גילוי ההעלם
גילוי ההעלם מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) בהעלם (במקורו).
למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח[1]. או משל מאותיות הדיבור, שלפני זה הם היו בהעלם במחשבתו, ואחר כך נתגלו בדיבור.
או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.
בחסידות מסובב הרבה אודות הרבה דרגות בסדר השתלשלות, אם הם גילוי ההעלם או יש מאין, איך שמצד אחד (לגבי מקורו) הם גילוי ההעלם, ומצד שני (לגבי דרגות גבוהות ממקורו) הם יש מאין.
אצילות
עולם האצילות הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי.
לאחר הצמצום הראשון, כאשר נותר מקום פנוי נמשך אור הקו. אור זה הינו מקור האורות שבסדר ההשתלשלות.
אולם הכלים הגיעו מן הרשימו שנותר במקום הפנוי מן האור אין סוף שהאיר בגלוי בכל מקום.
שיטה א' - דרך הופעת הכלים היה על ידי שהאיר על הרשימו האור, והוא "גילה" את מציאות הכלים שהיה טמונה בו בהעלם.[דרוש מקור]
שיטה ב' - דרך הופעת הכלים היה בדרך יש מאין.[דרוש מקור]
אולם הרבי[2] מסביר שגם לפי השיטה השניה הכלים באו בדרך של "גילוי ההעלם", אלא שנקרא "יש מאין" לגבי האור, כיון שאין ניכרת המציאות של הכלים קודם לכן.
לידה
הלידה של תינוק גם כן נקראת גילוי ההעלם, כיון שקודם לכן גם כן היה שלם בכל גופו ואכל דרך אמו וכו', וכעת רק התגלה לאויר העולם.
כמו כן הוא בלידת המדות שבלב מהמדות שבשכל, שהן נמצאות גם בשכל, אלא שהן בהעלם (כי בשכל הן לא יכולות להתגלות במלוא תוקפן, אך גם שם קיימות הן). ובלידתן, הן מתגלות במלוא תוקפן.
ראה גם
העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל==הערות שוליים==