הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

הרב פנחס הירשפרונג היה רבה הראשי של קנדה תלמיד- חבר של הרבי.

הרב פנחס הירשפרונג


תרגום מאנגלית לעברית שימש גם כראש ישיבת תומכי תמימים מונטריאול,

הרב פנחס נולד בעיירה דוקלה בשנת תער"ב לאביו, ר' חיים, היה חתנו של אב"ד הגר"א (הגאון) ר' דוד צבי זהמאן. הוא למד תורה אצל סבו (שהיה גם המורה של הרבי מקלויזנבורג) המודעה מכן הפך תלמיד מצטיין של שפירא מאיר הגאון ר 'מדהים' של לובלין. באותה תקופה הרבי שלו העיד כי הוא ידע 2200 דפי גמרא בעל פה!

כשהיה בר מצווה פרסם את פרי עטו הראשון שלו 'פרי פנחס ", ולאחר מכן הוא החל לערוך את כתב העת החודשי תורה" אהל תורה ", אשר הכיל את החידושי תורה של תלמידי חכמים הזמן. אחרי שהעביר הרב שפירא, הפך פנחס ר 'בוחן (מי בדיקות) של תלמידיו החדשים שהגיעו ישיבות חכמי לובלין.

על מנת להעריך את הבקיאות מדהים (רוחב של ידע) אשר בוחן של חכמי ישיבות לובלין היו צריכים, אנחנו צריכים לקבל קצת מידע רקע על המקור של הישיבה. פולין באותה תקופה היה מבצר של בחסידות, למדות ויראת שמיים, אבל האנשים היו עניים להקים ישיבה גדולה היה בא בחשבון. יחד באו מאיר ר 'שפירא עם חלום: הוא הכריז כי ישיבה שבקרוב בנוי אשר ייראה כמו ארמון. לאחר מאמץ אדיר, הוא הצליח לגייס את הסכומים הנדרשים ענק שנבנה ישיבה שבה אכן, נראה כמו ארמון.

לא כל אחד שרוצה להשתתף התקבלה בישיבה זו. רק את הטוב ביותר ואת הבהירים יכול להיכנס למבחן הכניסה כוללת נבדק על פוליו 400 של גמרא עם פירושים, לפי הלב! אם זה מה תלמידיו לעתיד צריך לדעת, אז אתה יכול רק לדמיין מה בוחן שהחליטו מי יהיה להתקבל לישיבה ידע! אפילו בפולין לפני המלחמה, פנחס 'ר נחשב משכמו ומעלה השאר.

בתקופת השואה הוא הצליח, עם אהבה של האשם? חסד, כדי להימלט ממחנה ריכוז. ואז הוא בהצלחה חצה את הגבול מאזור הסובייטי בליטא. משם נסע דרך סיביר לקובה, ובסופו של דבר בשנחאי. בשנת תש"א הוא הגיע לקנדה. הוא תיאר את תלאות שלו בזיכרונותיה פרסם בשנת תרצ"ה. הוא היה הרב של הקהילה "," עדס ישורון "במונטריאול היה ראש ישיבת" מרכז התורה ". מאוחר יותר התמנה למנהל של ועד הרבנים וראש בית הדין של מונטריאול, קנדה, וכן הרב הראשי של קנדה.

הוא היה אחד הניצולים היחידים מהגאונים של פולין, והוא נחשב לאחד הבקיאים הגדולים ביותר של הדור שלנו ש"ס פוסקים שידע בעל פה. זה היה בנוסף חדות שלו בלימוד, אשר בא לידי ביטוי עומק שלו הרצאות בתורה והחידושים שלו. עם כל זה, הוא היה אדם צנוע אשר לקח שום קרדיט לעצמו. הוא רדף שלום, היה בעל חסד, והיה מעורב בנאמנות את הצרכים של הקהילה.

הגאון שימש כמודל של המוחלט ביטול(עצמית? השלילה) כדי לשאת נשיא הדור. הוא היה באופן קבוע לבקר את הרבי, לדון בנושאים תורה עמו ולהשתתף בהתוועדויות. החיבור הראשון שלו על ידי האות אנו מוצאים את "איגרות קודש" (מכתב # 2977) מיום בחול המועד סוכות תשט"ו. גאון שלח את ספר "מנחת סולת" על ספר החינוך אשר כתב סבו, לרבי - וגם הרבי הגיב עם הערות מדהים אשר יוצג בקיאות מרשים עומק נגלה ונסתר.

הרב מאיר פלוטקין,תלמיד של ר' פנחס , מספר על היחידות הראשנה של מורו (הקהל הפרטי) עם הרבי כמו מורו ורבו תיאר לו את זה:

פגישתו הראשונה עם הרבי התקיימה בתשי"ז. באותה תקופה, לר' פנחס לא היה קשר אמיתי עם חב"ד, אבל זה לא מנע ממנו להסדיר יחידות עם הרבי, שהוא שמע כל כך הרבה.

כשנכנסתי לחדרו של הרבי, לפני שפתח את פיו או מסר הרבי את המחבת (נפש פדיון) או אפילו הזדהה - הרבי קם ושאל, "האם אתה יוסף עקיבא בן אשר מפורסם מקצה אחד של העולם אל אחרים? " לאחר הפסקה קלה, המשיך הרבי ואמר: "אכן, אתה כמו" יוסף בן עקיבא "עבור" אתה מפורסם מקצה אחד של העולם לקצהו האחר. "

כאשר הגאון ושלום קרא, צ 'אס ... הרבי חייך ושאל: חלילה "למה"? זה לא גמרא מפורשת? ... עד אשר פנחס ר' בהכנעה השיב: חלילה לומר שאני כמו עקיבא בן יוסף ...

וכך, למרות גדולתו והבקיאות שלו, שכמוהו בקושי נמצא הדור שלנו - הוא רואה את עצמו אדם פשוט, לא ההנאה הנגזרות מן הכותרות, אשר ליווה תמיד את שמו.

הרבי המתינו תהיה מודעת פתיחת OE כולל

"בקיץ 1965, מספר הרב פלוטקין," אחרי שהתחתנתי, אני רוצה לנסוע עם חבר ללמוד כולל בניו יורק, אבל הרבי אמר לנו להישאר במונטריאול לפתוח כולל בראשותו. הרב הסכים וככה כולל חב"ד פתח במונטריאול. לפני זה נפתח רשמית, נאמר לנו על ידי הרב חדקוב כי הרבי אמר לו כי למרות שלו שלא ללכת אהל למחרת (באותו זמן, הרבי רק הלך אוהל פעמיים בחודש) - הוא ילך בכל מקרה, כדי להכריז על פתיחת הכולל. הרבי גם ביקש כי ברגע לימוד למעשה החלה, שהם מכנים ניו יורק ולהגיד להם כל כך.

"למחרת, ברגע הלמידה החל בכולל, מיהרתי לטלפון והתקשרתי מזכירו של הרבי. ואז ניגש הרבי אל אהל".

בפרק מרגש ברומניה

למדנו במשך שנה איתו, המשיך הרב פלוטקין, וגם במהלך השנה שינוי גדול החלו להתקיים מערכת היחסים שלו עם הרבי מליובאוויטש:

בחודש אלול תשכ"ה, הלך פנחס ר 'לרומניה. באותם ימים טיול ברומניה היה חריג ביותר. זו היתה מדינה קומוניסטית שבה לא לאפשר לאף אחד לצאת או ב. אני עדיין לא יודע איך הוא הצליח לקבל אשרה כדי להיכנס למדינה. בדיעבד אומר לי כי המסע הוביל בעקיפין מעורבותו ליובאוויטש.

כמה חודשים אחרי שהוא חזר, הוא מתאר בפרק המרגש ביותר שקרה ברומניה, ואיך הסיפור הסתיים שוב בחדר של הרבי בברוקלין. הוא הגיע לרומניה ומצאו אותו להיות שממה רוחנית. במשך ארבעים שנה של שלטון קומוניסטי השאיר סימן שלהם היו נמחקים היהדות מהמדינה. עם זאת, בעיצומו של עקרות הזה, מצא ר פנחס שוחט רק שנשארו מצוות. הוא הופתע לראות את בית יהודי אמיתי שנוהל על פי כל החוקים של שולחן ערוך. הוא גם התרשם יותר כאשר הוא פגש ילדים של שוחט אשר גדלו עם חינוך יהודי ראוי.

שוחט, שרצה לחנך את ילדיו ללא השפעות חיצוניות, לא מאפשרים להם לצאת מהבית, כדי שלא יהיה "שרוף באש של כפירה" ששררה בחוץ. ר' פנחס 'אמר בזמנו, כי הוא מעולם לא ראה ילדים משכילים כמו הילדים של שוחט של רומניה!

שוחט עצמו ילך מילד לילד וללמד אותם. הוא מלמד אחד אל"ף, בית ו גמרא אחרת. הוא לימד את בנותיו מדרשי חז"ל ו החדירו בהם אמונה וביטחון.

לפני שחזר פנחס ה-R ארה"ב "הלך להגיד טוב? ביי כדי שוחט. שוחט ביקש ממנו לבוא לחדר צדדי ושם הוא שפך את לבו. הוא תיאר את מסירות נפש היומי הוא זקוק על מנת לחנך את הילדים שלו, אמר כי לאחרונה הוא החל לחשוש הרבה הרוחני שלהם. "אחרי הכל, הם יגדלו לצאת אל הרחוב, ואז מי יבטיח כי הם לא מקבלים הרוס," הוא שאל במרירות. "רק אדם אחד יכול לעזור לי - הרבי מליובאוויטש", הוא סיכם. "שמעתי שאתה קרוב אליו ולכן אני שואל, כי כאשר אתה מקבל בחזרה לאמריקה, ללכת מיד אל הרבי ולומר לו שאני מבקש שהוא לוקח אותי ואת הילדים שלי מכאן. תגיד לו שאני עושה את זה למען הילדים שלי. אין לי ספק שהוא יכול לקחת אותי מכאן. "

פנחס ר 'ואמר לו כי בהשגחה פרטית (על ידי ההשגחה העליונה) הוא היה יחידות מיד עם שובו והוא הבטיח עו"ד מטעמו אל הרבי. שוחט היה מאושר והם נפרדו.

מעולם לא ראיתי מי בא קרוב לרבי בגאונות


לפני שאני אומר לך את סוף הסיפור, פנחס ר 'המשיך, אני אתן לך קצת רקע זה יחידות. אתה יודע שהרב יכול ללמוד קצת ... אז לפני המלחמה, היה לי זכות לדבר עם כל גדולי התורה בפולין. אחרי המלחמה דיברתי עם גדולי הליטאים, ולאחר מכן באמריקה דיברתי עם כל גדולי ששרדו את המלחמה. היה רק אדם אחד לא הצלחתי לדבר - הרבי מליובאוויטש. גם כאשר היה לי יחידות איתו, הוא מכוון את השיחה לנושאים קהילתי להפצת היהדות, ואני לא הספקתי לדבר איתו "ללמוד".

כתבתי לרבי שאני רוצה לדבר איתו בלימוד. אני הוסיף כי ידעתי כי הזמן של הרבי היה יקר, אך עדיין הייתי מבקש הרבי לתת לי קצת מזמנו, לשיחה כגון זה היה יקר לי יותר מכל אוצרות העולם. הרבי הסכים. בשעה היחידות זה אני גם הזכיר את בקשתו של שוחט.

הוא הלך ליחידות ואמר כי בישיבות מאז הוא למד, הוא היה מספר שאלות קשות אשר ביקש כל גדולי התורה, אשר איש מהם לא היה מסוגל לענות. היו שם כמה מי "החלישו את השאלות, אבל לא מצאתי מישהו יכול לתת לי תשובה אמיתית לשאלות אלה. זה מאוד מטריד אותי ואני רוצה לשאול את הרבי ולשמוע פתרונות שלו."

הרבי הביט בי בחום ואמר בהפתעה כל הגאונים שהזכרת לא יכולים לענות על השאלות שלך, ואני יכול?

פנחס ר 'ענה בביטחון: כן, הערב הרבי יענה לכולם!

הרבי הנהן בראשו כדי לציין פנחס 'ר אפשר להתחיל עם השאלות שלו. השאלות לא היו אלה הרגילים. הם היו על אחד הסעיפים הקשים ביותר תלמוד ירושלמי. כדי להבין את השאלה שאתה צריך להיות גאון. להפתעתו של הרב , זה לא נראה כאילו הרבי היה מרוכז יותר. הוא ישב נינוח בצורה כה כי פנחס ר 'תהה אם הרבי היה מקשיב למה שהוא אומר.

אם לא הייתי מודע גאונות של הרבי, הייתי הפסיקה לדבר התנצלתי באומרו, שאלות אלה לא בשבילך. מאז שמעתי על גאון של הרבי, המשכתי לדבר.

כשהוא סיים, אמר הרבי: לפי מה שאתה אומר - זה באמת קשה, אבל זה לא אשמתו של ירושלמי, אבל אשמתך כיוון שאתה לא ללמוד את הנושא כראוי. אם אתה למד את ירושלמי כראוי, לא יהיו לך שאלות.

מבלי לפתוח ספר, החל הרבי להרצות על הנושא של ירושלמי כאילו הוא קורא את זה מתוך ספר. הוא הסביר והראה לו כי על ידי לימוד זה כמו שצריך, השאלה שלו לא היתה שאלה בכלל. פנחס 'ר היה המום ונדהם מכך. אחרי הכל, הוא הציג את שאלותיו הגדול הגדול לא אחד מהם חשב שאין בסיס לשאלותיו. והנה הרבי, על ידי לימוד הנושא כראוי, הוכיח כי השאלה באה לא יודעת איך ללמוד את הזכות ירושלמי מלכתחילה.

מעולם לא פגשתי עומק כזה של למידה בחיי, אמר ר 'פנחס. ראיתי הענקים בחיי, אבל מעולם לא פגשתי מישהו התקרב הרבי בגאונות.

ר' פנחס בילה הרבה זמן לשאול שאלות אחרות שלו, הרבי ענה להם עם כל התשובות מדהים גאון שלהם. לאחר שסיים, הוא אמר אני רואה שאנשים רבים אחרים ממתינים אז אני לא אגזול יותר זמן, אבל אני רוצה לתת על הודעה שוחט שפגשתי ברומניה.

הרבי הרצינו מאוד, והוא שאל פנחס 'ר לתת לו את כל הפרטים. ר 'פנחס אמר לו כל מה שהוא ידע והגיע למסקנה מכן עם הבקשה של שוחט שהרבי ירחם ולקחת אותו מחוץ לרומניה.

פניו של הרבי הפך האוסר ביותר, ואת עיניו והביט כלפי מטה והוא שתק. דממה כבדה שררה בחדר במשך זמן רב. פתאום הרבי הרים את ראשו ואמר בקול קודר: fatherin שלי? המשפט שלח אנשים למקומות כאלה, ואני צריך לקחת אותם משם?! ומי יחליף אותו?

ר 'פנחס אמר : כאשר שמעתי את הרבי אומר את זה, הרגשתי שמצאתי את המנהיג של הדור. הרגשתי חזקה כי הרבי הוא משה רבינו בדור, ולא לאף אחד אחר. הוא מנהיג יהודי אמיתי.

מכאן ואילך, "פנחס" הקשרים עם הקהילה חב"ד בכלל ואת הרבי בפרט, הלכה וגברה. אפשר לומר כי יחידות זה הפך אותו חסיד חב"ד בכל מובן של המילה.

אתה צריך דאנס ברחוב

מסיבה כלשהי, הרב Hirschprung נתפס על ידי רבים בתור חסיד של הרבי באופן אינטלקטואלי, אבל לא מבחינה רגשית. להלן שתי אנקדוטות ינפץ מיתוס: בכל פעם גאון נסע להתוועדויות של הרבי, הוא לקח הרב תלמיד שלו פלוטקין איתו במכונית. הרב פלוטקין היה לשמוע את התגובות של גאון לאחר farbrengens. אחרי התקף הלב של הרבי על שמחת תורה תשל"ח, גאון חששו הרבי לא farbreng על Yud TES כסלו. השמחה שלו היתה בלתי ניתן לתיאור כאשר נודע לו שהרבי יהיה farbrenging אחרי הכל.

הביתה אחרי התוועדות, בדרך חזרה, גאון לא מפסיקים לדבר על zechus גדול היה לנו farbrenging של הרבי. הוא אמר כי רק טיפש יכול ללכת לישון אחרי התוועדות כזו. "אתה חייב לצאת לרחוב, לרקוד משמחה, כי אנחנו ראויים כדי להתוועד עם הרבי כגון זמן קצר אחרי מה שקרה."

ברוך השם אני יש לך הרבי, הרבי אמר שאתה היטב

הסיפור הבא יוכיח hiskashrus שלו ואת האמונה מה שהרבי אמר. היא סיפרה על ידי אחד תלמידיו שלו: לפני כמה שנים, "פנחס" R אשתו חלתה. עם נבחן, הרופאים אמרו לה גידול סרטני נמצאה וכי היא תצטרך לעבור ניתוח כדי להסיר אותה: הרופאים אמרו שהמצב היה קריטי והיה ספק אם הניתוח יעזור.

פנחס ר 'נשברה על ידי החדשות. חבריו היו המומים מהשינוי החדשות שחוללה אותו בתוך כמה ימים. הוא השתנה מאדם, פעיל אנרגטי האיש, מותש חסר חיים. הוא הפסיק לבוא pasken ולא לדבר עם אף אחד בישיבה. הדבר היחיד שהוא לא להזניח היה השיעור הכללי הוא נתן, אבל גם זה היה נתון ללא ההתלהבות הרגילה שלו.

כעבור כמה חודשים, אשתו היה טוב שוב שכחנו את הסיפור. יום אחד פגשתי את הבת שלו במהלך השיחה שלנו היא אמרה, "אתה יודע מה? אבי הוא חסיד גדול של הרבי מליובאוויטש! " כאשר לא הגבתי, בתו המשיך ואמר, "אתה צריך לדעת כי לא זו בלבד שהוא חסיד, אבל הוא גם הלב mekushar ונפש עם הרבי, ואני לא יודע אם אתה יכול למצוא חסיד גדול ממה הוא! "

בשלב זה אמרתי כי נראה שהיא מגזימה והיא השיבה כי על אף שאביה לא פעל המכס חב"ד או נוסח להתפלל ארי? היא היתה בטוחה שלא היה חסיד ו mekushar כמו אביה. כהוכחה היא סיפרה לי את הסיפור הבא:

"כאשר הבריאות של אמא שלי היה יציב, במצב של אבי הנפש היה נורא. זה נעשה רציני, כך שאנחנו, הילדים, ישבו ובכו על את ההורים? על אמא שלנו, מי שכב במיטה על אבינו, אשר ישב לידה כך בדכדוך.

"יום אחד הייתי לבד בבית עם ההורים שלי כאשר מכתב הרבי הגיע בדואר. אבא שלי היה יושב ולומד וכאשר אמרתי לו מכתב הגיע מן הרבי מליובאוויטש, הוא קם, הלך למטבח כדי לשטוף את ידיו, חבש את כובעו ואת הז 'קט ואז קם לקרוא מכתב של הרבי.

"עמדתי בצד והסתכלתי. פתאום הוא מיהר לחדר של אמא שלי בזמן שאני בעקבותיו. לעולם לא אשכח מה ראיתי:

"הוא עמד ליד מיטתה ואמר: זה עתה קיבלתי מכתב מהרבי. הרבי כתב את המכתב לשון ha'kodesh אבל אני מוכן לתרגם אותו ליידיש.

"זה היה מכתב כללי / אישי בסוף הרבי הוסיף בכתב יד שורות אחדות, אשר אמר: לגבי מה שכתבת על אשתך - זה רק את העצה של ההארה הרע שרוצה להחליש אותך. לכן, לא תשים לב זה, זה לא נכון בכלל, אבל הטענה של הרע, והוא ואשתו זוכה לאורך ימים ושנים טובות.

"אבא עמד ליד אמא, קרא לה בשמה ואמר, ברוך השם יש הרבי, הרבי אמר שאתה טוב. לכן, אתה טוב, ואין מה לדאוג.

אני, שעמד בצד, לא יכולתי להאמין למראה עיני. תוך רגע, אבא שלי השתנה מקיצוניות אחת לשנייה. זה היה ממש תפנית של 180 מעלות. הוא פשוט חזר על עצמו, והיה נלהב, אדם פעיל, חי הוא היה לפני.

בשבועות שלאחר מכן, עד להחלמה מלאה של אמא שלי - הדברים היו הפוכים. אנחנו אלה מודאגים, בזמן שאתה לא יכול לספר מאבי כי אשתו לא בדיוק הטוב ביותר של בריאות. אפילו ביום של הניתוח, כאשר הם גילגלו את אמא שלי לחדר הניתוח, וכולנו היינו מודאגים כל כך - הוא לא היה אכפת לי בעולם. הוא פשוט לא מבין למה היינו מודאגים. "הרבי אמר כי היא בריאה," חזר ואמר.

"גם כאשר הרופאים אמרו שהם לא מצאו שום צמיחה קפצנו משמחה, הוא לא הבין על מה המהומה. הוא תמיד ידע שהיא גם ...

"עכשיו, אתה אומר לי," אמרה בתו תלמיד, "יש עוד חסיד כמוהו? האם יש מישהו mekushar יותר ממה שהוא? "

ואני חשבתי, אמר תלמיד, כי הכרתי אותו. הבנתי כי לא היה לי מושג על עומק של hiskashrus שלו אל הרבי.

ה-IT היה ברור לו הרבי IS משיח

אומר הרב מאיר פלוטקין תלמיד שלו, "היה ברור גאון zt'1 כי הרבי הוא מלך Hamoshiach. ישבתי איתו פעם ושאל אותו: מה ראית את הרבי, כי אתה לא רואה מישהו אחר?

"היו שני דברים שקבע הרבי בנפרד: 1) ב ha'Torah לימוד שלו 2) כי הוא ha'dor manhig נכון (מנהיג של דור). פנחס Hirschprung, אמר גאון, לא מתרשם גאון מילה. הוא יודע שמגיע לו את התואר. ואני אומר לך כי אין אף אחד כמוהו, לא רק בדורנו, אלא גם בדורות קודמים. הייתי עם הרב מאיר שפירא בלובלין, עם הגאון רבי מנחם זמבה, ו כל gaonim של הדור הקודם, וגם לא מצאתי אחד דומה גדולתו של הרבי בכל תחומי התורה. וזה מיותר להתעכב באריכות על מנהיגותו? הוא היחיד שעליו אפשר לומר כי הוא ב "chezkas משיח!"

באותה דרשה שבת הגדול הבא Chof ז 'באדר 5752, כמעט מחצית בהרצאתו התייחס לעובדה כי הראש של העם היהודי היה חולה. הוא הרחיב את הדיבור על הנושא של ראש בני ישראל, ואמר כי כל יהודי צריך הרבי בריא, כי הוא ורק הוא ha'dor manhig. עם דמעות בעיניו, גאון, צעק לשמיים עורר את הקהל - בעיקר Litvaks, להתפלל להחלמתו של הרבי.

הרב שלום דובער וולפא בספר שלו "שמן ששון Mechaverecha" מספר כי הוא שמע פעם הגאון zt'1 לתת שיעור בבית Kalla ירחי בקיץ 1987 בהרי הקטסקיל, ניו יורק כאשר הקהל הביע פליאה שלהם bekius מדהימה שלו בש"ס בבלי ירושלמי בעל פה, גאון אמר: "אתה חושב שזה bekius?! אתה רוצה לראות bekius נכון? פתח בכל נפח של עשרות כרכים של שיחות Likkutei, ללמוד כל Sicha עם הערות השוליים ואז תבין מה bekius הוא! "

לאחר הגאון בנושא על אחת הפעמים הראשונות שהוא היה yechidus עם הרבי. במהלך שיחתם את ההגדרה ההלכתית של "meeyad" או "לנהוג בקלות דעת" עלה. הוא היה המום על ידי היכולת של הרבי כדי "לטייל" איתו ברחבי ש"ס את דרך Acharonim כדי ללקט מהם כל הזמנים במונחים אלו מוזכרים.

במה DID הרב HIRSCHPRUNG Excel?

הרבי גילה חיבה מיוחדת כלפי zt'l הגאון. בהזדמנויות רבות הרבי כינה אותו "lebedike ספר תורה" (חיה ספר תורה). בכל פעם שהוא בא התוועדות או דולר, בירך הרבי את אותו בחום.

מי הקשיב לשיחה נפלא היה לו עם הרבי, כאשר הוא בא availim nichum לאחר הרבנית של עובר בשנת 1988, נדהם שפע של נושאים אשר ציטט מקורות "עף על". כמה דברים שהיו מכוסים היו: נוסח הרמב"ם הפקודה חיובית של "והם אבנה לי מקדש" ואת ההבדלים בין מקדש לבין המשכן, כי הבניין המקדש אינו קדימות על פני צאת השבת ויום טוב : "פינחס זה אליהו" ואת העובדה אליהו בא לאחר פנחס: הקשר בין "אליהו zeh" ו "Keili zeh" - מצביע עם האצבע כמו ב keriyas ים סוף ואת החיבור קידוש ha'chodesh המחייב לראות את nwoti כאשר עשה את הפחד של מצרים להתפוגג, על פיצול של הים או כשנכנסו לארץ ישראל, גאולה השביעי מילה ביום השמיני, ועל הקשר בין הרפואה ha'matsim techiyas: דוד מלך ישראל חי V'Kayam: הממלכה של השנה שבעה יהואש בן שתי הגדרות הלכתיות על בגרות.

באותו ביקור, כאשר הרב Hirschprung הביע את תדהמתו על Sichosk Likkutei של הרבי, ובמיוחד את הערות השוליים, אמר הרבי כי bekius ומקורות הם דברים מאוד כי הרב Hirschprung מצטיינת בו

תלמיד שלו הרב מאיר פלוטקין מספר: היתה לי מערכת יחסים קרובה עם הרבי שלי במשך יותר משלושים שנה. בילינו שעות רבות ביחד, והוא סיפר לי על הקשר שלו עם הרבי, כולל הרבה דברים הוא סירב לפרסם.

פעם אמרתי לו שיום אחד אני יספר לכולם על הקשר שלו עם הרבי. הוא חייך ואמר: זה מספיק, כי הרבי ואני יודע על זה - כמו שאתה, אל תספר לאף אחד.

נצרתי את לשוני במשך שנים. עכשיו, לאחר מותו, אני מרגיש שזה חובה קדושה שלי לספר, לחשוף ולפרסם: כולם צריכים לדעת הרב Hirschprung היה חסיד ו mekushar בלב ונפש לרבי.

הגיע הזמן להפריך את המיתוס כי גאון היה מעוניין רק תורה של הרבי. היתה לי מערכת יחסים, כי חוזר 30 שנה ואני יכול להעיד שהוא ייחודי Hiskashrus שלו bittul כלפי הרבי.

ביטול לגבי הרב פנחס אל הרבי, את הסיפור הבא מדבר בעד עצמו:

Hirschprung ר 'הוזמן פעם שמחה המשפחה של הרבי בארץ Yisraei, אשר באותה עת היה קשור עם גורמים מסוימים שמנסים להכתים ליובאוויטש. באופן טבעי, האנשים האלה היו מעוניינים Hirschprung טוקצינסקי להשתתף, שכן נוכחותו היתה לגיטימציה התנועה שלהם. הם אפילו שלחו לו כרטיס טיסה. ר 'פנחס, לא מודעים כי מעורבותו של הרבי במסע פרסום של לשון הרע והשמצה - הסכימו להשתתף.

חב"ד חסידים שמעתי על זה ביום של הטיסה "ר 'פנחס. הם הבינו את השלכות חמורות הנובעות השתתפותו ב שמחה כי והחליט לשלוח את הרב חסיד יצחק הנדל (באב Beis דין במונטריאול הרב של קהילת חב"ד מונטריאול) אליו לנסות לשכנע אותו לשנות את דעתו.

"כשבאתי אליו", אומר הנדל ר ', "זה היה כמה שעות לפני הטיסה. המזוודות היו ארוזות גאון היה מוכן לעזוב את הבית לשדה התעופה. אמרתי לו על ידי (שוכב היה בעקיפין לגיטימציה תנועה שמטרתה היתה להכתים את שם ליובאוויטש.

"פנחס אני לא הייתי מאמין מה שקרה לאחר מכן, אם לא ראיתי את זה בעצמי." R לא ניסה להתווכח, הוא לא מנסה להגן על עצמו. הוא פשוט אמר למשפחתו: אנחנו לא הולכים. שלהן importuning לא עזר - ברגע שהוא הבין את הטיול הזה יכול להתפרש, או בעקיפין לגרום, חרפה אל הרבי - דבר בעולם לא יכול לשכנע אותו ללכת. "

הלה שקבע DIN

בהזדמנות אחרת, זה היה פנחס ר 'אשר עשה את משכנעת. זה היה כאשר אחד הרבנים הגדולים של ארה"ב הוזמן לוועידה פוליטית בחוגי השלטון בארץ ישראל. היה זה כאשר הרבי היה נלחם לתקן את חוק "מיהו יהודי?" ובהשתתפות כי הרב היה עלול להתפרש תומכים בעמדה של הממשלה לא לתקן את החוק.

פנחס ר 'לא היסס לרגע. ברגע שהוא שמע על זה, הוא כינה את הרב ואמר לו כי הנסיעה שלו היה כרוך שמיים הציבור shaim chilul, שכן הוא יהיה לתת הכשר "(הכשר) על עמדת הממשלה. הרב אמר שאם פנחס ר 'היה אומר לו את זה כמו ההלכה הלה שקבע, הוא לא ילך. פנחס 'ר, לא היסס. הוא אמר לו כי על פי ההלכה אסור היה לו לנסוע לוועידה.

הרב אמר שהוא היה להגיש חוות דעת 'פנחס תורה' ר ולא ילך. כאשר הלחץ היה לשים עליו להשתתף, אמר הרב כי יש לו הלה שקבע מן הרבנים כי אסור לו להשתתף בוועידה, ולכן הטיסה שלו היה בא בחשבון.

דבר דומה קרה כאשר הרבי אמר שכל רבנים לחתום על הלה שקבע כי אסור לתת בשום חלק של ארץ ישראל. פנחס ר 'ישב במשך כמה שעות בטלפון. אחד Lubavitchers מהעיר שלו וחייג את המספרים של רבנים שונים, פנחס ר 'הסביר להם את החשיבות של החתימה שלהם. עשרות רבנים למדו את השלכות חמורות מעורב חוזר הארץ, ורבים לכבות פ"ד ההלכה אשר התנגדו המהלך הזה.

תודה על ההשתתפות שלך

הרב Hirschprung ישתתף farbrengens של הרבי. פעם, הוא היה חולה בדלקת ריאות לפני Yud TES כסלו ולא יכולתי לנסוע לניו יורק. הוא נחלש מאוד בעקבות מחלתו ואף כשבא עבור Yud בשבט הוא "עדיין במצב של חולשה. הוא היה בדרך כלל לנסוע התוועדות יחד עם הרב פלוטקין תלמיד שלו, אבל הוא החליט לטוס הפעם כדי למנוע את הנסיעה הארוכה של המכונית.

הוא עזב את מונטריאול המוקדמות, אך עקב העומס בנמל התעופה קנדי, הוא הגיע מאוחר - באמצע של Sicha הראשון. הוא הצליח להשיג את המקום שלו על הבימה, ישב מאחורי הרבי והאזינו Sicha. לאחר Sicha, פנה הרבי אליו ושאל: איפה היית ב Yud TES כסלו? פנחס 'ר ענה כי הוא היה חולה ולא היה מסוגל להשתתף התוועדות. הרבי חייך ואמר: אילו היית כאן - היית גם ...

פנחס ר 'היה אחד "הקבועים" ב farbrengens של הרבי. הוא אפילו בא על Yud א 'ניסן, כאשר לא היו משתתפים רבים, כי זה כל כך קרוב לפסח. הרבי העריך ההשתתפות שלו באחת farbrengens אמר פנחס "R לפני שעזב: ko'ach yasher גדול שבאתם להשתתף התוועדות. פעם, זה היה אחרי הגר"א כתב משהו הרבי פנה אליו בשיאה של התוועדות, ואמר בחיוך: עכשיו אני הולך להגיד Sicha בנושא אתה פשוט כתב על ואני להצביע כשלים של העמדה שלך ... והוא לא.

אבות בחסידות

Mashpia של ישיבת תומכי תמימים במונטריאול, מנחם ר 'זאב Gringlas, היה חבר של Hirschprung' ר שלהם משוטט מפולין, דרך וינה עד שנחאי בארה"ב הם היו חלק מקבוצה של הבנים שכללה Lubavitchers, Litvaks, ו הסטודנטים של חכמי לובלין.

בעוד בספינה לאמריקה, רבים מהם חלו ואפילו masmidim גדול (תלמידים חרוצים) לא יכול ללמוד. פנחס ר 'היה אחד הנערים, שהיה חולה מאוד. הוא פשוט לא יכול לשמור על כל האוכל למטה.

הרב Gringlas שראו באיזה מצב הוא היה, לקח אותו תחת חסותו וטיפלה בו עד פנחס ר 'החלה להתאושש.

כמובן, פנחס 'ר היה להוט לחזור ללמוד, אבל במצב שלו זה היה בלתי אפשרי מאחר שהם לא לקחו sefarim איתם כשהם ברחו, ולמידה על ידי הלב היה קשה בהתחשב בנסיבות. הרב Gringlas שראה מצוקתו של ידידו, הביא לו כמה בעיות של "Ha'Tamim" שלקח איתו לפני שעזב את פולין.

בנושאים אלה היה סדרת המפורסם של הרבי הקודם על "אבות Ha'Chasidus" שבו הוא מפרט את עליית תנועת חסידות ומזכיר את השמות של חסידים המוקדמות עם פרטים מורכבים חייהם ולעבוד.

פנחס ר 'לקח את המגזינים שעתיים מאוחר יותר, כאשר הרב Gringlas חזר לתאו, פנחס' ר היה מסוגל לחזור על זה בכל פה עם כל הפרטים מסובך! הרב Gringlas לימים אומר שהוא לא יכול להאמין שזה אפשרי לזכור את הסדרה כולה בעל פה עם מאות הפרטים המוזכרים בו.

AWE וכבוד בשביל הרבי הלה שקבע

בספר "שמן ששון Me'chaverecha" הרב וולפא SD מתאר כיצד a'h גאון הקשורות פ"ד של הרבי ההלכה: גאון היה כבוד רב ההלכה פ"ד של הרבי. כאשר הרבי אמר אחד לא היה צריך טיפול רפואי בבית שלושה ימים לפני שבת, גאון כתב הבא בכתב העת "Yagdil תורה": "דבריו של הרבי לא צריך תמיכה, וכן המילים הקדושות שלו הן הלה שקבע הלכה ברורה , ו נכתבו בבירור ... עם זאת, בשל חומרת הנושא, שבו מספר benai התורה לא חושב שזה אסור, זה צריך להתפרסם וזה יהיה ראוי להדפיס אותו בכל עת תורה. מסיבה זו אני רוצה לעשות כמה נקודות קטנות על הנושא. " אחר כך, במשך שבעה עמודים הבא, הוא דן בנושא מסכם באומרו: "השורה התחתונה היא, כי המילים של הרבי מליובאוויטש ברור, כי אסור בתוקף בתחילה תוכנית להיכנס לבית החולים שלושה ימים לפני שבת, אם אין סכנה מחכה. "

"ללא חשש AT כולם "

בחודש ניסן 5737 (1977) הגאון פרסמו את המכתב הבא: "אני שולח ברכות שלי החגיגה חסידות חב"ד לכבוד יום הולדתו של הגאון הקדוש, רבן של ישראל, הרבי מליובאוויטש שליט"א. יחד עם עשרות אלפי



קשריו הלימודיים עם הרבי

בתש"א הגיע משנחאי למונטריאול. הרב הירשפרונג היה שואל את הרבי את כל ספקותיו בלימוד.

בהזדמנות התבטא על הרבי: אני ביקרתי את האדמו"ר מליובאוויטש הרבה פעמים, והנני מעיד עליו שאין רש"י בש"ס שנעלם ממנו ואין מדרש בעולם שאינו יודע אותו".

בעת מבצע התפילין, שלח יחד עם שאר רבני מונטריאול מכתב קריאה לתמוך במבצע של הרבי.

בענין היחי

 
עם הרבי

מתוך מכתב של הרב הגאון פורסם בי"ג אייר, כ"ח למטמוני"ם ה’תשנ"ז לפ"ק:

"הנני להגיד דעתי ברורה בזה (בלי להאריך בכל השקו"ט, שכבר שמעתי הענין לפרטיו, ואכ"מ להאריך). כל הדין ודברים אודות השירה וההדפסה והענין ד"יחי אדמו"ר מלך המשיח לע"ו" וכל הכרוך בזה - אין בזה שום צל של שאלה בהלכה, ויש לזה מקורות בש"ס מפורש, בזהר, ומגדולי המקובלים עליהם אנו (כלל ישראל) סומכים גם להלכה למעשה. (לבד מזה שגם הרבי מליובאוויטש רב גוברי' וכו' - בבחי' רב תנא הוא, ואם השתמש באותיות אלו בנוגע לחמיו זצ"ל, ומאות פעמים, זה לעצמו כבר יכול להיות מקור ובר סמכא).

ועל דרך זה בנוגע לדרכי ההשפעה על אחב"י וכו', הרי הרבי מליובאוויטש, וחסידי חב"ד עצמם כבר אתמחי גברא ואתמחי קמיע, ומי יודע יותר מהם איך היא הגישה הנכונה לקרב אחב"י, ובאופן שרק זאת ולא אחרת וכו'…

באותו המכתב הוא כותב עוד:

דעת מי יתקבל יותר - דעת ליובאוויטש, שעוסקים בכל קצוי תבל וארה"ב בכלל, בידידות רבה, והולכת וכובשת לבבות אחב"י, או דברי איזה ראש ישיבה (ואפי' כמה מהם). והרי כאשר ידפיסו - ליובאוויטש - השורש על הנהגותיהם, איך שהיא מיוסדת על חז"ל בנגלה ובנסתר (ועל דברי הרבי עצמו), מה יועיל מה שאחד יגיד "דעת תורה" שלו עצמו.

רבי פנחס העניק הסכמה לספר יחי המלך בו מוכיח הרב שלום בער וולפא כי הרבי בחזקת משיח.


הסתלק בו' טבת תשנ"ח.