עפולה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 234 בתים ,  25 ביוני 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
===ביקור הרבי הריי"צ===
===ביקור הרבי הריי"צ===
[[קובץ:בית מלון שפירא עפולה.jpg|ממוזער|בית מלון 'שפירא' בו שהה כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ בביקורו בעפולה.]]
[[קובץ:בית מלון שפירא עפולה.jpg|ממוזער|בית מלון 'שפירא' בו שהה כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ בביקורו בעפולה.]]
ב[[ב' במנחם אב]] [[תרפ"ט]] הגיע [[אדמו"ר הריי"צ]] לביקורו הראשון ב[[ארץ ישראל]]. ב[[ה' במנחם אב]] נסעה שיירת הרבי לעיר [[צפת]] ובאמצע הדרך עצרה בעפולה, במלון שפירא. בעיר נערך טקס קבלת פנים במשך שעה לכבוד הרבי. משם המשיך הרבי לעיר [[צפת]].
ב[[ב' במנחם אב]] [[תרפ"ט]] הגיע [[אדמו"ר הריי"צ]] לביקורו הראשון ב[[ארץ ישראל]]. ב[[ה' במנחם אב]] נסעה שיירת הרבי לעיר [[צפת]] ובאמצע הדרך עצרה למנוחב בעפולה, במלון שפירא. בעיר נערך טקס קבלת פנים במשך שעה לכבוד הרבי. משם המשיך הרבי לעיר [[צפת]].


גם בדרך חזור התעכב [[אדמו"ר הריי"צ]] לשעה קלה בעיר, וקיבל את פניהם של הפועלים הכפריים מהיישובים הסמוכים.
גם בחזרתו מהצפון למרכז הארץ התעכב אדמו"ר הריי"צ לשעה קלה בעיר, וקיבל את פניהם של הפועלים הכפריים מהיישובים הסמוכים.


קהילת חב"ד ניסת לקנות את הבנין שבו התאכסן הרבי הקודם אך המאמצים לא הצליחו, ובסוף שנות הנו'ן נהרס הבניין.  
אנשי קהילת חב"ד ניסו לקנות את הבנין שבו התאכסן הרבי אך המאמצים לא הצליחו, ובשנת [[תש"נ]] הרסו את הבנין ובנו במקומו בנין משרדים ומסחר.  


===התייסדות הקהילה===
===התייסדות הקהילה===
בהתוועדות י"א ניסן תשל"ב לרגל שנת השבעים של הרבי, הודיע הרבי על הקמת ע"א מסודות, אנ"ש שרובם היו מאוגדים סביב בית הספר של [[רשת אוהלי יוסף יצחק]] חב"ד בתענ"ך, שמעו את השידור, שכרו באותו היום מחסן קטן באיזור שבין תחנת המשטרה בעיר לבית התחנה המרכזית, ופתחו את '''צא"ח עפולה''', ובעצם כנראה הקימו את המוסד הראשון שקם בפועל ממש, כאחד מ[[ע"א מוסדות]] לרגל שנת השביעים. על ניירות חשבון הבנק היו כתובים ר' [[אברהם דונין]], ר' [[שמעון רוזברג]] ור' [[חיים שלום סגל]]. ורבים נוספים לקחו חלק בפעילות כהמשפיע ר' [[דוד קרץ]], ר' [[אברהם יצחק ששונקין]] ועוד.
בהתוועדות [[י"א ניסן]] [[תשל"ב]], הודיע הרבי על הקמת שבעים ואחת מסודות לרגל יום הולדתו השבעים. אנשי חב"ד שהיו מאוגדים ברובם סביב בית הספר של [[רשת אוהלי יוסף יצחק]] חב"ד ב[[תענך]], שמעו את השידור, ושכרו באותו היום מחסן קטן באיזור שבין תחנת המשטרה לבית התחנה המרכזית בעיר, ופתחו את '''צא"ח עפולה''', ובכך היו מהראשונים שהקימו מוסד בפועל על פי בקשתו של הרבי בהוועדות. על ניירות חשבון הבנק היו כתובים ר' [[אברהם דונין]], ר' [[שמעון רוזברג]] ור' [[חיים שלום סגל]], כשחסידים נוספים נטלו חלק בפעילות, ביניהם נמנו [[משפיע]] הקהילה בעיר ר' [[דוד קרץ]], משפיע הקהילה בחבל תענך ר' [[אברהם יצחק ששונקין]] ועוד.


מהיווסדה ובמשך השנים גרו בעיר חסידי חב"ד, ומקרובים לאדמו"רי חב"ד, אך הדבר לא הגיע לידי קהילה מגובשת.
מהיווסדה ובמשך השנים גרו בעיר חסידי חב"ד, ומקרובים לאדמו"רי חב"ד, אך הדבר לא הגיע לידי קהילה מגובשת. הקהילה החב"דית המרכזית בעיר התחילה להיווסד בתחילת שנות הל"מדים.


הקהילה החב"דית המרכזית בעיר התחילה להיווסד בתחילת שנות הל"מדים.
החב"דניק הראשון שקבע את מגוריו בעיר היה הרב [[שמעון רוזנברג]] ואחריו הגיעו חסידי חב"ד נוספים. החסידים שהתיישבו בעיר נמנו על הצוות החינוכי של סניף [[רשת אהלי יוסף יצחק]] ביישוב [[תענך]], וחלקם התגוררו בעיר על פי הוראתו של הרבי.


החב"דניק הראשון שקבע את מגוריו בעיר מהקהילה היה הרב [[שמעון רוזנברג]] ואחריו הגיעו חסידי חב"ד נוספים. החסידים שהתיישבו בעיר נמנו על הצוות החינוכי של סניף [[רשת אהלי יוסף יצחק]] ביישוב [[תענך]], והתגוררו בעיר מטעמי נוחות.
הקהילה הקהילה הקטנה חיזוק משמעותי כאשר הרבי שלח לעיר את האחים [[חיים שלום סגל (עפולה)|חיים שלום]] ולאחר מכן בשנת [[תש"מ]] לערך - [[שלמה סגל (עפולה)|שלמה]] סגל, על מנת שיפעלו לחיזוק צביונה היהודי של העיר ויחזקו את הקשר של התושבים לעניני תורה ומצוות.


הקיהלה הקהילה הקטנה חיזוק משמעותי כאשר הרבי שלח לעיר את האחים [[חיים שלום סגל (עפולה)|חיים שלום]] ולאחר מכן בתחילת שנות הממס' [[שלמה סגל (עפולה)|שלמה]] סגל, על מנת שיפעלו לחזיקו צביונה היהודי של העיר ויחזקו את הקשר של התושבים לעניני תורה ומצוות.
עם הגעתו של הרב [[חיים שלום סגל (עפולה)|חיים שלום סגל]] לעיר, עבר יחד איתו מרכז שידוריו של הרבי מתענך לעפולה, והעיר הייתה למרכז המקשר בין בית מדרשו של הרבי ב 770 לרבים מקהילות חב"ד ברחבי הארץ.


עם הגעו של הרב [[חיים שלום סגל (עפולה)|חיים שלום סגל]], לעיר יחד איתו עבר המרכז שידוריו שח הרבי מתענ"ך, לעפולה, והעיר הייתה למרכז המקשר בין בית מדרשו של הרבי ב 770 לרבים מקהילות חב"ד ברחבי הארץ.
בשנת תשל"ט חזר לעיר החסיד ר' דוד קרץ לאחר שנתיים של שליחות בבית ספר חב"ד ב[[ברוש]], והיווה רוח חיה בפעילות הקהילה. הרב קרץ שעסק בהפצת המעיינות ובקירות יהודים לרבי בהצלחה מבחרותו, הביא איתו רוח סוערת של פעילות רבה בשיעורים התוועדיות והפצת המעיינות.


בשנת תשל"ט הגיע החסיד בעל מרץ ר' [[דוד קרץ]] אחר שנתיים של שליחות בבית ספר חב"ד ב[[ברוש]], חזר לאיזור והיווה רוח חיה בפעילות הקהילה. הרב קרץ שעסק בהפצת המעיינות ובקירות יהודים לרבי בהצלחה מבחרותו, הביא איתו רוח סוערת של פעילות רבה בשיעורים התוועדיות והפצת המעיינות.
בעשור הבא (עד לשנת תש"נ לערך) מנחה הקהילה כמנין חסידים בלבד, אך פעלה רבות ונצורות בהפצת המעיינות, וקירבה יהודים רבים לרבי ולחסידות.
 
בשנות הממס' הקהילה מנחה כמנין חסידים אך פעלה רבות ונוצורת בעניני הפצת המעיינות וקירבה יהודים רבים לרבי ולחסידות.


==בית כנסת חב"ד==
==בית כנסת חב"ד==
שורה 43: שורה 41:


==פעילות חב"דית==
==פעילות חב"דית==
הקהילה החב"דית שמרכזה היית בתענ"ך, היוותה את אחת הקהילות הפעילות ביותר בארץ הקודש, בשנות הכ"ף והלמ"ד, והפעילות החב"דית השפיעה על כל צפון ארץ הקודש, מחמת שהמקום היה יחידי עם קהילה חב"דית פעילה בשנות הכ'פס', (עד שהגיע הרב [[לייבל קפלן]] לעיר צפת, וכן התחלת הקהמת קהילת חב"ד בנצרת עלית). מחמת שכן, אנ"ש בתענ"ך-עפולה פעלו בכל איזור הצפון, כולל בכל הצבא עד הגבול, מספר מועט של אנשים שעשו פעילות עניפה.
הקהילה החב"דית שמרכזה היית בתענ"ך, היוותה את אחת הקהילות הפעילות ביותר בארץ הקודש, בשנות הכ"ף והלמ"ד, והפעילות החב"דית השפיעה על כל צפון ארץ הקודש, מחמת שהמקום היה יחידי עם קהילה חב"דית פעילה בשנות הכ'פס', (עד שהגיע הרב [[לייבל קפלן]] לעיר צפת, וכן התחלת הקמת קהילת חב"ד בנצרת עלית). מחמת שכן, קהילת חב"ד בתענך-עפולה פעלו בכל איזור הצפון, הן בערים ובמקומות היישוב והן בבסיסי הצבא ובמאחים עד לגבול הצפוני. עובדה זו קיבלה ביטוי כאשר ביקש השליח ר' [[יעקב שמולביץ]] לפתוח [[בית חב"ד]] ב[[בית שאן]], והרבי הורה לו לקבל אישור מבית חב"ד בעפולה.
 
עד כדי כך שכשאר ביקש השליח ר' [[יעקב שמולביץ]] לפתות בית חב"ד בבית שאן, הורה לו הרבי לקבל אישור מהפועלים בעפולה.


מצב היהודות בעיר היה קשה, שלא בערים אחרות, קהילת חב"ד עפולה היוותה כקהילה החרדית היחידה בעיר במשך שנים רבות (עד שנות העינס'), דבר שהקשה מאוד על הבאת מאכלים עם הכשרים מהודרים לעיר, דבר שקהילת חב"ד היית צריכה ליטול על שכמה, וכמו כן תקופה ארוכה המקוה גברים, הוחזק על ידי הקהילה, מפני שהממונים על עניני הדת בעיר לא ראו צורך במקוה זו.
מצב היהדות בעיר היה קשה, שלא בערים אחרות, קהילת חב"ד עפולה היוותה כקהילה החרדית היחידה בעיר במשך שנים רבות (עד שנות העינס'), דבר שהקשה מאוד על הבאת מאכלים עם הכשרים מהודרים לעיר, דבר שקהילת חב"ד היית צריכה ליטול על שכמה, וכמו כן תקופה ארוכה המקוה גברים, הוחזק על ידי הקהילה, מפני שהממונים על עניני הדת בעיר לא ראו צורך במקוה זו.


כמו כן סבלו אנ"ש מהצקות בלתי פוסקות ממספר מתנגדי לחסידות, נושאי משרות בעיר שרדפו את הקהילה ופעולתיה. במהלך השנים רבים מתוכם הפסיקו את התנגדותם והתקרבו לעדת החסידים.
כמו כן סבלו אנ"ש מהצקות בלתי פוסקות ממספר מתנגדי לחסידות, נושאי משרות בעיר שרדפו את הקהילה ופעולתיה. במהלך השנים רבים מתוכם הפסיקו את התנגדותם והתקרבו לעדת החסידים.