שניאור (שם)

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: חסר פרטים ולא ערוך.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

שְׁנֵיאוֹר הוא שם פרטי ושם משפחה. כיום, נפוץ בעיקר בחב"ד.

משמעות ומקור השם

מקור השם[1] הוא מדוד המהרש"ל שרצו לקרוא לו מאיר ואורי וקראו לו שניאור על שם שני האורות[2]. החתם סופר[3] הזכיר מעשה זה משמו של המהרש"ל והוסיף: "ומזה נולד שם חדש שניאור, רצה לומר, שני מיני אור, מאיר ואורי".

לדעה נוספת מקור השם הוא לא דוד המהרש"ל אלא הרבה קודם[4] אך הרבי ציין דווקא לדעה זו[5].

שמות בני אדם

ערך מורחב – שם

השם הוא צירוף אותיות הנותנות חיות לאדם[6]. שמו של אדם מורה על מהותו, ואפי' שהוריו לא התכוונו לכך[7], שהרי בקריאת שם לילד מקבלים ההורים כוחות מעין נבואה זוטא לקרוא לילד בשם המבטא את שורש נשמתו[8].

אדמו"ר הזקן

שניאור

כשהגיעו כתבי התניא לרבי מנחם נחום מצ'רנוביל[9] אמר[10]: "המחבר ספר הקדוש הזה שמו שניאור רומז לשני בחי' אור. אור ישר ואור חוזר. תורה שבכתב ותורה שבעל פה. גליא וסתים כו'".

אדמו"ר הצ"צ כותב[11] שהשם 'שניאור' הוא כמו 'ואהבת' שהוא בגימטריה שני פעמים אור[12].

אדמו"ר הריי"צ כותב[13] שהבעש"ט עשה עליית נשמה[14] ולאחר מכן אמר על אדמו"ר הזקן בזמן שהוא היה בגיל 3 בפני חסידיו שהעולם יואר בשני אור - אור הנגלה ואור החסידות.

הרבי כותב[15] שהשם המקובל בעולם לאדמו"ר הזקן הוא בעל התניא והשו"ע וזה כי הוא מחבר את פנימיות התורה עם נגלה שבתורה ושמו שניאור מייחד אותו בכך ששני אורות אלו - אור הנגלה ואור הנסתר, הם מתאחדים לשם אחד כאשר לומדים את שניהם יחד.

זלמן

הרבי מסביר[16] ש'זלמן' אותיות 'לזמן' שהוא קשור לעולם מלשון העלם כי גדר של עולם נופל על בחינת זמן דווקא[17] ובמילא גם על מקום כי ענין של זמן ומקום קשורים זה לזה[18].

החידוש אצל אדמו"ר הזקן שהוא חיבר את השם שניאור המורה על חיבור עליונים ותחתונים (אבל עדין אור) עם השם זלמן שהוא ההעלם דהעולם, וזה בכדי שיהיה ניכר גם בתוך העולם אור אין סוף.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. שו"ת המהרש"ל בשאלת אב ואם החלוקים בקריאת שם לילד.
  2. ים של שלמה גיטין פ"ד סכ"ו. חיד"א מע' גדולים סוף אות ש'.
  3. בשו"ת שלו חלק אבן העזר, כרך ד' סימן י"ח.
  4. תוס' תמורה דף י"ח ע"א ד"ה אפילו.
  5. סה"מ י"ט כסלו 'פדה בשלום' תשמ"ח. דברי משיח תשמ"ח ח"ב ש"פ וישב.
  6. שעהיוה"א בתחלתו.
  7. לקו"ש ח"ו עמ' 35 והלאה.
  8. לקו"ש ח"ל ש"פ ויצא שיחה ב' עמ’ 134.
  9. תלמיד הבעש"ט והמגיד ממזריץ'. לקריאה על תולדותיו בספר שם ושארית.
  10. בית רבי ח"א פכ"ה הערה י'.
  11. הוספות לתו"א עמ' 284. הקדמת המו"ל לדרמ"צ.
  12. כמו שניאור שפירושו שני אור.
  13. לקו"ד ח"א פג, א. סה"ש תש"ה עמ' 129.
  14. בר"ה תק"ז
  15. לקו"ש ח"ו עמ' 37.
  16. לקו"ש ח"ו עמ' 41.
  17. שעהיוה"א פ"ז - פב, א.
  18. התוועדויות תשמ"ה כרך ה' ש"פ כי תצא סי"ב.