הרב חיים אליעזר הכהן ביחאווסקי, בן הרב דובער. מחסידי קאפוסט, בתקופת אדמו"ר הרש"ב (נכד גיסו של אדמו"ר האמצעי). ממוציאי ספרי רבותינו נשיאנו, כגון דרך מצותיך ועוד.

תולדות חיים

נשא את בתו של שמואל יהודה לייב עפשטיין, ולאחר חתונתו התיישב בכלמי (שבפלך צ'רניגוב), והיה סמוך על שולחן חותנו.

בשנת תרנ"א התמנה כמנהל החשבונות של כולל חב"ד, ועסק בזה עד סוף ימיו.

במקביל לעבודתו כמנהל החשבונות של קופת כולל חב"ד, החל משנת תרס"ז עסק בההדרת ספרים רבים מכתביהם של רבותינו נשיאינו.

בשנת תרע"ד נסע לארץ הקודש לצורכי עסקנותו, ולאחר מכן חזר לביתו, ועבר לגור בסמוך לבנו ר' זלמן בעיר סנאווסק.

בסמיכות לשנת תרע"ח עלה להתיישב בארץ הקודש.

במשך תקופה ארוכה נמנעו מלהשתמש בספרים שהוציא, עקב התבטאויות לא ראויות שלו כלפי אדמו"ר הרש"ב ואדמו"ר המהר"ש. אולם על פי הוראת הרבי, כיום משתמשים בספרים שהוציא לאור. 

נפטר בי"ז מנחם אב תרפ"ד. נטמן בחלקת כולל חב"ד בהר הזיתים בירושלים. על ידו נטמן הרד"צ חן[1].

סכסוך כולל חב"ד

סכסוך כולל חב"ד היה על השליטה בכולל חב"ד, הרבי הרש"ב רצה שהשליטה תהיה אצל אנשיו, שהיו בעיקרם אנשי חברון, ואדמו"ר שמריה נח שניאורסון לעומת זאת ניסה לתפוס את השליטה על ידי אנשיו שהיו בעיקרם אנשי ירושלים. מצד לובביץ' היה הרב ישראל דוב פרומקין, עורך עיתון 'החבצלת', ומצד בוברויסק היה הרב חיים אליעזר ביחובסקי. המחלוקת נשאה אופי חריף, המחלוקת נמשכה כמה שנים, עם התכתשויות הדדיות. באמצע שנות תר"ע החליט אדמו"ר מבוברויסק להיפרד מכולל חב"ד והקים את "כולל חב"ד המיוחד", בראשו הועמד הרב ביחובסקי. אחר פטירת אדמו"ר מבוברויסק, חזר הכולל להיות חלק מכולל חב"ד הכללי, והוא חזר להנהלת הכולל.

הרב ביחובסקי בא פעם אחת לליובאוויטש להתנצל על אחת התבטאויותיו על רבי שלום דובער שניאורסון במהלך הפולמוס, אך אדמו"ר לא נתן להיכנסו. לאחר פטירת האדמו"ר הצטער הרב ביחובסקי על שלא סיפק בידו לבקש מחילה, וביקש מחילה מהרבי הריי"צ שהורה לו לבקש מחילה על קברו אביו[2].

ספריו

כמו"כ הביא לדפוס את הספר בונה ירושלים של אדמו"ר הזקן, ואת ספר 'אור התורה' של אדמו"ר הצמח צדק.

הערות שוליים

  1. יו"ר כולל חב"ד-ליובאוויטש. בעת הלויה, הורה הגרי"ח זוננפלד על פי בקשתו של הרש"ז הבלין, לטמון אותם בסמיכות אחד לשני, כי "בודאי השלימו הצדיקים ביניהם בעולם העליון".
  2. לקוטי סיפורים (פרלוב),עמודים שעא-שעב.