שטות הוא רעיון במוחו של אדם (תעזרו לי למצוא מילה יותר טובה...), שגורם לו לעשות פעולות שלא הגיוניות לפי השכל. השטות יכולה להיות לשמש את הרע לעשיית עבירות שאין מקום לעשייתם גם בשכל; או גם לצד הקדושה, לנהוג במעשים שלמעלה מן השכל.

המילה

שטות מלשון סטיה כמו שאומר הכתוב[1]: "כי תשטה אשתו", ומפרש רש"י שסטתה מדרכי הצניעות. מכאן, ששטות מלשון סטיה - שסוטה מהדעת וההיגיון[2].

שטות דקליפה

  ערך מורחב – רוח שטות

נקראת גם שטות שלמטה מטעם ודעת - כי היא שטות שלמטה מכל הסבר שלילי.

וזהו מה שהיצר הרע מכניס רעיונות שגם על פי שכל אנושי, אינם הגיוניים בכלל.

שטותיה

כאשר האדם עובר עבירה, זהו בגלל הרוח שטות, שאומר לו שגם כאשר עובר עבירה "קלה" - עדיין נשאר יהודי ולא מתנתק מה'. וזוהי שטות כי באמת בכל עבירה יהודי מתנתק מה'.


זה שלאדם יש נטיה לאהוב יותר תענוגים גשמיים וחומריים, הוא שטות כי האדם הוא בחיר הנבראים, ויש בו חלקים רוחניים כבמלאכים, ולכן היה ראוי לו לעסוק בענינים רוחניים, וזה שאוהב את הגשמיות זוהי מצד השטות שמכניסה לו הנפש הבהמית[3].

העלמתה

הרוח

גרימתה

סיבת השטות היא, כי חסר את הדעת - המוריד את תובנות שכלו לרגשותיו ולמעשה בפועל. ובהיעדר הדעת, גם כשמבין שראוי לו לעסוק רק בעניני אלוקות, הרי הוא לא מיישם את זה וממשיך בדרכו בתענוגי עולם הזה.


שטות דקדושה

ענינים

נקראת גם שטות שלמעלה מטעם ודעת.

כדי לתקן את שטות הקליפה, אין זה בשבירתה, אלא על ידי שמהפכים אותה לשטות של קדושה.

כבר במשכן הפכו את השטות לקדושה,


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. ויקרא ה יב
  2. באתי לגני תש"י
  3. קונטרס ומעין מאמר א