ברכת התורה
ברכות התורה הם ברכות הודיה על לימוד התורה, וצריך להזהר בה מאוד מפני שברכתה מורה על חשיבות התורה בעיני הלומד, ומכאן שהוא עוסק בה לשמה[1]
גם נשים מברכים עליה.[2]
חלוקים הדיעות אם ברכת "והערב נא" היא ברכה נפרדת ואם כן ישנן שלוש ברכות התורה, או שהיא המשכה של ברכת "על דברי תורה". יש המביאים ראיה שאינה נחשבת לברכה בפני עצמה, מכך שאינה פותחת ב"ברוך", למרות שנהוג שברכות קצרות נפתחין בברכה גם אם "ברכה הסמוכה לחברתה"[3], ולכן יש לומר "והערב" עם וא"ו. אך יש המפריכים ראיה זו[4], ואומרים ש"ברכה הסמוכה לחברתה" אינה פותחת בברוך גם אם הברכה שלפניה היא ברכה קצרה.[5] אדמו"ר הזקן מכריע, כי על אף שעל פי הסוד היא נחשבת לברכה בפני עצמה, ויש לענות 'אמן' על הברכה הראשונה אחרי "על דברי תורה", יש להוסיף "ואו" במילה "והערב".
"אשר נתן לנו את תורתו" ביאר אדמו"ר הזקן - שנתן לנו את תורתו והלביש בה רצונו וחכמתו יתברך הרי זה כאלו נתן לנו את עצמו כביכול. כמו שאמרו חז"ל: "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד".
קישורים חיצונייםעריכה
- דיני ברכות התורה והמסתעף, קובץ 'פלפולא דאורייתא' תומכי תמימים קרית גת י"א ניסן תשפ"ד (גליון ד') עמוד 371
הערות שוליים
- ↑ ראה שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן מ"ז סעיף א'.
- ↑ שם סעיף י'.
- ↑ וכמו ברכות ההבדלה.
- ↑ ראה שם סעיף ה'.
- ↑ את ראייתם של הראשונים מברכות ההבדלה הפותחים בברוך למרות שהם בגדר "ברכה הסמוכה לחברתה", הם מפריכים מכיון שאין הם "ברכה הסמוכה לחברתה", מכיון שניתן לברך על כל אחת מברכות אלו בפני עצמן, בשונה מברכת "והערב נא" שמברכים אותה אך ורק בצמוד לברכת "והערב".