בי"ע
בי"ע הינם ראשי התיבות של העולמות: בריאה, יצירה, עשיה.
ענינם
בתורת החסידות מופיעים הרבה פעמים רק שלושת עולמות אלו, ללא עולם האצילות, בגלל החילוק המהותי בין שלושת עולמות אלו לעולם האצילות, שאצילות הינו עולם אלוקי לגמרי, מה שאין כן עולמות בי"ע ששם כבר ישנם נבראים.
חילוק המדרגות בין עולמות בי"ע
שלושת עולמות בי"ע נקראים בכללות: עולם הנשמות, עולם המלאכים ועולם הגלגלים. כמו כן מכוונים עולמו אלו כנגד מחשבה, דיבור ומעשה.
ביאור הדברים הוא כי עולם הבריאה הוא יש מאין ממש וכמו למשל המחשבה הוא בחינת בריאה שהוא יש מאין ממש, כי קודם שחושב לא היו האותיות כלל ואחר כך בבחינת מחשבה הם האותיות. וכמו כן הוא ענין הנשמות, שנשמות ישראל עלו במחשבה.
עולם היצירה הוא עולם המלאכים כי המה בחינת דיבור בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כו'. וכמו הדיבור שנמשך מהמחשבה כי מה שהאדם חושב הוא מדבר, ואינו בחינת יש מאין רק בחינת יש מיש, רק מה שהיה בתחלה בהעלם במחשבה ועתה הוא בגלוי בדבור ולכן נקרא בשם יצירה.
עולם העשיה הוא בבחינת מעשה שהוא נפרד, וכך בעולם העשיה הכוכבים ומזלות עד עולם הזה הגשמי שהוא בחינת נפרד ממש.
מקומם בסדר השתלשלות הכללית
בסדר ההשתלשלות הכללית עולמות בי"ע הם כנגד שם ב"ן שנפל מעולם התוהו, משם ס"ג. עולמות בי"ע מתתקנים ומתעלים לעולם האצילות, בבחינת שם מ"ה.