חיפה: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (שוחזר מעריכה של 216.24.200.2 (שיחה) לעריכה האחרונה של Boro) |
|||
שורה 2: | שורה 2: | ||
העיר חיפה הינה העיר השלישית בגודלה בארץ. בעיר קיימת קהילת [[חב"ד]] המונה כ-120 משפחות, בעיר קיימת פעילות עניפה של בתי חב"ד ומוסדות. | העיר חיפה הינה העיר השלישית בגודלה בארץ. בעיר קיימת קהילת [[חב"ד]] המונה כ-120 משפחות, בעיר קיימת פעילות עניפה של בתי חב"ד ומוסדות. | ||
רב קהילת חב"ד בעיר הינו הרב [[גדליהו אקסלרוד]]. | רב קהילת חב"ד בעיר הינו הרב [[גדליהו אקסלרוד]]. | ||
?עד מתי יהיה זה לנו למוקש | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב | |||
שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה. | |||
כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש). | |||
הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי. | |||
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת. | |||
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים. | |||
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית. | |||
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה. | |||
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים. | |||
==ייסוד הקהילה== | ==ייסוד הקהילה== |
גרסה מ־20:02, 24 בינואר 2011
העיר חיפה הינה העיר השלישית בגודלה בארץ. בעיר קיימת קהילת חב"ד המונה כ-120 משפחות, בעיר קיימת פעילות עניפה של בתי חב"ד ומוסדות. רב קהילת חב"ד בעיר הינו הרב גדליהו אקסלרוד.
?עד מתי יהיה זה לנו למוקש תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.
כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).
הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.
ייסוד הקהילה
קהילת חב"ד בחיפה הינה מהוותיקות בקהילת חב"ד בארץ. לערך בתש"י התגוררו בשכונת הדר בחיפה, מספר משפחות של חסידי חב"ד, אחד מהידועות בהם היא משפחת הר' יחיאל מיכל דוברוסקין, ומשפחת הרב גרשון חן.
כבר בשנת תשי"ב כתב הרבי לרב דוברוסקין: "ובפרט שנמצא הוא בחיפה מקום אין ניכר שם אגודת חב"ד, אף שנמצאים בה מתלמידי התמימים, וגם הוא והרב חן שי' בתוכם".
באותה תקופה היה מקוה בחיפה שדרש תיקון. כפי הנראה מחילופי המכתבים, לא היה בידי הרב דוברוסקין את האמצעים לתיקון המקוה, והוא פנה לאגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש בבקשת עזרה. הרבי הקצה 100 ל"י לצורך בנית המקוה. לאחר מכן כתב לו הרבי כי באם המקווה תהיה בנויה בשיטת חב"ד יקצה לו הרבי 150 ל"י.
בתשי"ד כותב הרבי לרב גרשון חן: "נבהלתי להשמועה אשר בכל עיר חיפה אין כי אם בית הכנסת אחת או שתים בה מתפללים נוסח אר"י, ותשואות חן אם יבשר טוב בזה".
פעילות חב"ד בעיר
תשובת הרבי על הפעילות בחיפה: "ומובן ורואים גם במוחש אשר הנהגת נחשון היא לא רק הוראה לשביעי של פסח ולקרי"ס כפשוטו, אלא לכל התחלה דענין אלקי במקום חדש, וק"ל, ובפרט כשהמדובר בהפצת המעינות ובדרא דעקבתא דמשיחא ובאה"ק אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה עד אחרית שנה ובמקום כזה אשר הלעו"ז יש לו בעוה"ר תוקף מיוחד עד שנודע גם בחו"ל בשם העיר האדומה"
את פעילות חב"ד בעיר בשנים הבאות פיתח הרב ראובן דונין שקיבל ריבוי הוראות מהרבי אודות הפעילות המתקיימת בחיפה. ביתו שבשכונת ותיקי ההסתדרות בחיפה, היה פתוח לעשרות ומאות צעירים תושבי האזור שבאו לשוחח עמו בענייני אמונה וחסידות. רבים מבעלי התשובה שעשו את צעדיהם הראשונים בעולמה של היהדות, היו מוצאים בביתו - ביתם; שם היו אוכלים, ישנים ולומדים. עם השנים הקים הרב דונין בעיר 'סניף' בית חב"ד בו התקיימה הפעילות.
לאחר כמה שנים הגיע לעיר השליח הרב לייבל שילדקרויט והתחיל בבנית מוסדות חב"ד.
בחודש חשוון בשנת תשמ"ח הגיעה משפחתו של ר' דב גינזבורג לחיפה. בתחילה פתחו את בית חב”ד במרכז ‘הדר’. באיזור זה מתגוררים הרבה שומרי מצוות, ובכללם חסידי חב”ד. לאחר חצי שנה עברו משפחת גינזבורג לגור בשכונת קרית שפרינצק, שם מכהן הרב גינזבורג כרב בית כנסת ‘היכל חנה’.
מאז יצא לשליחות פועל הרב גינזבורג בתפקיד מנהל בית חב”ד המרכזי הנמצא בשכונת ’הדר’, כאשר במקביל הוא פועל בקרית שפרינצק כרב בית הכנסת חב"ד "היכל חנה", במסירת שיעורי תורה רבים, ומארגן פעילות סביב לוח השנה לכל הגילאים.
ברחבי העיר חיפה מוגשים כיום כשבעים שיעורי תורה על ידי בתי חב”ד. כמו כן קיימת ספריית השאלה לספרים וקלטות. בזכות הספרייה, רבים מתחזקים בשמירת מצוות, ויש גם שהקימו בתים חסידיים למופת בזכותה.
הרב גינזבורג גם מפעיל בית התבשיל בעיר, כאשר ליד כל סועד מניחים ברכונים, ועלוני הסברה מחולקים לנצרכים.
מלבד זאת ישנם ברחבי העיר גם שיעורי תורה בענייני גאולה ומשיח. בהזדמנוית רבות יוצאים אנ"ש והתמימים לנאום בעשרות בתי הכנסת בחיפה על אודות בשורת הגאולה - והתגובות חיוביות בהחלט.
במשך השנים דאג הרב גינזבורג להביא לעיר עוד כעשרה שלוחים הפועלים בשכונות שונות של העיר.
בעיר ישנה גם ישיבת תומכי תמימים חיפה, בראשות הרב מנחם מענדל וילשאנסקי, בה לומדים זה לצד זה בחורים מישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש - בית לוי יצחק שבצפת עם בעלי תשובה תושבי העיר.
בתי חב"ד בעיר
- חיפה - אחוזה - מנהל: הרב יהודה דונין. בשכונה פועלת חנות תשמישי קדושה, בית כנסת חב"ד, כולל אברכים, מכון סמיכה.
- חיפה - בת גלים - מנהל: הרב ישי קלי.
- חיפה - הדר עליון - מנהל: הרב מנחם מענדל ווילישאנסקי.
- חיפה - כרמל מערבי - מנהל: הרב שלמה חיים ליסון.
- חיפה - מושבה גרמנית - בית כנסת תיירותי מנהל: הרב בועז קלי.
- חיפה - נווה דוד - מנהל: הרב נתן לירנובוי. בשכונה פועלת בית חב"ד, בית כנסת חב"ד, מכון בר מצוה וחלוקת מזון לנזקקים מידי שבוע.
- חיפה - נווה יוסף - מנהל: הרב שלמה גרוס. בשכונה קימת בית חב"ד ובית כנסת חב"ד.
- חיפה - נוה שאנן - מנהל: הרב אברהם דב רוזנבלט.
- חיפה - סטודנטים - מנהל: הרב אורי למברג.
- חיפה - קרית אליעזר - מנהל: הרב יוסף ליפש. בשכונה קיימת ספריה תורנית ומנין חב"ד.
- חיפה - רמות/קמפוס - מנהל: הרב יוסי רוזנברג. רכז פעילות סטודנטים: הרב אליעזר ש.ז. מורגשטרן. בשכונה פועלת בית כנסת, שיעורי תורה וסעודות שבת לסטודנטים.
ידידי חב"ד בעיר
רבה הראשי של חיפה וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב שאר ישוב הכהן, סיפר בכינוס תורה בישיבת חב"ד: "עבורי, הכינוס תורה היא סגירת מעגל", הרב שאר ישוב סיפר כי לפני שנים הרבי ביקש ממנו להשתדל להוסיף בשיעורי תורה, בנאומו סיפר הרב כהן על מסכת הקשרים המופלאה בין משפחתו לבין חב"ד, שהחל מסבו ה"לוגער רב" שהרבי מלך המשיח שהה בביתו כמה חדשים והוקיר לו תודה על-כך. בהיותו בביקור בפורים תשל"א בפמלייתו של הנשיא שז"ר שהגיע לשמוע קריאת המגילה אצל הרבי, התבטא עליו הרבי: "ער איז מיין אלטע גוטע פריינד" (=הוא חברי הטוב והוותיק). הרב שאר ישוב סיפר כי בהזדמנות אחרת ב"יחידות" נסובה השיחה בעניין מצות יישוב ארץ-ישראל וההיתר לצאת ממנה בשביל ללמוד במחיצתו של הרבי. בין הדברים ביקש הרב מהרבי שיבוא לארה"ק באומרו שדבר זה יוסיף הרבה ליושבי הארץ. "הרבי השיב שאינו בא משום שאת הדרך לשם יודע הוא, אך את הדרך חזרה איננו יודע, ועדיין לא סיים את ענייניו בחו"ל", סיפר הרב והוסיף כי באותה יחידות הרבי נתן לו תשובה נוספת לכך, אך הרב לא סיפר זאת בנימוק "זהו מידי אישי".
השלוחים
- הרב לייבל שילדקרויט - שליח כ"ק אד"ש מה"מ, ומנכ"ל המוסדות.
- הרב דב גינזבורג - בית חב"ד המרכזי ובשכונת שפרינצק.
- הרב שלמה גרוס - שכונת נוה יוסף.
- הרב נתן לירנבוי - שכונת נוה דוד.
- הרב שלמה חיים ליסון - שכונת כרמל מערבי.
- הרב אברהם דב רוזנבלט - שכונת נוה שאנן.
- הרב אורי למברג - אוניברסיטה (טכניון).
- הרב אברהם רוזנבלט - נוה שאנן.
- הרב יוסי רוזנברג - שכונות רמות חיפה.
- הרב לוי אורנשטיין - מנהל משרד, ושליח בשכונת שפרינצק.
- הרב מנחם מענדל וילשאנסקי - שכונת הדר עליון, וראש הישיבה.
- הרב יוסף ליפש - שכונת קרית אליעזר וקרית אליהו.
- הרב ישי קלי - שכונת בת גלים.
- הרב יהודה דונין - שכונת אחוזה.
- הרב שאול בורשטיין - מנהל מרכז חב"ד לדוברי רוסית
קישורים חיצונים
- השליח קיבל אות הוקרה מראש העיר - באתר חב"ד אינפו