דרך מצותיך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:


ברוב ביאורי המצוות מציין המחבר בתחילת הביאור את מניין המצווה המבוארת, על פי מניין המצוות של [[ספר החינוך]] ובחלקם אף הוסיף את ביאור המצווה בדרך הפשט מספר החינוך ומ[[ספר המצוות לרמב"ם]], לאחר מכן מקדים את הביאורים על פי הקבלה מ[[ספר הזוהר]] ומ"טעמי המצוות" מהספר ליקוטי תורה של [[האר"י]], ומבארם באריכות.
ברוב ביאורי המצוות מציין המחבר בתחילת הביאור את מניין המצווה המבוארת, על פי מניין המצוות של [[ספר החינוך]] ובחלקם אף הוסיף את ביאור המצווה בדרך הפשט מספר החינוך ומ[[ספר המצוות לרמב"ם]], לאחר מכן מקדים את הביאורים על פי הקבלה מ[[ספר הזוהר]] ומ"טעמי המצוות" מהספר ליקוטי תורה של [[האר"י]], ומבארם באריכות.
ביום ג בתמוז 19 ביוני מציינים חסידי חב"ד את יום פטירתו של הרבי מליובאוויטש. שלוש עשרה שנה עברו מאז "הסתלק" על פי המינוח החב"די המנהיג הנערץ, ולמרבה הפלא תנועת חב"ד שיש שהספידו אותה אחר פטירת מנהיגם עדיין חיה ותוססת. לא זו בלבד, המתחקה אחר תנועה זו מגלה שדווקא בשנים אלו, שהם פועלים ללא מנהיג, נפח הפעילות החב"די הכפיל ושילש את כוחו. מספר שליחי חב"ד בשנת 2007 הוא מעל 3000 שליחים, גידול של מאות אחוזים ממספר השליחים בשנת 1994.
מה סוד כוחה של תנועת חב"ד לאחר פטירת המנהיג? ומדוע הם לא ממנים מנהיג חדש? ד"ר יצחק קראוס מאוניברסיטת בר אילן, החוקר תנועה זו בעשור השנים האחרון, מגיש לקורא את פרי מחקרו בשפה קלה מרתקת וקולחת. בספר דן קראוס במהפכה של תנועת חב"ד תחת מנהיגותו של הרבי מליובאוויטש בשישים השנים האחרונות. הוא חושף את המוטיב המשיחי של תנועה זו שהוא המניע לפעילות החב"דית רבת ההיקף. החל בחב"דניק העומד בקרן רחוב ומניח תפילין לעוברים ושבים, דרך בתי חב"ד המצויים כמעט בכל מקום על פני הגלובוס וכלה בפן הפחות מוכר, ניסיון לשכנע גויים לקיים את שבע מצוות בני נח.
מהי המטרה בפעולות אלה? הבאת המשיח. ולשאלה מה סוד כוחה של תנועה זו? התשובה ברורה: הציפיה למשיח! ולכן כל עוד משיח לא בא ימשכו פעולות אלו יותר ויותר, כי אנחנו מצויים ממש קרוב ממש לביאתו, כפי שנהג הרבי לומר.
המתח המשיחי בחב"ד הגיע למפלס הגבוה ביותר בשנתיים שלפני פטירתו של הרבי, בעת שהיה חולה. מאמיניו ציפו שהוא יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמשיח. וכשתקווה זו הכזיבה חסידי חב"ד התעשתו במהירות, והציבו משימה ישנה-חדשה: הבאת המשיח. הרבי היה ראוי להיות משיח, ולהתגלות כמשיח, אולם עדיין לא הושלמה המשימה להכשיר את העולם לקראת בואו. על פי המסורת החב"דית המנהיג השביעי הוא האחרון, כמו השבת שהיא סוף ימי השבוע, וברור שהאחרון בשושלת הוא המשיח. המשימה מוטלת על כל חסיד חב"ד ולכן יש צורך להגביר פעילות להחשת התגלותו של הרבי כמשיח, ולא להתייאש ולהחליף מנהיג.
כל ילד בחב"ד שר את ההמנון We Want Mashiach Now והשאלה היא עד מתי ימשיכו לשיר זאת בהתלהבות אמיתית?


=== שורש מצוות התפילה ===
=== שורש מצוות התפילה ===

גרסה מ־16:38, 5 בינואר 2011

שער הספר בהוצאה ראשונה

דרך מצְוֹ‏תיך הוא ספר העוסק בטעמי המצוות על דרך החסידות, שכתב אדמו"ר הצמח צדק. הספר יצא לאור לראשונה בדפוס א. ע. ראבינאוויץ בפולטבה בשנת תרע"א (1911) וכיום יוצא לאור בהוצאת קה"ת.

"דרך מצותיך חלק שני" עוסק בפירושי מילים בתפילה ואין לו קשר לחלק הראשון. חלק זה יצא לראשונה בפולטבה בשנת תרע"ב (1912).

החלק הראשון

חלקו הראשו של הספר נחלק לשלושה חלקים: "טעמי המצוות", "שורש מצוות התפילה" ו"מאמרים והוספות".

טעמי המצוות

החלק הראשון והעיקרי בספר, עוסק בביאור טעמי חלק מתרי"ג המצוות לאור תורת הקבלה ותורת החסידות. רובם של הביאורים מיוסדים על מאמרי אדמו"ר הזקן ונכתבו בשפה פשוטה המיועדת גם לחסרי ניסיון בלימוד החסידות.

ברוב ביאורי המצוות מציין המחבר בתחילת הביאור את מניין המצווה המבוארת, על פי מניין המצוות של ספר החינוך ובחלקם אף הוסיף את ביאור המצווה בדרך הפשט מספר החינוך ומספר המצוות לרמב"ם, לאחר מכן מקדים את הביאורים על פי הקבלה מספר הזוהר ומ"טעמי המצוות" מהספר ליקוטי תורה של האר"י, ומבארם באריכות.

ביום ג בתמוז 19 ביוני מציינים חסידי חב"ד את יום פטירתו של הרבי מליובאוויטש. שלוש עשרה שנה עברו מאז "הסתלק" על פי המינוח החב"די המנהיג הנערץ, ולמרבה הפלא תנועת חב"ד שיש שהספידו אותה אחר פטירת מנהיגם עדיין חיה ותוססת. לא זו בלבד, המתחקה אחר תנועה זו מגלה שדווקא בשנים אלו, שהם פועלים ללא מנהיג, נפח הפעילות החב"די הכפיל ושילש את כוחו. מספר שליחי חב"ד בשנת 2007 הוא מעל 3000 שליחים, גידול של מאות אחוזים ממספר השליחים בשנת 1994.

מה סוד כוחה של תנועת חב"ד לאחר פטירת המנהיג? ומדוע הם לא ממנים מנהיג חדש? ד"ר יצחק קראוס מאוניברסיטת בר אילן, החוקר תנועה זו בעשור השנים האחרון, מגיש לקורא את פרי מחקרו בשפה קלה מרתקת וקולחת. בספר דן קראוס במהפכה של תנועת חב"ד תחת מנהיגותו של הרבי מליובאוויטש בשישים השנים האחרונות. הוא חושף את המוטיב המשיחי של תנועה זו שהוא המניע לפעילות החב"דית רבת ההיקף. החל בחב"דניק העומד בקרן רחוב ומניח תפילין לעוברים ושבים, דרך בתי חב"ד המצויים כמעט בכל מקום על פני הגלובוס וכלה בפן הפחות מוכר, ניסיון לשכנע גויים לקיים את שבע מצוות בני נח.

מהי המטרה בפעולות אלה? הבאת המשיח. ולשאלה מה סוד כוחה של תנועה זו? התשובה ברורה: הציפיה למשיח! ולכן כל עוד משיח לא בא ימשכו פעולות אלו יותר ויותר, כי אנחנו מצויים ממש קרוב ממש לביאתו, כפי שנהג הרבי לומר.

המתח המשיחי בחב"ד הגיע למפלס הגבוה ביותר בשנתיים שלפני פטירתו של הרבי, בעת שהיה חולה. מאמיניו ציפו שהוא יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמשיח. וכשתקווה זו הכזיבה חסידי חב"ד התעשתו במהירות, והציבו משימה ישנה-חדשה: הבאת המשיח. הרבי היה ראוי להיות משיח, ולהתגלות כמשיח, אולם עדיין לא הושלמה המשימה להכשיר את העולם לקראת בואו. על פי המסורת החב"דית המנהיג השביעי הוא האחרון, כמו השבת שהיא סוף ימי השבוע, וברור שהאחרון בשושלת הוא המשיח. המשימה מוטלת על כל חסיד חב"ד ולכן יש צורך להגביר פעילות להחשת התגלותו של הרבי כמשיח, ולא להתייאש ולהחליף מנהיג.

כל ילד בחב"ד שר את ההמנון We Want Mashiach Now והשאלה היא עד מתי ימשיכו לשיר זאת בהתלהבות אמיתית?

שורש מצוות התפילה

חלק ארוך בן 49 פרקים, העוסק בביאור עניינה של התפילה וקריאת שמע על פי הקבלה והחסידות.

בחלק זה דן המחבר רבות בישוב הסתירה שישנה לכאורה, בין דרשת הספרי על הפסוק "מי כה' אלוקינו בכל קראנו אליו" - "אליו ולא למידותיו" לתפילות הפונות לא-להים בשמות הרומזים, על פי תורת הקבלה, למידות מסוימות של א-להים, כגון, השם "א-ל" הרומז לספירת החסד והשם א-להים הרומז לספירת הגבורה.

מאמרים והוספות

כתב ידו של ההרבי צמח צדק בתחילת "שורש מצות התפילה"

מאמרים נוספים שנדפסו מכתב ידו של הצמח צדק, בחלק זה נכללים גם קיצור שערך הצמח צדק על ספר התניא וליקוט ביאורים של הצמח צדק בקבלה ובחסידות מתוך איגרותיו.

במהדורות האחרונות של הספר, (החל ממהדורת תשי"ג), נוספו בספר מפתח עניינים, ראשי פרקים מתולדות הצמח צדק וציונים לספרים שונים בהם ישנם ביאורים על טעמי המצוות שלא נתבארו בספר זה, שלושת החלקים האלו נערכו על ידי אדמו"ר שליט"א.

החלק השני

בשנת תרע"ב הודפס בפולטבה ספר בשם "דרך מצותיך חלק שני" בספר זה פירושי מילים בתפילה מהצמח צדק, אך אין קשר בין תכנו לספר דרך מצותיך (הרבי העלה השערה בהקדמה שכתב לחלק הראשון, כי שם זה ניתן לספר על מנת להקל את השגת הרישיון להדפסת הספר).

הדפסת הספר

הספר הודפס לראשונה בפולטבה שבאוקראינה בשנת ה'תרע"א מתוך כתב ידו של הצמח צדק, שכתב בין השנים ה'תקע"ד - ה'תקפ"ח, ההוצאה הראשונה של הספר הייתה על ידי חסידי קאפוסט. הוצאת קה"ת הדפיסה את הספר בשנת ה'תש"ו בעיר שנחאי אליה נמלטו בזמן מלחמת העולם השנייה רבים מתלמידי התמימים, בשנת תשי"ג יצא הספר בארצות הברית עם הוספות רבות (ראה לעיל) ובשנת ה'תשנ"א נדפס לראשונה באותיות מרובעות (עד אז הודפס הספר בכתב רש"י).

קישורים חיצוניים