם [[ילדים|קטנים]]{{הערה|שם=מטומ}}; וכן לערוך את הסיום באופן שיובן לכמה שיותר יהודים (והרבי הציע למשל את [[מסכת תמיד]]){{הערה|שם=מח|1=שיחת ש"פ מטות מסעי תשמ"ח ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15983&st=%D7%91%D7%A9%D7%A8+%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9F&pgnum=114&hilite= התוועדויות חלק ד' ע' 95]).}}. הרבי הוסיף שאפשר אפילו לשתף יהודי שפוגשים ברחוב בעריכת הסיום{{הערה|שם=מח}}. כדי להגיע לכמה שיותר יהודים, הורה הרבי לערוך סיומי מסכת ב[[רדיו]]{{הערה|ש"פ מטות מסעי תש"מ.}}, דבר שבוצע בהרחבה ונמשך עד היום.


הרבי הורה בשעת הסיום להוסיף גם בנתינת צדקה, ולעורר על מצוות [[אהבת ישראל]]{{הערה|ראה מענה הרבי שצילומו בחוברת 'יהפכו לששון ולשמחה', בקישורים חיצוניים, ע' 11.}} וכן במקום המתאים - לערוך סעודה ו[[התוועדות חסידית]]{{הערה|שם=נא}}.
הרבי הורה בשעת הסיום להוסיף גם בנתינת [[צדקה]] ועל כל פנים לעורר על כך{{הערה|1=[https://col.org.il/news/112317 צילום הכתב יד קודש של הרבי] {{COL}}.}}, ולעורר על מצוות [[אהבת ישראל]]{{הערה|ראה מענה הרבי שצילומו בחוברת 'יהפכו לששון ולשמחה' (ומקורו ב'מאוצר המלך' ח"א עמ' 283), בקישורים חיצוניים, ע' 11.}} וכן במקום המתאים - לערוך סעודה ו[[התוועדות חסידית]]{{הערה|שם=נא}}.
 
===זמני הסיום===
*הרבי ביקש שיעשה סיומים אפילו עוד קודם [[ראש חודש]] [[מנחם אב]]{{הערה|ש"פ מטות מסעי תשמ"ט.}}.
*להמשיך את הסיומים עד [[ט"ו במנחם אב]].
*לעשות סיומים ב[[תשעה באב]] על הדברים שמותר לעשות בהם סיום ביום זה, שהם מסכת "מועד קטן", ו"מסכת שמחות".


==מסכת תמיד==
==מסכת תמיד==
ב[[א' אב]] [[תשמ"ט]] ערך הרבי סיום על מסכתות [[מסכת ברכות|ברכות]] ו[[תמיד]]. בתחילה העיר הרבי, בין השאר, כי כאשר צריכים לערוך סיום בכל תשעת הימים, מחפשים את המסכת הכי קצרה שיש עליה גמרא וקלה לסיום. וממילא המסכת הראשונה היא מסכת תמיד. מעלה נוספת למסכת זו, היא בכך שתוכנה הוא עניני בית המקדש השייכים ל[[שלושת השבועות]]{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1l8hRDw2mNiTp81E6-Ack-uV2Rn3KPrWY/view התוועדויות תשמ"ט חלק ד עמוד 86].}}. בפועל, רבים מהמסיימים בהוראת הרבי - בוחרים במסכת זו.
ב[[א' אב]] [[תשמ"ט]] ערך הרבי סיום על מסכתות [[מסכת ברכות|ברכות]] ו[[תמיד]]. בתחילה העיר הרבי, בין השאר, כי כאשר צריכים לערוך סיום בכל תשעת הימים, מחפשים את המסכת הכי קצרה שיש עליה גמרא וקלה לסיום. וממילא המסכת הראשונה היא מסכת תמיד. מעלה נוספת למסכת זו, היא בכך שתוכנה הוא עניני בית המקדש השייכים ל[[שלושת השבועות]]{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1l8hRDw2mNiTp81E6-Ack-uV2Rn3KPrWY/view התוועדויות תשמ"ט חלק ד עמוד 86].}}. בפועל, רבים מהמסיימים בהוראת הרבי - בוחרים במסכת זו.
==לקריאה נוספת==
*'''עשר עובדות על סיומי מסכת ('הדרנים')''', שבועון בית משיח 1223 עמוד 53


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://www.torah4blind.org/hebrew/hhh24.htm המעשה הוא העיקר - תשעת הימים]
*[https://www.torah4blind.org/hebrew/hhh24.htm המעשה הוא העיקר - תשעת הימים]
*[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAYUlvQ2NZeUVCVjg יהפכו לששון ולשמחה] - ימי בין המצרים בדור השביעי, בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"ו]] - ע' 10
*[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAYUlvQ2NZeUVCVjg יהפכו לששון ולשמחה] - ימי בין המצרים בדור השביעי, בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"ו]] - ע' 10
{{הערות שוליים|}}
*''''[https://col.org.il/news/132365 להפוך אבלות לשמחה: הרבי על המנהג לערוך סיומי מסכת השבוע]''' {{וידאו}}{{COL}}
 
{{בין המיצרים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מבצעי ותקנות הרבי]]
[[קטגוריה:מבצעי ותקנות הרבי]]
[[קטגוריה:בין המצרים]]