בתשמ"א (בשבת פרשת תשא) יצא הרבי באופן פומבי לראשונה בנוגע לתיקון הענין של צורת הלוחות שעד אז (וגם היום בכמה מקומות) הופיעו ברוב המקומות (ארונות קודש וחפצים יהודיים) בצורה עגולה, היינו שחלקם העליון של הלוחות הי' כמין חצי עיגול. וכאמור עורר הרבי שצורה זו אינה נכונה ואדרבה, מקורה הוא בנצרות רח"ל.

מאז החל הרבי במבצע המיוחד, חל שינוי מהותי ביחס ללוחות המרובעות, כשרובם של גדולי ישראל מצדדים בשינוי המתבקש, ורבים אחרים, מכל החוגים והעדות, החלו לנהוג לפי הוראתו של הרבי, אפשר לראות בבתי כנסת רבים שמקפידים לצייר את הלוחות דווקא במרובע.

וכרגיל, בכל מאבק שהרבי ניהל, היו גורמים ש'קפצו' וטענו כי בשינוי צורת הלוחות, מוציאים כביכול לעז על ה'ראשונים'. הרבי בשיחתו דוחה זאת מכל וכל (וראה לקמן).

היסטוריה

כמו בכל מבצע קדוש וטהור של הרבי מלך המשיח שנועד לזכך את העולם ולשמר את עם ישראל מפני השפעות זרות, גם כאן, במאבק כנגד הלוחות העגולות כפי שצוירו במקורות של הנצרות ר"ל, הרבי הניף את נס הטהרה והזוך. כך בקני המנורה וכך גם בלוחות העגולות, הרבי יצא ב'שטורעם' להחליף את הלוחות העגולות למרובעות. אין ספק שגם מאבק זה הוא חלק מטיהור העולם לקראת קבלת פני משיח. (מעניין לציין את ההקבלה בין מאבק הלוחות העגולות לבין קני המנורה, שבשניהם עורר הרבי ליישר את העיגול).

הפעם הראשונה שהרבי החל לדבר ברבים כנגד הלוחות העגולות והחלפתם למרובעות, הייתה בפרשת כי תשא תשמ"א. הרבי יצא אז בקול רעש גדול כנגד המגמה הפסולה של הלוחות העגולות.

אולם עוד לפני תחילת נשיאותו החל הרבי להחדיר את נושא הלוחות המרובעות, כאשר היה אחראי על הוצאת ה"שיחות לנוער" שיצאו לאור בחיי כ"ק האדמו"ר הריי"צ. באותן שנים יצאו לאור ה"שיחות לנוער" כשבתחילתן היה ציור לוחות מרובעות. באותה תקופה אנשים שאלו על כך את הרבי, והרבי במכתביו הדגיש כי מדובר בציור מכוון. וכך כותב הרבי במכתב מיום כ"ט בשבט תשכ"א, לרב שלום ריבקין:

ציורי הלוחות - כרגיל ב"עולם" - מעוגל למעלה! ומעולם נפלאתי על זה. דמלשון הש"ס משמע שהיו מעוקבים. ומוכרח הוא על פי דברי רז"ל על הכתוב מזה ומזה הם כתובים. ומדויק הוא בשער ה"שמועסין" (שיחות לנוער באידיש).

כך גם, כאשר החלו להופיע פירסומי המרכז לעניני חינוך בשנת תש"ב, ועליהן עוצב סמל המל"ח שכולל את שני לוחות הברית, הזכיר הרבי לאמן כי הצורה האמיתית של הלוחות - מרובעת.

ביום כ"ה בסיוון תשכ"ב כותב הרבי למרת חיה בתיה, אחת ממורות בתי-ספר 'רשת אהלי יוסף יצחק', ששיגרה לרבי מלך המשיח בול שעיצבה עבור בתי ספר ה'רשת': ..אלא שלפלא קצת ציור הלוחות אשר בוודאי יודעת שצריכים להיות מרובעות גם מלמעלה ולא בחצי עיגול, וכמבואר ממאמרי חז"ל בכמה מקומות (ומהם בבא-בתרא יד, א) וכמפורסם גם-כן על-ידי הציור שעל השיחות-לנוער וכו'.

לרב קלמן כהנא, מראשי ורבני תנועת פא"י, כותב הרבי בי"ב בשבט תשכ"ז כי זהו "מנהג אומות העולם":

בהזדמנות זו אעורר את כבוד תורתו על מה שראיתי בכמה פרסומים של פאג"י ציור הלוחות בצורת חצי עיגול למעלה, שזהו מנהג אומות העולם, היפך להבדיל דברי חכמינו ז"ל, שהיה אורכן ששה ועוביין שלושה (ב"ב יד, א), ובפרסומינו, ובפרט לילדים, מדייקים אנו בזה".

בשיחת שמחת תורה תשמ"ב הסביר הרבי את ההכרח שהלוחות היו מרובעות:

כל דבר שהיה בבית המקדש היה מלא באופן שלא נשאר מקום ריק בכלי: ידוע הכלל שלא ברא הקב"ה בעולם דבר אחד לבטלה, ובפרט כאשר מדובר אודות ענייני קדושה. ועל-דרך מה שמצינו שכלי שרת מקדשים כשהם מלאים דווקא (זבחים פח, א). מכך מובן שהלוחות מילאו את כל חלל הארון, באופן שלא נשאר בארון מקום ריק, שאם לא-כן נמצא שמקום זה הוא לבטלה ח"ו.

בהמשך הדברים ציין הרבי שהדבר מפורש בגמרא (בבא-בתרא יד, א):

"ארון שעשה משה אמתיים וחצי אורכו ואמה וחצי רוחבו ואמה וחצי קומתו באמה בת שישה טפחים. והלוחות אורכם שישה ורוחבן שישה ועוביין שלושה, מונחות כנגד אורכו של ארון. כמה לוחות אוכלות בארון? - שישה טפחים וכו'". זאת אומרת, שעל-פי חשבון הגמרא הארון היה מלא באופן שלא נותר בו מקום פנוי.

"על-פי זה הרי בהכרח לומר שכל אחד מהלוחות היה בצורת ריבוע של שישה טפחים על שישה טפחים, ואי-אפשר לומר שהקצה של הלוחות היה בצורת חצי עיגול, כי אז יוצא שאמנם מלמטה היה הארון מלא לגמרי, אבל מלמעלה נשאר בו מקום פנוי, בגלל חצי העיגול.

כך ברור הדבר שעל-פי דברי הגמרא הלוחות היו מרובעות. יתירה מכך, ברבים מהספרים מצויין שהלוחות היו מרובעות. כך למשל ה"רבינו בחיי" מציין בפרשת כי תשא באופן נחרץ שהלוחות היו מרובעות "ודע שהלוחות היו מרובעות".

מהיכן נובעת הטעות?

בשיחה האמורה הרבי אף עמד על מקור הטעות הנפוצה:

הסיבה הפשוטה והאמיתית לכך שמוצאים בימינו גם אצל יהודים שציור הלוחות הוא באופן שמלמעלה הם כחצי כדור, הוא - מפני שכאשר היו מוסרים ספר לדפוס, הרי בגלל הגלות נתנו זאת על-פי רוב לאינו-יהודי, ובגלל גזירת המלכות זה היה צריך לעבור דרך הצנזור, שעל-פי רוב הוא היה גוי - והם (המדפיסים והצנזורים הגויים) היו עושים על דף השער או במקום פנוי בראש הספר את ציור הלוחות כפי שנראה להם - שהלוחות הם מלמעלה כחצי כדור, כפי שגויים עושים את ציור הלוחות.

וכאשר הספר הגיע לידי יהודים, לא הביטו בזה ולא דייקו במה שנמצא בדף השער או במה שכתוב בהסכמות - אלא למדו בפנים הספר, וממילא לא שמו לב לזה שהלוחות היו מלמעלה כחצי כדור, וכך זה נמשך מדור לדור, וזה נהיה דבר רגיל שבספרים יהודיים נמצאים ציורים של לוחות שמלמעלה הם כחצי כדור. ולכן עשו רעש (מאחורי הפרגוד) שישנו זאת על נייר המכתבים ("סטיישאנערי") של מוסד פלוני, ששם נדפס הציור של החלק העליון של הלוחות כחצי כדור, או לכל הפחות, שאת הניירות שהם כבר כך ישאירו, ובניירות שידפיסו מכאן ולהבא, ידפיסו ציור של הלוחות כמו שצריך להיות על-פי הגמרא.

ואכן, מאותה שיחה, החל הרבי לעורר על הנושא ביתר שאת. השיחה הבאה בנושא נאמרה בשמחת תורה תשמ"ב, בה התבטא הרבי בכאב גדול:

לפלא הכי גדול שישנם כמה וכמה מוסדות וארגונים שמציירים ב"סמל" שלהם את הלוחות בצורת חצי עיגול מלמעלה - היפך דברי הגמרא.

הרבי המשיך להסביר כי דברים אלו גורמים נזק לחינוך הילדים והשפעה מבחוץ:

מדובר במוסדות חינוך שמחנכים ילדי ישראל על טהרת הקודש, ומבלי הבט על זה שתכלית כוונת המוסד היא להגן על הילדים מפני השפעה שמבחוץ, ולפעול עליהם שהנהגתם תהיה באופן ד"כל מעשיך לשם שמים", ו"בכל דרכיך דעהו", ועל-אחת-כמה-וכמה בנוגע ללימוד התורה. אף-על-פי-כן כאשר הם מציירים את הלוחות, על טפסים השייכים למוסד, פנקסי קבלות וכו', שבהם כלולים כל ענייני התורה כולה, הרי הם מציירים זאת באופן הפכי מדברי הגמרא...

הרבי משיב לטענות

כאמור, כמו בכל מאבק שהרבי ניהל, היו גורמים ש'קפצו' וטענו כי בשינוי צורת הלוחות, מוציאים כביכול לעז על ה'ראשונים'. הרבי בשיחתו דוחה זאת מכל וכל:

הטענה הידועה שלא רוצים להוציא לעז על הראשונים - מאחר שמוסד זה קיים כבר כמה וכמה שנים, וכך ציירו את הלוחות במשך כל הזמן וכו' הנה טענה זו אין לה מקום כלל כאשר מדובר אודות עניין שנוגע לחינוך ילדי ישראל! דהנה, כאשר הילד מקבל תעודה מזמן לזמן, ובה מופיע ציור הלוחות בצורת חצי עיגול מלמעלה, מתקבל אצלו ללא כל ספק שכן היתה צורת הלוחות, ואחר כך כאשר ילמד את הגמרא הנ"ל, יווכח שמה שהונח אצלו בפשטות כתוצאה בלימוד במוסד זה, הרי זה היפך פשטות הגמרא! וכתוצאה מזה הרי הוא מאבד את האמון במלמד ומחנך שלו, גם כאשר ילמדו עמו דבר אמיתי מתחילתו ועד סופו.

אז מה לעשות?

וכאן הרבי נותן את ההוראה מה וכיצד לעשות מכאן ולהבא, בקובעו כי יש לשנות גם במקומות שכבר ישנו ציור בחצי עיגול:

ולכן בהכרח לתקן עניין זה, ואין לחשוב שזהו דבר של מה בכך, כי אפילו כאשר מדובר אודות דבר קטן נאמר אל תהי בז לקטנות, ועל-אחת-כמה-וכמה כאשר מדובר אודות עניין הקשור עם הלוחות שהם יסוד כל התורה כולה.

ובפרט שבעניין זה ישנו דבר נוסף: מקור ציור הלוחות כצורת חצי עיגול נלקח מאומות העולם, וציור זה הוא היפך דברי הגמרא, ואם-כן, כאשר מציירים את הלוחות בצורת חצי עיגול - הרי מעדיפים את גרסת אומות העולם על דברי הגמרא!

...מכאן ולהבא יתקנו עניין זה ובפרט שתיקון הדבר אינו כרוך בקושי מיוחד, כי הרי מידי פעם מדפיסים טפסים הנ"ל, וכשם שאפשר לשנות את שמו של נשיא המוסד וכו' (ועד ששוכחים לגמרי את הנשיא הקודם, ורק במקרים יוצאים מן הכלל משאירים לו איזה תואר כבוד!), כמו כן אפשר לשנות את ציור הלוחות, היינו, שבמקום ציור של חצי עיגול, יהיו הלוחות מצויירים בצורת ריבוע.


הרבי לא מרפה

לקראת חג השבועות תשמ"ג נמסרה לרבי תמונת השער של גיליון 'משיח טיימס' ובה ציור אדם המוציא ספר-תורה מתוך ארון-קודש וילדים מנשקים את הספר. על ציור זה העיר הרבי: "כדאי לנצל ציור המענטעלע [= המעיל של הספר תורה] לציור לוחות מרובעות".

מכאן ואילך השתדלו מעצבי ה'משיח טיימס' לשלב בכל הזדמנות אפשרית ציור של לוחות מרובעות.

בגיליון קיץ תשמ"ה, הופיע בעמוד השער ציור שבו נראו ילדים נוסעים ל'קעמפ'. בציור זה לא היה מקום לשלב ציור של הלוחות. אך הרבי ראה גם כאן הזדמנות לשלב ציור מעין זה, וכלשונו "כדאי להוסיף ב' הלוחות מרובעות". והרבי הוסיף בכתב יד קדשו: "באמצע?" כלומר, אולי להוסיף את זה באמצע הציור. וכך אכן עשו...

באחד מבתי-הכנסת המכובדים בירושלים היו לוחות-הברית בצורה של חצאי-עיגול. כשהדבר הגיע לרבי, הביע דעתו כי יש לשנות זאת ואף קיבל על-עצמו לשלם את ההוצאה אם יחליפו את צורת הלוחות... בהזדמנות אחת צוירו הלוחות אמנם בקווים מרובעות, אבל כל לוח צוייר כמלבן ולא כריבוע. גם על כך הגיב הרבי:

נתקבל ות"ח ת"ח בלוחות המצוירים כאן נראה שגבהם יותר על ארור"ח" [= אורכם ורחבם].

כלומר, הרבי רצה שיהיו כפי ההלכה ממש מרובעות ולא מלבניות.

בשנת תנש"א הצליח הרב יוסף יצחק גולדמן, שליח הרבי ביוהנסבורג שבדרום-אפריקה, לפעול להחלפת הלוחות העגולות שהיו במרכז בית-הכנסת בו התמנה לרב. למעשה הוא מונה כרב בית הכנסת כבר בשנת תשמ"ו, ובמשך השנים ניסה לתקן את הדבר אך לא הצליח, ורק חמש שנים לאחר מכן עלה הדבר בידו. על כך הגיעה תגובת הרבי: 1) הרי כך כתוב בתורה שבעל-פה! 2) אזכיר על הציון.

בשנת תשמ"ג ביקשו צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש לפעול ש'בנק ישראל' ינפיק לקראת חנוכה מטבעות שמצידם האחד יופיעו ערכים יהודיים שונים ומצידם השני שווי המטבע. בין השאר הוצע להטביע את צורת לוחות-הברית. ההצעה הובאה לפני הרבי שהגיב על כך:

הבטוח שייעשה מרובעות? - באם לא בטוח, לא לדבר על-דבר ציור זה (שלא להיכנס למחלוקת וכו' שאין לוותר בזה, כיוון שזה היפך הש"ס)...

בשנת תשל"ו נפתחה בברוקלין ישיבת "חנוך לנוער". ישיבה זו הייתה מיועדת לבחורים צעירים ממשפחות שאינן שומרות מצוות. מנהל הישיבה הרב יעקב בריסקי כתב לרבי דו"ח ראשון על נייר המכתבים החדש של הישיבה. ב'לוגו' נראה בחור שיושב ולומד בכיתה כשספר מונח לפניו ומולו נראה קיר עם שני חלונות שהחלק העליון שלהם הנו חצי עיגול. בתגובה, מסר הרבי למזכיר הרב בנימין קליין, שצורת הלוחות צריכה להיות מרובעת ולא עגולה מלמעלה.

"טלפנתי אל הרב בריסקי ומסרתי לו את דברי הרבי", סיפר הרב קליין. "בתום דבריי אמר לי הרב בריסקי, 'סליחה, אבל זה בכלל לא צורה של לוחות אלא חלונות שמסתיימים בחצי עיגול'. כשנכנסתי לאחר מכן אל הרבי ומסרתי לו הדברים, ענה לי הרבי: 'אבל גם חלונות אפשר לעשות מרובעים'. כוונת הרבי היתה כנראה שיכול להיות שמישהו יחשוב שזה לוחות, ושכך הלוחות נראים, וזה יטעה אותו'.

מובן שבעקבות זאת, שינו את החלונות שיראו מרובעות...

מסופר כי לאחר שיחתו של הרבי כנגד הלוחות העגולות, טיפס הרב מיכאל טייטלבוים, מנהל מוסדות 'אהלי תורה' בקראון הייטס, על סולם גבוה, ותלש את אותה תבנית עגולה לעיני כל התלמידים, כדי לחנכם לכך.

על חטא העיגול

הפרסום החב"די הרשמי הראשון שעורר על דבר לתקן את "חטא העיגול", יצא לאור על ידי צעירי אגודת חב"ד בנחלת הר חב"ד בהנהלת הרב ליפא קורצווייל, שהוציא חוברת מעניינת בשם "על חטא העיגול". את התוכן כתב וערך הרב יחזקאל סופר. בעמוד השער הופיע צילום ספר "השל"ה" שיצא לאור בשנת נחת (שנת הולדת הבעל שם טוב), שם מצויירים הלוחות מרובעות. בגוף העלון הוסבר הנושא בטוב טעם.

בגוף הקריאה נכתב "בשנה האחרונה - תשמ"ב - התריע כ"ק אדמו"ר שליט"א, כמה פעמים על הטעות הנפוצה למרבית הצער והפלא, באמנות תשמישי הקדושה בבתי הכנסת, ובאמנות הגרפיקה של מוסדות וסמליהם המציירים את "לוחות הברית" כשראשיהם מעוגלים, היפך המסורת התלמודית בדבר צורתם המקורית-אמיתית של לוחות הברית שהיו שני ריבועי אבן, וכך אמנם נהגו לצייר את הלוחות בשנים קדמוניות.

"ברם משיחות כ"ק אדמו"ר שליט"א משתמעת תביעה לתקן את 'חטא העיגול', גם במקום שכבר ציירו, פיסלו או רקמו, בדיעבד את ה'לוחות העגולות', ומן הראוי להחזיר עטרה ליושנה, ולתקן המעוות, כדי לאפרושי מאיסורא, ומכמה עניינים שליליים הנגרמים על ידי זה, ולפלא גדול שאין פוצה פה וצפצף..."

חוברת זו הופצה ברבבות עותקים וגרמה לסערה בעולם התורני. בעקבותיה נוצר גל התעניינות במקומות רבים ברחבי הארץ.

יש לציין שבשנים האחרונות הדברים חודרים יותר ויותר לכל רובדי הציבור, ורבים משנים את צורת הלוחות. כך למשל בכולל 'חזון איש' בבני ברק, לאחר השריפה שהוצתה שם בארון הקודש, נבנה ארון קודש מפואר משיש כשצורת הלוחות מאבן נקבעה למרובע. ב'שטיבלעך' שבמאה שערים חידשו בשנים האחרונות את ארון הקודש, ואף הם החליפו למרובעות. כך גם בבית כנסת מפואר בשכונת רוממה בירושלים, שינו בשבועות האחרונים ללוחות מרובעות. וכך גם בבית הכנסת איצקוביץ החדש והמפורסם בבני ברק.

מפליא לראות כי בחוגים רבים הבינו את גודל העניין, ושינו את הדבר בעקבות דברי הרבי מלך המשיח.

השליח לענייני לוחות מרובעות...

כשעוסקים בנושא זה, אי אפשר שלא להזכיר את אותו חסיד דגול שכונה על ידי חבריו "השליח לענייני לוחות מרובעות", הלא הוא הרה"ח ר' מנחם בן ציון וילהלם ע"ה מירושלים. חסיד זה היה מסור ונתון לרבי בכל נימי נפשו וכל מבצע של הרבי והוראה חדשה, דאג להפיצה ולפרסמה בכל מקום.

מיד לאחר ההוראה של הרבי בנושא הלוחות המרובעות, ראה הרב וילהלם ע"ה שליחות קודש לדאוג להחליף את הלוחות הרקומות בפרוכותיהם של כמה שיותר בתי כנסת. הרב וילהלם היה פונה לגבאי בתי הכנסת ומשכנע אותם בדרכי נועם ובדרכי שלום, כדרכו בקודש, על נחיצות העניין. לאחר שאלו הביעו את הסכמתם, היה מתארגן כאל מבצע צבאי של ממש לבצע את העניין. בלילה, כאשר בתי הכנסת התרוקנו מאנשים, היה מגיע להוריד את הפרוכת, והיה מריץ את הפרוכת לאמן רוקם פרוכות כדי שהלה יבצע מיידית את התיקונים, ולדאוג שכבר בבוקר שלמחרת, הפרוכת המתוקנת תתנוסס לתפארה מעל גבי ארון הקודש. הרב וילהלם סיכם עם רוקם פרוכות כי עליו לבצע את העבודה באופן מיידי, כאשר כל ההוצאות היו על כתפיו.

ואכן, זכה הרב וילהלם להחליף את לוחות הברית למרובעות בעשרות בתי כנסת בעיר, ביניהם גם בבית הכנסת המפורסם בשכונת הר צבי בירושלים.

גדולי ישראל מסכימים

הרב ברוך וילהלם, רב קהילת חב"ד בנהריה, מספר בראיון מיוחד ל"בית משיח" על יוזמתו המיוחדת בנושא, כאשר היה עדיין בחור כבן 19 בלבד:

"הייתי אז בחור בן 19, את חודשי הקיץ של שנת תשד"מ הקדשתי לסבב אצל גדולי ישראל כדי לברר אצלם את העניין של הלוחות המרובעות. מובן שמטרתי לא הייתה לברר את העניין, שכן מי יענה אחר דבר המלך, אלא מטרתי הייתה לשכנע כמה שיותר גדולי ישראל להסכים לדעתו של הרבי מלך המשיח. הסברתי לרבנים כי אני מעוניין לתרום פרוכת ולכן אני רוצה לדעת כיצד לעשות את לוחות הברית. מובן שלפני שהלכתי לרבנים, למדתי היטב את השיחה של הרבי עם כל המקורות ההלכתיים, כך שלפגישות הגעתי מוכן. השתדלתי להקליט את השיחות של הרבנים ועד עצם היום הזה יש בידי את ההקלטות. היו לי לא מעט ויכוחים עם הרבנים. חלקם ביקשו את המקורות לראות וללמוד. רבים לא ידעו בכלל על הנושא, אבל לאחר שהוכחתי להם שחור על גבי לבן, הסכימו בפה מלא. בסופו של דבר, פרט לאחד או שניים, רובם ככולם הסכימו לדברי הרבי, וחלקם אף עודדו אותי לעשות רק מרובע.

"יש לציין שלא הצגתי עצמי כחב"דניק. רק כאלו שראיתי כי הם נלהבים מהעניין וכי הם קשורים יותר לרבי, ציינתי בפניהם כי זו הוראה של הרבי.

תגובות הרבנים

הגאון הרב שריה דבילצקי התעניין למקורות בעניין, והאם בחב"ד תמיד עשו ככה. לבסוף הכריע "תעשה מרובע בוודאי, אבל בלי מריבות". הגאון ר' ניסים קרליץ הגיב לי: "תעשה מרובע, כך היה האמת". הגאון ר' חיים קנייבסקי, בנו של בעל "הקהילות יעקב", השיב לשאלתי: "בוודאי שזה היה מרובע". הגאון ר' פנחס שיינברג, ראש ישיבת 'תורה אור': "לעשות מרובע". הרב אברהם ברדקי, ראש כולל קוסוב, האריך הרבה בעניין ואמר לי כי זה יושר גודל לתקן את הכל ולעשות מרובע. את המנהג של לוחות עגולות הגדיר כ"מנהג של שטות". כששאלתי אותו "לתומי" שהרי זהו המנהג, השיב לי ש'מנהג' זה אותיות 'גהנם'... הרב אברהם דוד הורביץ, חבר הבד"צ העדה החרדית, הגיב " בוודאי שזה היה ישר", וציין כי העגול אולי נבע מטעות שהיו כתרים על הלוחות ובמשך הדורות הפכו את הלוחות לעגולות.

"הרב יששכר דוב גולדשטיין, אב"ד חתם-סופר אמר כי בוודאי שזה היה מרובע. האדמו"ר מסטרופקוב זצ"ל אמר לי: "מה השאלה? הלובביצ'ר כבר בירר את העניין וזה ברור שזה מרובע". הרב מענדל כהן, מורה-צדק בבד"צ העדה החרדית: "בוודאי לעשות מרובע והעגול זה מחוסר ידע". הגאון הרב שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל ציין מיד כשהתחלתי לשאול, שבוודאי שהלוחות היו מרובעות ורק הגויים עשאום לעגול; אולם ציין בפני כי אזהר שלא יעשו צחוק ממני אם אשנה למרובע - דבר המוכיח עד כמה הדבר היה מוזר באותם ימים.

"הגאון ר' ישראל משה דושינסקי זצ"ל שהיה אז גאב"ד העדה החרדית, אמר לי הלוחות אכן היו מרובעות אבל הוא חושש מלשנות כי אולי היו בזה כוונות נסתרות. הרב יהודה צדקא אמר לי מפורש לשנות למרובע. הגאון ר' יעקב זלזניק, חבר מועצת גדולי התורה, ביקש ממני ללמוד את הסוגיא ולאחר מכן הכריע לעשות מרובע. כמו כן הייתי גם אצל הגאון ר' דב פוברסקי מפוניבז' שהסכים לעניין.

"בין יתר הרבנים, פניתי אז ללשכת ה'ראשון לציון' כדי שידונו בעניין ויוציאו פסק הלכה בנושא צורת הלוחות. הרב אליהו בן דהאן שהיה עוזר ה'ראשון לציון' השיב לי: "קבלנו את מכתבך בעניין צורת הלוחות.. כפי שהזכרתי במכתבי הקודם, הנושא הועבר לדיון בוועדת הלכה של מועצת הרבנות הראשית. שלחתי אליהם תזכורת נוספת ואקווה שאי"ה בקרוב תיענה ותדון שאלתך."

"עד היום לא קבלתי תשובה מוועדת ההלכה של מועצת הרבנות..."

את הביקורים הללו ערכתי אצל הרבנים בחודש אב, ומיד לאחר מכן נסעתי ל'קבוצה' לרבי לתשרי תשמ"ה. בחודש תשרי הכנסתי דו"ח מפורט מכל התשובות שקבלתי מהרבנים. הרגשתי אז שעצם העניין הוא שרבנים ומנהיגים בישראל יהיו מודעים לעניין ויפסקו שכך צריך להיות וזה יחדיר את בקשתו של הרבי לשנות למרובעות.

תוצאות בשטח

כפי שציינו, גם מחוץ לחב"ד החלו לנהוג כהוראתו של הרבי ולתקן את המעוות, דבר שלפי הרבי יש לו השפעה שלילית על חינוכם של ילדי ישראל.

הספר הפופולארי ביותר ללימוד אותיות א"ב לילדי תשב"ר, הוא ספר 'המסורת' שעל אותיותיו חונכו דורות רבים. את הספר חיבר וערך ר' חיים משה חשין ז"ל, שתורתו הגיעה לאלפים ולרבבות.

שכנו של בעל "המסורת", הרב קלמן וינפלד שליט"א, מספר כיצד שונו הלוחות העגולות שעל כריכת ספר 'המסורת' ללוחות מרובעות:

"במהדורה הראשונה הופיע ציור לוחות הברית כפי שהם מעוגלים ולא מרובעים. בעקבות שיחות הקודש של הרבי, פעלו באותם ימים אנ"ש והתמימים לשנות את ציורי הלוחות בכל מקום שהדבר היה אפשרי. גם אני השתדלתי בנושא והתאמצתי להחליף פרוכות בבתי כנסיות, ברשותם של הגבאים, כמובן.

"יום אחד נזכרתי כי בספר 'המסורת' שהדפיס שכני ר' משה חיים, הלוחות הם עגולים. נגשתי אליו וסיפרתי לו על שיחת הרבי וכן את הצד ההלכתי שבדבר. הוא הבטיח מיד לשנות זאת.

"לאחר הדפסת המהדורה החדשה עם התיקון, הגיעו אליו פניות מצד חוגים שונים שדרשו להחזיר את הלוחות לצורתם הקודמת. כששמעתי על כך, פניתי אליו מיד כדי לעודדו ולחזקו, אך הוא השיב לי: 'אין לך מה לחשוש, אעשה בדיוק את מה שהליובאוויטשער רבי אומר, ומי שלא רוצה - שלא יקנה את הספר"...

גם ארגון 'יד לאחים' שינה לפני שנתיים את הסמל עם הלוחות העגולות בו השתמש עשרות שנים. הוצאת 'ארטסקרול' הידועה הוציאה לאור חומש מפואר, ובו כל הפרושים באותיות חדשות ומאירות עיניים. בכריכת החומש ציירו המוציאים לאור את לוחות הברית מרובעות, כהוראת הרבי מלך המשיח בעניין.

גם באתר האינטרנט "כיפה" מצאנו שאלה של חניך 'בני עקיבא' השואל את מזכיר התנועה "האם לוחות הברית היו מרובעות או עגולות? אם מרובעות אז איך יתכן שסמל 'בני עקיבא', המייצג את ערכי התורה והעבודה, יהיה בעל שני לוחות עגולות?!" עצם השאלה מראה כי הדברים חדרו והנוער מצד עצמו מבקש לשנות את הסמל.

"רב בבאר שבע"

בשיחה מעניינת שערך הרבי בנושא זה, הרבי התייחס לכך "שישנו רב מסויים בבאר שבע - לא חסיד חב"ד - שפרסם לאחרונה ספר ובו מבאר גם אודות צורת הלוחות - שעל פי דברי הגמרא במסכת בבא בתרא, בהכרח לומר שהלוחות היו מרובעות, ולא בצורת חצי עיגול".

השבועון בית משיח (שי גפן) חושף מתחקיר שערך שכוונת הרבי היתה להגאון הרב אליהו כץ, רבה של באר שבע (שנפטר במוצש"ק ח' מרחשוון תשס"ה), ואלו דברי תשובתו המעניינים.

בספרו "באר אליהו", כותב הרב כץ מכתב מרתק בנושא הלוחות העגולות. המכתב ממוען להרב אברהם קרקואר, רב בית כנסת 'מצדה' וכך כותב לו הרב כץ: "חובתי להעיר שדבר זה נטע זר בכרם ישראל, והנוצרים והאומנים הגדולים שלהם, הם שציירו את הלוחות העגולות, ולא כדאי להאריך בדבריהם. על כך הצורה בוודאי לא רק שלא רצוי, אלא יותר טוב לא לעשותם.."

הרב אליהו כץ גם חושף במכתבו שבמחזור ליפסיא "שזכיתי להוציא לאור עם ציורים ותמונות מימי הביניים, ושם מופיע לנכון שתי לוחות מרובעות, כנראה שלא הושפעו אז מתמונות הנוצרים".

בהמשך מכתבו מספר הרב כץ "ברוך השם יש כמה בתי כנסיות שקבלו את דעתי ועשו כנ"ל, ואני מברכם בברכת כהן תהא משכורתם שלימה כפלי כפליים מבורא עולם שנתן לנו לוחות שתיים". הרב כץ גם מוסיף שהורה "להרב יעקב מרגי, יו"ר המועצה הדתית בעירנו, ששינה על פי הוראתי זו גם את סמל המועצה הדתית, שכלל שתי לוחות הברית ועשאן מרובעות כאשר בקשתי, ואף הדפיס כתובה מיוחדת ומהודרת בציון כזה".

הרב כץ אף מציין בדברי תשובתו, שגם הרב חיים משה חשין, מחבר הספר "המסורת" לילדי ישראל, תיקן את הדבר בכריכת ספרו (ראה לעיל).