ברוך השם היא אמירה הנהוג להשיב לחבר השואל בשלומו של חבירו.

אמירה זו חשובה מאוד בשמים ממעל, מכיון שיש בה תשבחות להשם, ולכן נהג הבעל שם טוב לשאול בשלומיהם של יהודים, כדי שישיבו ברוך השם. אדמו"ר הריי"צ אמר כי מלבד התשובה "ברוך השם", יש להשיב עוד משהו, כגון "ברוך השם, טוב" [1]. יש אומרים כי הסיבה לכך היא מכיון שבאמירת "ברוך השם" אין מענה באם המצב הוא חיובי או שלילי, שהרי חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה.

כתיבת ב"ה

הטעם ההלכתי

אף שענין זה אינו מחוייב על פי הלכה[2], ואף יש פוסקים הטוענים כי הדבר מהווה בעיה הלכתית[3], מצדד הרבי בלקוטי שיחות[4] שכן יש לנהוג, וכך הוא מנהג פשוט של החסידים, ומביא את דברי הפוסקים המצדדים להיתר.

בראש המכתב

 
תמונה של חסידי חב"ד בעפולה שצולמה בשנת תשל"ג בהוראת הרבי עם כרזה של חמשת המבצעים על רקע טנק של חיילי צה"ל, עליה הוסיף הרבי בצד האחורי 'ברוך השם'. בהמשך, היתה התמונה תלויה זמן רב בחדר המזכירות

הרבי הקפיד על כתיבת ב"ה בראש כל מכתב, ולעיתים אפילו הוסיף זאת על גב התמונות שהכניסו לו חסידים ועסקנים.

כאשר מחבר קונטרס תורני הכניס לרבי את החוברת שכתב וביקש ברכה, השיב לו הרבי במענה שהוא מתפלא על כך שלא כתב ב"ה בראש הקובץ[5]. כמו כן אירע בפעמים אחרות שהרבי הורה שיש להתחיל כל דבר עם ב"ה[6], גם בעלונים[7].

בשנת תשל"ג הורה הרבי לחסידי חב"ד בארץ לעשות מבצעים עם חיילי צה"ל, בדגש על פעילות עם הטנקים בצה"ל, ולצלם את הפעילות. חסידי חב"ד בעפולה צילמו את עצמם על טנק עם כרזה על חמשת המבצעים, ושיגרו את התמונה לרבי. הרבי הוסיף 'ברוך השם' בצד האחורי של התמונה[8].

ברוך השם ולא בס"ד

בנוגע לכתיבת בס"ד, מציין הרבי[5] כי רבותינו נשיאינו נהגו לכתוב בראש המאמרים שכתבו דווקא בס"ד ולא ב"ה, אך הרבי לא הסביר את טעם החילוק.

מקומו

הרבי הורה שהב"ה צריך להיות מודפס בדף הראשון, באמצע העמוד ובגודל קריא[9].

הערות שוליים

  1. בשם הרבנית חיה מושקא, כפר חב"ד מוסף לגליון 325 עמ' 64
  2. כך לדוגמא פסק הרב משה פיינשטיין: "לא הוזכר זה בדברי רבותינו, ואיזה מעלה שייך לכתוב על מכתבי חול שהרבה פעמים כותבים שם דברי הבל וגם לפעמים דברים אסורים כלשון הרע וכדומה שיזכירו על זה ב"ה?" (אגרות משה יורה דעה חלק ב' סימן קלח).
  3. ראו לדוגמא מכתבו של הגאון הרוגאטשובי שנדפס בשו"ת שלו סימן קצו: "יש להאריך בזה אם כתב אות אחת מן שם אם מותר למחוק, עיין ירושלמי סוטה (פ"ב הלכה ד' ופ"ג הלכה ג') דהוה בזה מחלוקת ב"ש וב"ה, ומה דפליגי בשבת (דף קט"ו ע"ב) דמצילין מפני הדליקה אי מצרפין אותיות או רק תיבות, ועיין ע"ז (דף י"ח ע"א). לכן נצרך להיזהר שלא לכתוב תיבת "ב"ה" על ראשי המכתבים". הובא בלקוטי שיחות חלק ו' שיחת פורים סעיף ג'.
  4. חלק ו' שיחת פורים סעיף ג'.
  5. 5.0 5.1 צילום גוף כתב יד קודש, שבועון בית משיח טבת תשע"ז.
  6. אגרות קודש חלק ל' אגרת יא'תקיג.
  7. אגרות קודש חלק ל"א אגרת יא'תתקטז.
  8. הרב קרץ בתמונה שצולמה לבקשת הרבי • זכרון להולכים  
  9. שליחות כהלכתה עמוד 634.