משתמש:מנחם מענדל/טיוטה

גרסה מ־15:35, 29 ביולי 2015 מאת מנחם מענדל (שיחה | תרומות) (עריכה- העתקה ראשונית של החומר)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

במשנה נאמר: "משניטל הארון, אבן הייתה שם מימות נביאים ראשונים, ושתייה הייתה נקראת, גבוהה מן הארץ שלוש אצבעות (כ-6 ס"מ)"‏[1].

בבית המקדש הראשון היה ארון הברית מונח על אבן זו. בבית המקדש השני, לאחר גניזת ארון הברית, היה הכהן הגדול מניח על אבן זו את המחתה עם הקטורת ביום הכיפורים, וכן היה מזה את דם הקרבנות של יום הכיפורים לפני האבן, במקום ארון הברית.‏[2]


חז"ל מסבירים שהשם "אבן השתייה" נובע מכך ש"ממנה הושתת העולם"‏[3], כלומר ממקום זה התחילה בריאת העולם‏[4] וממנה התפשט העולם.

כמה מן המפרשים פירשו שהכוונה היא ליסוד העולם במובן הרעיוני, שכן "מקום העבודה הוא יסוד העולם",‏[5]

בספר הזוהר מבואר שאבן השתייה היא מצבת האבן שהונחה על ידי יעקב אבינו, כמתואר בפרשת ויצא. אור החיים[6] בפירושו על התורה מוסיף ומבאר כי מצבתו של יעקב נועדה להוות הכנה לבתי המקדש העתידים להיבנות שם.

הערות שוליים

  1. מסכת יומא ה, ב.
  2. משנה שם.
  3. תלמוד בבלי, מסכת יומא דף נד עמוד ב.
  4. מדרש תנחומא, פרשת פקודי, פיסקא ג'.
  5. פירוש המשנה לרמב"ם, מסכת יומא, פרק ה' משנה ב'; מאירי שם.
  6. אור החיים פרשת ויצא כח, כב.