לדלג לתוכן

משתמש:ז.ר./דרך

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

דרך ברוחניות, הוא מושג המתאר את הקשר והחיבור בין עצמות אין־סוף ברוך הוא לבין העולמות, והוא בדוגמת דרך גשמית – מחבר בין שני מקומות רחוקים בתכלית זה מזה.

דרך כפשוטו – משל לדרך העליונה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגשמיות, הדרך היא אמצעי המחבר שני מקומות שונים, רחוקים זה מזה הן במקום והן במעלה. כמו דרך המלך, המתחילה מעיר הבירה – מקום מושב המלך – ונמשכת אל כל רחבי המדינה, כאשר ממנה מסתעפים דרכים צדדיות לעיירות קטנות, ואף לפינות נידחות ביותר. הריחוק של הפינה הנידחת ממקום המלך אינו רק פיזי אלא גם ריחוק במעלה. עם זאת, על ידי הדרך נוצר קשר בין הפינה הנידחת לבין עיר המלוכה.

הקו – הדרך מאוא"ס לעולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

כמו כן ברוחניות, הקו הנמשך מאור אין סוף לאחר הצמצום הראשון נקרא דרך, כי הוא הממוצע שעל ידו נמשכת ההשפעה האלוקית לעולמות. הקו מחבר בין עצמות אין-סוף לבין הנבראים, והוא כולל שני רבדים:

  • חיצוניות הקו – שממנה נמשכת ההתהוות של העולמות, ושרשו הוא ממלכות דאין־סוף.
  • פנימיות הקו – שממנה נמשכים הגילויים של אור אין־סוף בעולמות, ושרשו מתפארת הנעלם.

תומ"צ – "דרך הוי'"[עריכה | עריכת קוד מקור]

לפי דברי אדמו"ר הריי"צ במאמר ד"ה זכור (יום הולדת), התורה והמצוות נקראים דרך הוי'‘‘, כי עניינם הוא המשכת שם הוי' – שמו הגדול של הקב"ה, שהוא הגילוי של עצמות אין-סוף. על ידי התומ"צ נמשך גילוי זה למטה, עד לפינה התחתונה שאין תחתון למטה ממנה, ובכך מתבצעת התכלית של דירה בתחתונים – שדווקא בעולם הזה הגשמי, בו ישנה הסתרה גדולה, יתגלה עצמות אור אין-סוף.

במאמר מוסבר, שהמשל ל"דירה בתחתונים" הוא כאדם הדר בבית חברו – אף שאינו בביתו, הוא מתגלה שם בכל עצמותו. כך גם הגילוי האלוקי בעולם – אין הכוונה לזיכוך העולם באופן שהוא מתבטל, אלא שנשאר תחתון, ואף על פי כן שוכן בו עצמותו יתברך.

"דרך" להולכה וחזרה[עריכה | עריכת קוד מקור]

כפי שבגשמיות הדרך משמשת גם להליכה וגם לחזרה, כן הוא גם בדרך הוי’:

  • המשכה מלמעלה למטה – נעשית על ידי לימוד התורה, שמגלה את חכמת עצמות אין-סוף בשכל אנושי, ובפרט כאשר לומד בעיון ומתאחד עם התורה.
  • העלאת התחתון למעלה – נעשית על ידי מעשה המצוות, ובפרט כאשר נעשות מתוך אתכפיא (כפייה עצמית).

זהו פירוש הפסוק "ושמרו דרך הוי' לעשות צדקה וגו'" – שהדרך היא לא רק להמשכה אלא גם לעלייה, ולכן נוסף ללימוד התורה יש צורך בעשיית צדקה. כל המצוות נקראות צדקה, אך יש להקפיד שייעשו במשפט – מתוך חשבון נכון, שמה שאינו הכרחי לאדם – יינתן לצדקה. ואף זה צריך להיעשות מתוך אתכפיא – כמאמץ פנימי – וכך נעשה בירור העולם והכשרתו לגילוי העליון.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים