ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

הגאון רבי יחזקאל לנדאו (נודע בכינויו הנודע ביהודה והצל"ח (ציון לנפש חי) על שם ספריו) (י"ח בחשוון ה'תע"ד - י"ז באייר ה'תקנ"ג) היה מחברי הקלויז בברוד, ושימש כרבה של העיר פראג. אחד מהפוסקים הידועים בתקופת האחרונים, והיה ממתנגדים חריפים לתנועת החסידות שיסד בעל שם טוב.

הנודע ביהודה
ציונו של הנודע ביהודה

תולדות חיים

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הנודע ביהודה והבעל שם טוב

לנודע ביהודה לא היה מעולם שום קשר לבעל שם טוב לא בלימוד ולא יחוס משפחתי ולא נהג בהם שום כבוד ומעולם לא הזכירם בשום מקום, כי היה ממתנגדים הגדולים לחסידות. נודע ביהודה פסל את תנועת החסידות ואף העלה דברים על כתב. נודע ביהודה משפחתו הייתה המיוחסת לרש"י. כמו כן נודע ביהודה מַרְגְּלָא בְּפוּמֵיהּ על החסידי זמנינו היסב על הפסוק "מִי חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה נָבוֹן וְיֵדָעֵם כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְהוָה וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם וּפֹשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם" ( הושע י"ד; י'), ובמקום הוא היה אומר על החסידים בהחליפו מילה "ופושעים" ב"חסידים" "ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם וחסידים ייכשלו בם" כך מַרְגְּלָא בְּפוּמֵיהּ ומקובל במסורת המתנגדים לחסידות.


גדולי החסידות אודות הנודע ביהודה

גדולי החסידות העריכו אותו וגם זלזלו בו מאוד כי היה מתנגד לחסידות, כי בלעדיו לא היו כלל זוכים לידיעת התורה. אפילו אותה הערכה שבטאו הוא רק לגרמייהו בלבד, ולאו דווקא בגלל שהם צריכים ל"נודע ביהודה" הסיבה לכך, כי התחילו להיות מודעים לחוסר תורה ורוחב אופקים משנת אלול ה'תש"ע. כי ההתקשרות וכבוד ואהבה האמתית רק לנשיא הדור. ואף על פי שהחזיקו בידם את ספר "נודע ביהודה" לא זכו להגיע לגדלותו בתורה וביראה. כי החסידים צריכים ל"נודע ביהודה" ולא "נודע ביהודה" צריך לחסידים, לכן לא הזכיר אותם ואף אחד מהם לעולם בשום רמז ואפילו בראשי תיבות. רבי חיים מצאנז סיפר, כי לפני ירידת נשמת הבעל שם טוב לעולם התנגדו המלאכים לירידת הנשמה מחשש שתחזיר בתשובה את כל כלל ישראל, וכבר מנוי וגמור היה שלא להוריד את נשמת הבעל שם טוב לעולם, עד שאמר הנודע ביהודה שהוא ירד לעולם להתנגד לשיטתו. ובצדק ,כי אם לא נודע ביהודה לא היו חסידים לומדים ש"ס ופוסקים כלל ולכן היו סטיות מדרכה של תורה, כפי שחסידים מודים היום וליתר דיוק משנת ה'תש"ע. באומרם "צריך לתקן" וד"ל וכולם מבינים רמז. נמצא כי בזכות "הנודע ביהודה" זכינו שגם חסידים התקרבו לדרך הישר אף על פי שהרבה מהם זלזלו בגדולי מתנגדים כמו הגר"א ובנודע ביהודה. מַרְגְּלָא בְּפוּמֵיהּ דחסידי זמנינו "מתנגדים הם שליחי ס"מ" ,"קרח ועדתו". כי כל מתנגד לדרכו של בעל שם טוב ונשיא הדור שהוא נקרא בשם התואר "המשה שבדור" , וממלא המתנגד אליו הוא "קורח ועדתו" ועוד מַרְגְּלָא בְּפוּמֵיהּ "בני קרח לא מתו", כמו שקרח יצא נגד משה רבינו. וכוונה לכל גדולי המתנגדים בכלל ללא חילוק ול"נודע ביהודה" בפרט. כל כבוד דהוא של חסידים בכלל מאז בעל שם טוב ועד היום בפרט לגדולי מתנגדים לכבוד עצמם בלבד ולהגדיל ספרייה ולהוריד רגשי פחיתות בלבד בעיני חסידים בכלל ובעיני חסידי חב"ד בפרט ולהראות שהם רחבי אופקים בלבד. ועוד הסיבה, כאשר עוסקים בקירוב לחסידות להראות שחסידי חב"ד כמעט "נודע ביהודה" ו"שאגת אריה", לא פחות. לאחר פטירתו של רבי יעקב יוסף מפולנאה בעל ה"תולדות", נתגלגל ובא ספרו אצל "הנודע ביהודה", וזה ביטלו מכל וכל, ואף נהג בו מנהג בזיון[1]. וכאשר הגיע השמועה מזה לתלמידי בעל התולדות היצר להם מאוד, ואמרו, מי ילך ויתוכח עמו עד שיודה על האמת, אבל "נודע ביהודה" לא הודה. כי כאשר הגיע לביתו של ה"נודע ביהודה" בעל "תולדות יעקב יוסף" בחייו בעצמו לדון אתו על דרך תנועת החסידות שיסד בעל שם טוב. נודע ביהודה הקשיב בסבלנות לדבריו שבוע ימים , אחר שהבין את דבריו היטב זרקו מביתו החוצה בבושת פנים. ידוע שבא לידו ספר "נועם אלימלך" החרימו ושמו מתחת לרגליו, ולעולם לא חזר בו.

נודע ביהודה היה גדול הדור ואף על פי שפסל "תנועת החסידות" אין חסידים בכוחות עצמם ולא בהתקשרות לנשיא הדור מסוגלים להגיע לידיעת התורה ללא גדולי מתנגדים. עוד כי פסקיו התקבלו ביותר בקרב הפוסקים. אדמו"ר הצמח צדק מצטט בתשובותיו את פסקי הנודע ביהודה, כי כבר מאז בעל שום טוב כל החסידים התחילו להתקרב לגדולי מתנגדים כפי שרואים שאדמו"ר רש"ב מזכיר את שאגת אריה ובדורינו אפילו הגר"א ותלמידיו המובהקים כרבי חיים מוולוז'ין, רבי יצחק מוולוז'ין ונצי"ב גדולי המתנגדים. כי אין ברירה התורה מוכיחה שמתנגדים נצחו את החסידים, זו מסקנה כי אין דרך אחרת. בשביל סיפוק עצמם מנסים לכתוב כלבבם על ניצחונם והרבה דברים שאינם אמת, כלשון הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל. ועוד להראות שכולם כאילו היו קשורים בצורה כל דהיא, אבל בעומק אין שום ריח אפילו, רק להפחית רגשי חסרונות עצמם שכולם כביכול קשורים לחסידים וכך להשקיט לבבם, שבאמת החסידים נהיו קרובים למתנגדים בזה מודים כל האדמו"רים בימינו בכלל וחסידי חב"ד בפרט התקרבו לרבי חיים קנייבסקי זצ"ל , לרב אהרון ליב שטיינמן ז"ל, הרב ניסים קרליץ ז"ל ועוד גדולי תלמידי מרן חזון איש ז"ל שהיה ממתנגדים החריפים לחסידות כלשון רבי חיים קנייבסקי ז"ל. מובא בספר "דור דעה" שסיפר מבעל "תורת חסד" שאמר אדמו"ר הצמח צדק בשם אדמו"ר הזקן:"הרב מפראג היה יחיד בדורו בהוראותיו, והיה ה' איתו שקלע אל השערה ולא החטיא המטרה האמיתית בכל דבר אשר הורה". כך היא דרכה של תורה, תורת אמת חסידים מודים שמתנגדים צדקו בכל דבריהם בין בהלכה ובין בהתנגדות לחסידות מודה אדמו"ר הצמח צדק בשם אדמו"ר הזקן. מה שאין כן אף מתנגד לא הודה שהוא צריך לחסידים בכלל ולחסידי חב"ד בפרט ובנידון דידן "נודה ביהודה" מעולם מסיבה זו לא הזכיר אף מילה שום דבר והסתדר ללא השקפתם בגשמיות וברוחניות.


הערות שוליים

  1. בית רבי שם.