שיחה:נפש בהמית
משהו יודע מקור שדווקא נפש הבהמית של ה"ישראל" נקראת נפש הבהמית?--הנחה - שיחה 12:24, 27 בנובמבר 2014 (UTC)
נפש יהודי - סתירה?
הי,
- שאלה: אם ליהודי יש נפש העשויה מקליפה שונה משל הגויים כיצד ניתן להתגייר?
תודה -- נכתב ע"י אנונימי ששכח לחתום את שמו.
- כתוב על כך, שנפשות הגרים הן מקליפת נוגה, וזה מה שמושך אותם להתגייר. • כתית למאור • בית הבד 08:22, ט"ו בחשוון, ה'תשע"ז (16 בנוב' למניינם), ימות המשיח
- כתית למאור, לא הבנתי. רשום: "שורש נפשם של הגויים אינה מקליפת נוגה, אלא משלוש קליפות הטמאות". כלומר גוי אינו יכול לשנות את "מהותו". מה קורה כאשר גוי מתגייר; מה נחשבת הנפש שלו מקליפת נוגה?
- לא ברורה השאלה מה יש בנפש הבהמית דווקא, בכל אופן הרי הנפש האלוקית ברור שהוא רק לישראל. ואם השאלה על כללות העניין עפ"י הידוע שההבדלה בין ישראל לעמים הוא באופן של אין ערוך איך יתכן מעבר ביניהם, התשובה היא כמו שרמזה כתית למאור שישנו ניצוץ שמושך את הגר להתגייר וכידוע דיוק החיד"א "גר שנתגייר" ואל "גוי שנתגייר".--הנחה - שיחה 08:43, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
- לא משנה לי מה יש בנפש הבהמית אלא אם הנפש האלוקית רק לישראל, איך אנשים מתגיירים והופכים ליהודים? נניח רות שהתגיירה נחשבת לבעלת נפשת אלוקית? האם גוי שהיום מתגייר הוא בעל נפש אלוקית?-- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
- למה מופרך לומר שברגע הגיור אם קיבל מצוות ועשה כל הדרוש לעשות על פי הלכה בכדי להתגייר התלבשה בו בגופו הנפש האלוקית, נוסף לכך ציינתי, שכפי המוסבר בספרים ובריבוי מקומות בתורת החסידות דיוק הלשון גר שנתגייר שפירושו שבכל הגרים חבוי ניצוץ אלוקי המקשקש (לשון חז"ל בנוגע לרות) בו ומביאו להתגייר. (דא"ג חז"ל אומרים שלא נתפזרו ישראל בגלות אלא כדי שיתוספו גרים, ומבואר שגרים לאו דוקא אנשים אלא גם ניצוצות הקדושה שהתפזרו בדברי החול בעולם הגדול שבעודם שם ניצוצות אלו חבויים וע"י הירדה לגלות והשימוש בקדושה חוזרים הם לקדושה, דבר זה מקביל הוא לגרי הצדק שנפשותיהם התפזרו בין הגויים וגרותם הוא שיבה למקורם וד"ל)--הנחה - שיחה 08:57, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
- לא משנה לי מה יש בנפש הבהמית אלא אם הנפש האלוקית רק לישראל, איך אנשים מתגיירים והופכים ליהודים? נניח רות שהתגיירה נחשבת לבעלת נפשת אלוקית? האם גוי שהיום מתגייר הוא בעל נפש אלוקית?-- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
- לא ברורה השאלה מה יש בנפש הבהמית דווקא, בכל אופן הרי הנפש האלוקית ברור שהוא רק לישראל. ואם השאלה על כללות העניין עפ"י הידוע שההבדלה בין ישראל לעמים הוא באופן של אין ערוך איך יתכן מעבר ביניהם, התשובה היא כמו שרמזה כתית למאור שישנו ניצוץ שמושך את הגר להתגייר וכידוע דיוק החיד"א "גר שנתגייר" ואל "גוי שנתגייר".--הנחה - שיחה 08:43, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
- כתית למאור, לא הבנתי. רשום: "שורש נפשם של הגויים אינה מקליפת נוגה, אלא משלוש קליפות הטמאות". כלומר גוי אינו יכול לשנות את "מהותו". מה קורה כאשר גוי מתגייר; מה נחשבת הנפש שלו מקליפת נוגה?
כי זה למעשה אומר שבאחרית העולם לא יהיו גוים שהרי בוודאי כולם ירצו להתגייר והרי אם בכולם יש ניצוץ אלוהי - אין בנינו לבניהם הרבה - ואם כולם יהיו יהודים, מה מהותה של מדינת ישראל? מה מהות "בחר בנו מכל העמים"? כמו גם זה אומר שהנפש האלוקית היא לא רק לישראל אלא חבויה בכל אדם ואדם.
- מה אתה אתה שואל מידע נבואי? מנין לך שכולם יהיו יהודים? בדברי הנביאים מפורש שלא כך הם הדברים אלא אמנם יהיה "אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' ולעבדו בשכם אחד", (ישנה מן הנחה ותפיסה שכנראה השתרשה בשנות הגלות הארוכות שהגויים הם מחוץ לכל עניין אלוקי כלומר כל עניינים מצד יהדות הוא מושלל, דבר שכלל אינו נכון משום שהכוונה האלוקית היא שבני האדם ישרתו את הא-ל בעזרת שמירה וקיום העולם בצדק ויושר על ידי שבע מצוות בני נח כשעיקרן ויסודן הוא האמונה בא-ל, (האמור אינו שולל שהכוונה הפנימית בבריאה הוא עם ישראל וגם שבע המצוות שלהם עליהן לבוא על ידי יהודי) וזה אחת התפיסות אותה מחדיר הרבי שכל אדם באשר הוא הוא חלק מהכוונה, וממילא אין שום הכרח ויעד שהגויים ייעשו כיהודים.--הנחה - שיחה 12:35, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
- מפורש בגמרא (אינני זוכר את המקור המדוייק) שירצו להתגייר, אלא שמאותה סיבה גופא נפסק שאין מקבלים גרים לימות המשיח (כמו שהי' בימי שלמה). כי באמת מי שהתעורר לכך רק לאחר שרואה את הגילויים של ימות המשיח הרי זה מראה שלא הי' בו אותו ניצוץ חבוי בשרשו. -- דָּרַךְ כּוֹכָב • שיחה • 12:58, ט"ו בחשוון, ה'תשע"ז (16 בנוב' למניינם), ימות המשיח • יחי המלך המשיח!
- מה אתה אתה שואל מידע נבואי? מנין לך שכולם יהיו יהודים? בדברי הנביאים מפורש שלא כך הם הדברים אלא אמנם יהיה "אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' ולעבדו בשכם אחד", (ישנה מן הנחה ותפיסה שכנראה השתרשה בשנות הגלות הארוכות שהגויים הם מחוץ לכל עניין אלוקי כלומר כל עניינים מצד יהדות הוא מושלל, דבר שכלל אינו נכון משום שהכוונה האלוקית היא שבני האדם ישרתו את הא-ל בעזרת שמירה וקיום העולם בצדק ויושר על ידי שבע מצוות בני נח כשעיקרן ויסודן הוא האמונה בא-ל, (האמור אינו שולל שהכוונה הפנימית בבריאה הוא עם ישראל וגם שבע המצוות שלהם עליהן לבוא על ידי יהודי) וזה אחת התפיסות אותה מחדיר הרבי שכל אדם באשר הוא הוא חלק מהכוונה, וממילא אין שום הכרח ויעד שהגויים ייעשו כיהודים.--הנחה - שיחה 12:35, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
הבנתי. ההסבר האחרון יותר מקל על ההבנה. הנחתי שהנפש הבהמית בטבעה תאווה לעשות את שטוב באותו הרגע ולכן מן הצפוי שבאחרית תרצה לדבוק יותר בקיום מצוות כי לא תהיה כמעט הפרדה בין רוח וגוף בייחוד אם בגויים חבויה נפש אלוקית. והרי למה לגוים לקיים רק 7 מצוות ולא 8 אם מקרב אותם לה'? מדוע להם לא לחזור בתשובה כמו יתר היהודים? ואם קיים בנפש הבהמית היכולות והן רק חבויות - פוטנציאלית היא יכולה ואמורה לרצות לחזור בתשובה.
גם אם אני מקבלת את התשובה האחרונה יש דברים שלא מתחברים כמו הסגולה של העם הזה ואולי המהות של עבודת ה'. הרי בוודאי שלא קיים הבדל בין יהודי ליהודי שהתגייר מבחינת מעלה - אחרי הכל רות הייתה מאויביה וממנה יצא בית דוד - אז נשאלת השאלה : אם פוטנציאלית כל אדם יכול להיות יהודי - וחלק מהגויים בוודאי טובים יותר מאתנו למשל מקימים טוב יותר את מצוות בין אדם לחברו טוב - מה מיוחד בנו? שהורנו עברו גיור ואלו לא? שאנחנו אומרים בפה מלא שאנחנו מנסים לקיים מצוות והם לא? יכול להיות שגוים רבים מקיימים מצוות רבות בלי לדעת שאלו מצוות "יהודיות"; האם זו החותמת שחסרה?
היה קל יותר לקבל את ההנחה שיש ביהודים סוג מסוים של "חומר" שאין בגוים כך שההפרדה היא לכאורה מוחלטת ופיזית; ולמעשה גוים לא יכולים לקיים מצוות גם אם ממש רוצים ; ומי שחוזר בתשובה, הוא מי שהינו יהודי בדורות דורות קודמים רק אינו יודע זאת או רעיון אחר...-- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
- אכן, על ציורך בעניין קירוב הנפש והגוף, איך שלא נכנה את זיכוך החומר והגילוי האלוקי לעתיד כל זה מרומז בשון הפסוק שציטטתי "אז אהפך..". בנוע לפרשנות למה לקיים 7 אם אפשר 8, התשובה כי אכן לקיים 8 הוא טכני אבל לאמתו של דבר להיות יהודי הוא דבר מהותי יותר.
- ההסבר לכך הוא בהכרח ארוך, וכולל ריבוי פרטים, שאלתך נוגעת במהותם של ישראל, במהותן של התורה והמצוות ומהותם של אומות העולם. אבל כמדומה אם נבחין היטב בפרדוקסליות שבמעלת ישראל, מחד קיום המצוות (פעולות תכניות לכאורה) ומאידך רוממות האמונה והנשמה (עניינים יותר מהותיים), נבין שהאחד משפיע בשני, וקיום המצוות על ידי היהודי אינו מעשה טכני, אלא מעשה הנובע מציווי אלוקי וחיות הנשמה האלוקית. כלומר, מעשה זה ייחשב כמעשה אלוקי כביכול, בניגוד לאותם מעשים עצמם ממש כאשר ייעשו על ידי אדם שלא הצטווה על כך מאלוקים ואין לא את ה"חלק האלוק ממעל" בנשמתו שמעשיו יישבו כמעשה נברא שריחוק הנברא מהבורא הוא לאין ערוך.
- מכך מובן שגם אדם מאומות העולם החפץ להיות יהודי לא יוכל לעשות את המעבר ללא שיש לו מכבר שייכות לעם הזה. ובמילים אחרות, לבעל חיים לעולם לא יהיה רצון להיות אדם.. והסיבה לכך, היות ושניהם מסוג אחר שאין לבעל חיים אפשרות להשיג מעלת האדם כלל. כן הוא גם במעלת נשמה של יהודי שאין אפשרות לגוי להשגה בכך שהרי ההבדל ביניהם הוא מהותי ולאין ערוך (כאמור, נברא ובורא). ולכן גוי שהשיג פירושו שהניצוץ האלוקי שהיה חבוי בו הוא מהניצוץ היהודי ונפשל לגלות (ואכן מבואר שלכן נקרא הוא בן אברהם היות וגם נשמתו נמשכה על ידי אברהם אבינו כידוע בעניין הנשמות ששייכותם לאבות ראה תניא פרק יח) ואכן בעניין הגויים לעתיד אריכות רבה ומבואר שגם אז ישארו הם קליפות אף שבכללות יתבררו לעתיד כמבואר בתחילת דבריי.
- לשלמות העניין אני מציין כאן קישור בספר הערכים ערך אומות העולם וכאן הוא מפסקה הדנה בהם לעתיד לבוא, וזאת למודעי שספר זה הוא סיכום לעשרות ומאות ספרי חסידות, והבנת הדברים תלויה במידה הכי גדולה בהכרת המושגים, למרות זאת כדי לחוש את רוח הדברים ולנסות להבנין ולעיין בדברים ציינתי אליהם. עוד בעניין ההבדל בין אומות העולם ליהודי יש במאמר הרבי דיבור המתחיל ביום עשתי עשר תשל"א (מתבאר בו שההבדל ביניהם הוא לכאורה רציונאלי אבל נובע מנשמתם וחיותם).--הנחה - שיחה 19:29, 16 בנובמבר 2016 (UTC)