רשימות כ"ק אדמו"ר שליט"א

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קישורהרשימות הינם כתבים אותם כתב אדמו"ר שליט"א לעצמו, דברים אלו הרבי שמר לעצמו, ורק בעתים נדירות הורידם לדפוס כמו בסה"מ תרס"ו, בהיום יום, באג"ק ובספר המנהגים, בהערותיו על סה"ש דכ"ק אדמו"ר מוהריי"צ ולמניחי השיחות כשהתעוררו קשיים.

במשך השנים הזכיר הרבי כמה פעמים במכתביו רשימות אלו ואף הביא ממה שכתוב שם (בביטוי "רשימותי"), כמו כן נתן הרבי חלקים מסוימים לפרסום בהזדמנויות שונות (כדלעיל).

הרשימות מתחלקות לכמה וכמה מדורים:

החלק הראשון: האגרות קודש: אגרות שכתב הרבי ונשלחו לאנשים אך לא פורסמו מע"ג האג"ק וכן אגרות שקיבל והוסיף עליהם את הגהותיו. היומן: אחד מהחלקים העיקריים והגדולים בספר, רשמי דבריו של הרבי הריי"צ סיפורים (ובמקומות בודדים)מנהגים הסיפורים מתאפיינים בכך שהינם סיפורים מנבכי בית רבי (אך כמובן שהעורכים דאגו להשמיט סיפורים פרטיים למדי) והמיוחד שבהם, סיפורים שמבטאים את העברת השרביט אל הרבי. רשמי נאומים: נאומים שהרבי מסר וזו בעצם התמצית שלהם לפני האמירה (בחלקים מסוייימים כתוב "לא נאמר")חלק נכבד נמסרע"י הרבי לשד"ב לוין ביחד עם חבילת אגרותמהשנים הראשונות אותן שלח הרבי להדפסה באג"ק. רשימות: דברי תורה שהרבי העלה על הכתב, לרוב הם אינן מסודרים לפ תאריך.

החלק השני - ספרים שהרבי כתב ולא יצאו לאור: היום יום חלק שני: שחלק קטן ממנו הודפס בהוספה להיום יום עם תרגום בלה"ק. רשימת שניים אוחזין: קונטרס שלם שערך הרבי להדפסה ושלחו והגיהו (!) ואף צייר את שער הקונטרס בפרוטרוטעבור בני הישיבות. [[מ"מ הגהות והערות קצרות לסש"ב]]: כשמם כן הם ובמקומות רבים הרבי כותב על חיבור זה (שברצונו להדפיסו) וכן כותב בהקדמה לספר המפתחות שלו על תניא שיוציאו לאור בקרוב. סדר נטילת ידיים לסעודה וסדר ברכות הנהנין: הרבי העתיק את קונטרס "שם הגדולים" לנכדו של הצ"צ (זלמן מרדכי) על סדר ברכה"נ והוסיף את הערותיו על סדר ברכה"נ באג"ק כותב הרבי שרוצה להוציאו אך אינו יכול "מפני אפס הפנאי". רשימת המנורה: קונטרס שביקשו הרבי הריי"צ לכתוב בו יפרט סדר הדה"נ בביהמ"ק לכל הדעות וע"פ חסידות ובעבודת האדם. הגהות על סידור אדה"ז: הגהות שכתב רבינו על הסידור ולא פירסמם.

מתחילת קיץ נ"ב פורסמו כו"כ רשימות בקבצים צדי"ק למלך ולאחר ג' תמוז תשנ"ד החלו חלק מחברי ועד אגודת חסידי חב"ד לפרסמם בצורה מסודרת בחוברות במשך כל שבוע, בערך עד תחלת שנת תש"ס. לאחר מכן יצאו חוברות אלו כסדרה, כשנושאים שנדונו בארוכה יוצאים כספר בפני עצמו (רשימת המנורה, שנים אוחזין, מראי מקומות והערות קצרות לספר של בינונים, רשימת היומן).

פרסומם של ה'רשימות' עורר פולמוס רחב בין אנ"ש, האם זהו רצון קדשו של הרבי, או שרצונו שהם יישארו גנוזים.