תורה חדשה מאתי תצא
בישעיה הנביא נאמר: "כי תורה מאתי תצא". חכמינו ז"ל דרשו על הפסוק, כי לעתיד לבוא, "תורה חדשה מאתי תצא - חידוש תורה מאתי תצא. במקום אחר "עתיד הקדוש ברוך הוא להיות יושב ודורש תורה חדשה שעתיד ליתן על ידי משיח", אותה תורה תהיה מופלאה ומיוחדת, עד כי "תורה שאדם למד בעולם הזה, הכל היא לפני תורתו של משיח".
משמעות הדברים היא לא שיתחולל מעמד חדש של מתן תורה. "מתן תורה לא יהיה שוב", כלשונה של תורת החסידות. אלא שלעתיד המשיח יגלה רבדים חדשי ועמוקים בתורה ויפרש לעם מסודותיה הטמירים והנעלמים, הבסיס יהיה התורה הקיימת, אלא שהמשיח יקרום לה עור וגידים חדשים לגמרי.
מה שכן, צפויות להתחדש כמה הלכות, שהידועה ביותר מביניהן היא ההיתר של שחיטת שור הבר בסנפיר הלוויתן. לפי כללי השחיטה כיום זו שחיטה פסולה, אבל לעתיד - הקדוש ברוך הוא יכשירה (באשר להלכה הספציפית של שחיטה באמצעות סנפיר, ישנו ביאור מקיף מהרבי לעניין בספר 'תורת מנחם' שנת תנש"א חלק ו', עמוד 872 ואילך).
החידושים למיניהם לא יהוו, חלילה, פריצת גבולות ההלכה, אלא כולם יהיו מעוגנים היטב בדפוסי הפסיקה. כיצד בדיוק? איננו יודעים, לבד מפרטים מסויימים, כגון: הלכה כבית שמאי, הוספת ערי מקלט ושחיטת שור הבר בסנפירי הלויתן, אותם ביאר הרבי בשיחה הידועה שיצאה בקונטרס תורה חדשה מאתי תצא - את שאר הפרטים נדע רק בעת הגאולה הקרובה כשנראה במימושם של החידושים על השלכותיהם, ואז נבין הכל.