ימות המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 4 בתים ,  5 באוגוסט 2015
מ
שורה 6: שורה 6:
ימות המשיח, הוא זמן הגאולה העתידה שיהיה על ידי הגואל הנקרא בשם "[[משיח]]"{{הערה|עיין פסחים ה, א; מגילה יב, א; סנהדרין צח, ב ועוד בכמ"ק.‏}} בזמן זה תכלה הגלות ויתבטל השעבוד מישראל‏‏,{{הערה|‏רש"י סנהדרין צז א דיבור המתחיל ושני אלפים, עיין שם בגמרא על שנות העולם, וברש"י שם ד"ה ושני אלפים, שלאחר ב' אלפים תורה דין הוא שיבא משיח כו'.‏}} ותחזור מלכות בית דוד ליושנה‏‏,{{הערה|‏עיין רמב"ם שם, והוסיף: לממשלה הראשונה (ע"פ מיכה ד ח).}} וייבנה [[בית המקדש השלישי|בית המקדש‏‏]]. בהלכה הוזכרו ימות המשיח לעניין הזמן בו יהיה קיום ה[[מצוות]] בשלימות,{{הערה|ראה באריכות לקוטי שיחות חלק יח עמוד 272 ואילך.}} משום שכל הדינים שאינם נוהגים אלא בזמן שבית המקדש קיים, או בזמן שכל יושבי ארץ ישראל עליה, ובטלו בזמן הגלות, יחזרו לנהוג, (ויש שישתנו דיניהם, מלימודים מיוחדים‏‏{{הבהרה|יש להבהיר על פי אנציקלופדיה הלמודית}})
ימות המשיח, הוא זמן הגאולה העתידה שיהיה על ידי הגואל הנקרא בשם "[[משיח]]"{{הערה|עיין פסחים ה, א; מגילה יב, א; סנהדרין צח, ב ועוד בכמ"ק.‏}} בזמן זה תכלה הגלות ויתבטל השעבוד מישראל‏‏,{{הערה|‏רש"י סנהדרין צז א דיבור המתחיל ושני אלפים, עיין שם בגמרא על שנות העולם, וברש"י שם ד"ה ושני אלפים, שלאחר ב' אלפים תורה דין הוא שיבא משיח כו'.‏}} ותחזור מלכות בית דוד ליושנה‏‏,{{הערה|‏עיין רמב"ם שם, והוסיף: לממשלה הראשונה (ע"פ מיכה ד ח).}} וייבנה [[בית המקדש השלישי|בית המקדש‏‏]]. בהלכה הוזכרו ימות המשיח לעניין הזמן בו יהיה קיום ה[[מצוות]] בשלימות,{{הערה|ראה באריכות לקוטי שיחות חלק יח עמוד 272 ואילך.}} משום שכל הדינים שאינם נוהגים אלא בזמן שבית המקדש קיים, או בזמן שכל יושבי ארץ ישראל עליה, ובטלו בזמן הגלות, יחזרו לנהוג, (ויש שישתנו דיניהם, מלימודים מיוחדים‏‏{{הבהרה|יש להבהיר על פי אנציקלופדיה הלמודית}})


הנה על אף שימות המשיח עצמם אינו תחיית המתים.{{הערה|שהוא יהיה בסוף זמן זה{{מקור|ראה להלן ב' תקופות ואין בין עוה"Z לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד}} יש שהוזכרו ימות המשיח עם [[תחיית-המתים]], שכן פירשו את הכתוב: "ויאמר התרשתא להם אשר לא יאכלו מקדש הקדשים עד עמד כהן לאורים ולתמים"‏‏{{הערה|עזרא ב סג.‏}}, שהוא כאדם שאומר לחבירו עד שיחיו מתים ויבוא [[משיח בן דוד‏‏]]{{הערה| סוטה מח ב. ועי' תנחומא ויחי ג, על [[ארץ ישראל]] שמתיה חיים תחלה לימות המשיח, וכעי"ז פסיקתא רבתי פ"א וירושלמי כלאיים פ"ט ה"ג. ועי' יד רמ"ה [[סנהדרין]] צ א על תחיית המתים שבימות המשיח, ובאגרתו לחכמי לוניל, נדפס בסנהדרי גדולה הוצ' מכון הרי פישל, חלק א' סימן קסו. וע"ע [[תחיית המתים]].‏}}. וכן יש שהוזכרו ימות המשיח בשם "[[עולם הבא]]"‏‏{{הערה|‏עי' פסחים נ א: אבל לעוה"ב כו'; כתובות קיא ב: לא כעוה"ז עוה"ב כו' וב"ב קכב א: חלוקה של עוה"ב, ולהלן ציון 195. ועי' רש"י [[סנהדרין]] קי ב ד"ה תנו רבנן לעוה"ב היינו ימות המשיח.}}, או שהוזכרו בניגוד לעולם הזה‏‏{{הערה|‏עי' ברכות יב ב: ימי חייך [[העוה"ז]] כו', הובא להלן ציון 234, ושבת סג א וש"נ: אין בין עוה"ז לימות המשיח כו', הובא להלן ציון 49.‏}}, או בניגוד לעולם הבא‏‏{{הערה|‏עי' ברכות לד ב ושבת סג א: אבל לעוה"ב כו', הובא להלן ציון 38. ועי' פסחים סח א וסנהדרין צא ב: כאן לימות המשיח כאן לעוה"ב, וזבחים קיח ב: אלו ימות המשיח כו' זה העוה"ב, וערכין יג ב: כנור של ימות המשיח שמונה נימין כו' ושל עוה"ב עשר כו', ועוד.‏}}. ולפעמים מכונים ימות המשיח‏‏ "לעתיד לבוא"{{הערה|‏עי' מכילתא בא פט"ז וירושלמי ברכות סוף פ"א שלא להזכיר [[יציאת מצרים]] [[לעתיד לבוא]], והכוונה לימות המשיח.‏}}, ויש שנאמר תואר זה על זמן שלאחר ימות המשיח, {{הערה|שכן דרשו: "אהבתי כי ישמע ה' את קולי‏‏"(תהלים קטז א.‏) - לימות המשיח; "אלי אתה ואודך‏‏" (‏שם קיט כח). לעתיד לבוא.‏‏ - ירושלמי שם פ"ב ה"ד. ועי' שבת קיג ב: "ותשבע" - לימות המשיח; "ותותר" - לעתיד לבוא.‏}}
הנה על אף שימות המשיח עצמם אינו תחיית המתים.{{הערה|שהוא יהיה בסוף זמן זה{{מקור|ראה להלן ב' תקופות ואין בין עוה"ז לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד}}.}} יש שהוזכרו ימות המשיח עם [[תחיית-המתים]], שכן פירשו את הכתוב: "ויאמר התרשתא להם אשר לא יאכלו מקדש הקדשים עד עמד כהן לאורים ולתמים"‏‏{{הערה|עזרא ב סג.‏}}, שהוא כאדם שאומר לחבירו עד שיחיו מתים ויבוא [[משיח בן דוד‏‏]]{{הערה| סוטה מח ב. ועי' תנחומא ויחי ג, על [[ארץ ישראל]] שמתיה חיים תחלה לימות המשיח, וכעי"ז פסיקתא רבתי פ"א וירושלמי כלאיים פ"ט ה"ג. ועי' יד רמ"ה [[סנהדרין]] צ א על תחיית המתים שבימות המשיח, ובאגרתו לחכמי לוניל, נדפס בסנהדרי גדולה הוצ' מכון הרי פישל, חלק א' סימן קסו. וע"ע [[תחיית המתים]].‏}}. וכן יש שהוזכרו ימות המשיח בשם "[[עולם הבא]]"‏‏{{הערה|‏עי' פסחים נ א: אבל לעוה"ב כו'; כתובות קיא ב: לא כעוה"ז עוה"ב כו' וב"ב קכב א: חלוקה של עוה"ב, ולהלן ציון 195. ועי' רש"י [[סנהדרין]] קי ב ד"ה תנו רבנן לעוה"ב היינו ימות המשיח.}}, או שהוזכרו בניגוד לעולם הזה‏‏{{הערה|‏עי' ברכות יב ב: ימי חייך [[העוה"ז]] כו', הובא להלן ציון 234, ושבת סג א וש"נ: אין בין עוה"ז לימות המשיח כו', הובא להלן ציון 49.‏}}, או בניגוד לעולם הבא‏‏{{הערה|‏עי' ברכות לד ב ושבת סג א: אבל לעוה"ב כו', הובא להלן ציון 38. ועי' פסחים סח א וסנהדרין צא ב: כאן לימות המשיח כאן לעוה"ב, וזבחים קיח ב: אלו ימות המשיח כו' זה העוה"ב, וערכין יג ב: כנור של ימות המשיח שמונה נימין כו' ושל עוה"ב עשר כו', ועוד.‏}}. ולפעמים מכונים ימות המשיח‏‏ "לעתיד לבוא"{{הערה|‏עי' מכילתא בא פט"ז וירושלמי ברכות סוף פ"א שלא להזכיר [[יציאת מצרים]] [[לעתיד לבוא]], והכוונה לימות המשיח.‏}}, ויש שנאמר תואר זה על זמן שלאחר ימות המשיח, {{הערה|שכן דרשו: "אהבתי כי ישמע ה' את קולי‏‏"(תהלים קטז א.‏) - לימות המשיח; "אלי אתה ואודך‏‏" (‏שם קיט כח). לעתיד לבוא.‏‏ - ירושלמי שם פ"ב ה"ד. ועי' שבת קיג ב: "ותשבע" - לימות המשיח; "ותותר" - לעתיד לבוא.‏}}


==הטבע בימות המשיח==
==הטבע בימות המשיח==
5,403

עריכות