ניגון ברוך הוא אלקינו: הבדלים בין גרסאות בדף
משה חובב חבד (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
משה חובב חבד (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 16: | שורה 16: | ||
כוונת ירידת ה[[נשמה]] בעולם זה לעשות רצונו יתבדך ויתעלה.''' | כוונת ירידת ה[[נשמה]] בעולם זה לעשות רצונו יתבדך ויתעלה.''' | ||
החסיד רבי [[שמואל דובער מבוריסוב]] שמע ניגון זה מהחסיד רבי [[מרדכי מהורודוק]], והחסיד רבי [[גרשון בער מפאהאר]] שמע ניגון זה מה[[חסידים]] רבי [[יצחק שאול מקלימאוויטש]] ורבי [[יוסף שלום]] זקני חסידי [[קלימוביץ']]. | החסיד רבי [[שמואל דובער מבוריסוב]] שמע ניגון זה מהחסיד רבי [[מרדכי מהורודוק]], והחסיד רבי [[גרשון בער מפאהאר]] שמע ניגון זה מה[[חסידים]] רבי [[יצחק שאול מקלימאוויטש]] ורבי [[יוסף שלום מקלימאוויטש]] זקני חסידי [[קלימוביץ']]. | ||
אמנם בימי הוד רבנו הזקן הוסיפו החסידים בבבא השלישית כמה | אמנם בימי הוד רבנו הזקן הוסיפו החסידים בבבא השלישית כמה |
גרסה מ־01:07, 10 באוקטובר 2010
ניגון ברוך הוא אלקינו הינו ניגון ישן, עליו סיפרו החסידים רבי שמואל דובער ורבי גרשון דובער, אשר חסידים הראשונים היו מנגנים אותו מתחילת נשיאותו של רבנו הזקן עד חמש שש שנים הראשונות של נשיאות אדמו״ר האמצעי, ולאחר מכן על פי ציווי מיוחד מאת אדמו"ר האמצעי, פסקו מלנגנו ברבים, ורק יחידי סגולה היו מנגנים אותו ביחידות בהטעמה מיוחדת, ומזמן לזמן נתמעטו המנגנים ונשכח.
ניגון זה הוסד בתחילת נשיאות מורנו הבעל שם טוב, והוא שיר בעל שלש בבות עם תיבות.
וזה נוסחו:
בבא ראשונה צריכים לנגנה בתנועה חרישית ממושכה ובהטעמה גדולה: ברוך הוא אלקינו שבראנו להכיר כבודו גדלו ותפארתו, תפארתו גדלו וכבודו.
בבא שניה צריכים לנגנה בקול צוהל וגבוה יותר מכמו בבא ראשונה ־ ברוך הוא אלקינו שהבדילנו מן התועים וטועים, תועים וטועים, תועים, תועים, תועים. בבא שלישית צריכים לנגנה בקול ממושך וגבוה כפי האפשרי: ברוך הוא אלקינו שנתן לנו תורת אמת, להשכיל כוונת הבריאה ולהבין כוונת ירידת הנשמה בעולם זה לעשות רצונו יתבדך ויתעלה.
החסיד רבי שמואל דובער מבוריסוב שמע ניגון זה מהחסיד רבי מרדכי מהורודוק, והחסיד רבי גרשון בער מפאהאר שמע ניגון זה מהחסידים רבי יצחק שאול מקלימאוויטש ורבי יוסף שלום מקלימאוויטש זקני חסידי קלימוביץ'.
אמנם בימי הוד רבנו הזקן הוסיפו החסידים בבבא השלישית כמה תיבות, וכמו"כ היה הבדל שתחילת נשיאות האדמוה"ז היה עיקר ההדגשה על הבבא השניה, ואחרי המאסר היה עיקר ההדגשה על האופן השלישי, וההסבר הוא כפי שיובא להלן שעד ביאת משיח העבודה הוא במה שנתן לנו
המהות הפנימית של הניגון
אדמו"ר הרש"ב אמר על ניגון זה:
שלש הבבות של ניגון זה מכוונות כנגד שלש העולמות בריאה-יצירה-עשיה. ברוך הוא אלקינו שבראנו להכיר כבודו גדלו ותפארתו, תפארתו גדלו וכבודו - נגד עולם הבריאה, ולהיות כי סדר העבודה הוא בשני אופנים מלמטה למעלה ומלמעלה למטה, לכן הכפיל לאמר, להכיר כבודו גדלו ותפארתו בדרך מלמטה למעלה, וחזר ואמר תפארתו גדלו וכבודו בדרך מלמעלה למטה.
ברוך הוא אלקינו שהבדילנו מן התועים וטועים, תועים וטועים, תועים, תועים, תועים - נגד עולם היצירה.
ברוך הוא אלקינו שנתן לנו תורת אמת וחכמה בינה ודעת להשכיל כוונת הבריאה ולהבין כוונת ירידת הנשמה לעולם זה לעשות רצונו יתברך ויתעלה בשעבוד המוח והלב - נגד עולם העשיה.
לפני פטרבורג היתה עבודתם של החסידים בתוכן ובנושא של הבבא השניה, ולאחר פטרבורג היתה עבודתם של החסידים בבבא השלישית, וההדגשה היא במה שנתן לנו.
הבבא השלישית היא יסוד החסידות כולה, ובה הוגים החסידים מאז ועד היום, ובזה נקבל פני משיח גואל צדק במהרה בימינו אמן.
סוף דבר וראשית הכל הוא, אשר כל התרגשות והתפעלות צריכים לעצרה ולהוליכה בצנורות גלגלים ואופנים, אשר בעזרתו יתברך תביא תועלת ממשית בפועל דבר בקביעות עתים לתורה, בהתעוררות מדות טובות, בחיזוק דרכי החסידות והחסידים, בתפילה חמה ומאירה, קריאת שמע שעל המטה נעימה ולעשות טובה ליהודי בגשם וברוח.
ודבר ברור אשר כל פועל איזה שיהיה גם הפשוט ביותר, אם הוא בא ממקור המעיין חיים בדרכי החסידות הוא נעלה אף קדוש.