כומז הוא בלשון התורה{{הערה|שם=|ויקהל|פרשת ויקהל, שמות לה, כב.</ref> תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם צמיד (צמידים)[1].

בשידוך של יצחק ורבקה

אליעזר עבד אברהם נתן לרבקה אימנו שני צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה עשרה זהבשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: בראשית וגם 2=בראשית כד, כב..

רש"י[2] מסביר שזה היה כנגד שני לוחות הברית עם העשרת הדיברות שבניה עתידים לקבל.

בתרומת המשכן

כומז היא אחת מתרומות שהנשים הביאו עבור בניין המשכן שבמדבר[3].

בעבודת האדם

המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין המשכן הם מהווים הוראה להאדם בעבודתו לבורא, ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.

ההוראה היא שלחנך את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות בלימוד בשקידה ובהתמדה[4].

פירוש נוסף

  ערך מורחב – טהרת המשפחה

פירוש רש"י[5] היא שכומז קשור למצוה שקשור לנשים במיוחד - טהרת המשפחה.

ויש גם להשפיע על אחרים לשמור את הטהרה[4].

ראו גם

הערות שוליים

  1. לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). ראה להלן פירוש נוסף לפי פירוש רש"י וההוראה בזה.
  2. בראשית
  3. ויקהל
  4. 4.0 4.1 משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') לה"ק ח"ה ע' 1184.
  5. ויקהל