דוד הלמן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:הלמן.jpg|left|thumb|250px|ר' דוד הלמן]]
[[תמונה:הלמן.jpg|left|thumb|250px|ר' דוד הלמן]]
ר' '''דוד הלמן''' נולד בעיירה החב"דית [[דיסנא]] אשר ברוסיה הלבנה, בכ"ז [[תמוז]] [[תרנ"ג]], לאביו ה[[חסיד]] ר' [[ראובן הלמן]] (בן החסיד ר' יחיאל דובער) ולאמו יכה פערלע (בת ר' יחזקאל פרץ). בילדותו למד ב'חדר' בדיסנא ובבית המדרש, אצל ר' יוסף מילר.  
ר' '''דוד הלמן''' נולד בעיירה החב"דית [[דיסנא]] אשר ברוסיה הלבנה, בכ"ז [[תמוז]] [[תרנ"ג]], לאביו ה[[חסיד]] ר' [[ראובן הלמן]] (בן החסיד ר' דובער) ולאמו מרת יכה פערלע.


כשפרצה מלחמת-העולם הראשונה בתרע"ד, גויס לצבא הרוסי. לאחרי שנה שוחרר ולמד רוקחות באוניברסיטת קאזאן.  
כשבגר ר' דוד הביע לפני אביו את רצונו ללמוד את מקצוע הרוקחות, חרף התנגדותו העזה של האב, שהציב אולטימטום לבן: "או שאתה נותר בבית לעבוד את ה', או שאתה עוזב את הבית". דוד בחר באופצייה השנייה, ויצא מהבית.


עוד בהיותו ב[[רוסיה]] נשא לאשה את זוג' מרת העניא בתו של הרה"ח ר' [[אברהם אברמוביץ]]. לאחר נישואיו המשיך ללמוד רוקחות באוניברסיטת טומסק בסיביר וכשסיים את לימודיו שימש כרוקח בבתי מרקחת של הזמסטבו (הארגון הרשמי המחוזי של בעלי קרקעות) ובמקומות נוספים (מנו-מינסק, סירסק, בלבי) בפלך אופא. לאחר המהפכה הבולשביקית שימש כרב מועצת העובדים והאיכרים וכמפקח על ענייני הבריאות לרוסיה הלבנה במינסק. במקביל לעבודותיו אלו סייע רבות לפעילות המחתרתית החב"דית בסביבת מגוריו.  
בדרכו לאיתור בית-ספר מתאים, מצא את דודו – חבר קרוב של החסיד ר' רפאל כהן ע"ה. למשמע החדשות קבע הדוד: "אתה כותב לרבי ומה שיאמר תעשה". הרבי הרש"ב אישר במכתב את הלימוד, ודוד החל ללמוד. כעבור זמן-מה פרצה מלחמת-העולם הראשונה. ר' דוד הספיק להתמנות למשרת מבקר הרוקחות של רוסיה הלבנה והצטרף למסעי הובלת תרופות ברכבות. באחת הפעמים הורה לנהג לעצור ברוסטוב, ונכנס לרבי הרש"ב ומאז התקשר אליו. בזכרונו מתאר ר' דוד את רגשי הגעגועים לעיירה ליובאוויטש ולנסיעותיו אל הרבי הרש"ב.


בהיותו בגיל שלושים, יצא עם רעייתו את רוסיה בדרכו ל[[ארץ ישראל]]. הם שהו תקופת זמן ב[[פולין]] ובראשית שנת [[תרפ"ד]] זכו לחונן את עפר ארץ הקודש. עם הגיעו ארצה עבד זמן-מה כרוקח בבית-הרפואה "הדסה" בירושלים ואח"כ בתפקיד זה בתל-אביב במשך שנים. מכיוון שתעודות הרוקחות שלו נשרפו עוד בהיותו ברוסיה, יצא לעיר ברן בירת שוויץ, ובמשך שלוש שנים למד שוב את מקצוע הרוקחות. במשך שהותו בברן פעל רבות בין הסטודנטים היהודים וקירבם לאביהם שבשמים תוך קשר מתמיד עם כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] נ"ע ובתמיכתו.
==שליחות בשווייץ==


משחזר ארצה היה במשך 13 שנים בעל בית-מרקחת פרטי ברחוב הירקון בת"א עד שמכרו. גם בארץ היה מפעילי חסידי חב"ד בכלל ולמען ישיבת [[אחי תמימים תל אביב]] בפרט.
מקצוע הרוקחות קיים את ר' דוד ומשפחתו גם בארץ-ישראל. הוא מונה לרוקח הראשון בבית הרפואה 'הדסה', אבל מסמכי הכשרתו נעלמו במהפכות שחוותה רוסיה. ר' דוד נאלץ אפוא, בברכת אדמו"ר הריי"צ, להשלים לימודים בברן שבשווייץ. בהיותו שם פעל נמרצות בקירובם של הסטודנטים היהודים בשליחות כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, שאף העיד על ר' דוד ש"יש לו החוש הראוי לפעולות טובות". התכתבות ענפה בין כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ ל' דוד, בקשר עם פעילותו בשוויץ, נדפסה ב'תשורה' לחתונת נכדיו.


נודע כבעל השכלה רחבה. ר' דוד עמד בקשר רציף עם רופאים מחוגים שונים. כתב מאמרים רבים על הרפואה בהיבט תורני. היה שולח לרבי דיווח על כל פעולותיו, וזכה לעידודים רבים. על התקשרותו המיוחדת אל הרבי, התפרסם ב"תשורות" לשמחת נכדיו.
כאשר חזר עם תום לימודיו לארץ, מצא את מקומו בתל-אביב ושם חבר לקהילת החסידים, ופעל רבות למען ישיבת "אחי תמימים" בת"א.
 
==התקשרות לרבי==
 
תלמידי הישיבה בתל-אביב, היו מגיעים אליו לבית-המרקחת, והיו יושבים עמו שעות ומתוועדים. אחד מהבחורים שהיה נהוג להגיע בקביעות להתוועדויות עם ר' דוד, תיאר לימים: "אנחנו הבחורים אהבנו אותו, במיוחד בגלל היותו איש אמיתי. אהבנו לשמוע את היר"ש שלו ואת ההתקשרות שלו לרבי. היה לו חוש בקירוב יהודים לרבי וכל זאת היה בשקט. הוא היה איש יקר. היה לו נשמה של אש. הוא היה גם 'בעל-תפילה', לא היה לו קול חזני, אבל הוא היה ניגש לפני העמוד. והיה לנו 'געשמאק' לשמוע איך שהוא מתפלל, זה היה תפילה מהלב".
 
ידידיו-הבחורים המשיכו להיות עמו בקשר גם לאחר שנסעו ל-770. הוא מצדו הפציר בהם תמיד שישלחו לו קונטרסים, ניגונים, מאמרים, תמונות וכל מה שקשור לרבי. במכתבים אלו הביע את רצונו העז להתראות עם הרבי, דבר שלא עלה בידו. הוא לימד אותם פרק בהתקשרות, כיצד צריכים להתקשר עם הרבי, ולדעת שאם הרבי דורש מאיתנו "בטח יש בנו". מכתביו המלאים בביטויי 'התקשרות' רווייות רגש ויוצאי דופן, נדפסו בהזדמנויות שונות.
 
==קירוב יהודים==
 
מלבד השליחות המיוחדת בשווייץ, פעל ר' דוד גם בארץ-הקודש לקירובם של יהודים לאבינו שבשמים. הוא יצר קשרים עם אנשים מכל הסוגים, שופטים או אנשים פשוטם וקירבם אל החסידות ולרבי. הוא הרבה לכתוב מאמרים על 'חסידות' ו'רפואה בהיבט תורני' בעיתונים ובכתבי עת, ועל כולם היה מדווח לרבי.
 
גם בתוך אנ"ש התעסק ר' דוד, ומתוקף תפקידו כ'גבאי' ביהכ"נ חב"ד בתל-אביב, החדיר את מושגי ההתקשרות, והחדיר בקרב המתפללים את עניינו של הרבי, את הניגונים ואת תורת החסידות.


בר"ח [[תמוז]] [[תשכ"ב]] נפטר לבית-עולמו, ומנוחתו כבוד ב[[רמת גן]].
בר"ח [[תמוז]] [[תשכ"ב]] נפטר לבית-עולמו, ומנוחתו כבוד ב[[רמת גן]].

גרסה מ־13:37, 8 בספטמבר 2010

ר' דוד הלמן

ר' דוד הלמן נולד בעיירה החב"דית דיסנא אשר ברוסיה הלבנה, בכ"ז תמוז תרנ"ג, לאביו החסיד ר' ראובן הלמן (בן החסיד ר' דובער) ולאמו מרת יכה פערלע.

כשבגר ר' דוד הביע לפני אביו את רצונו ללמוד את מקצוע הרוקחות, חרף התנגדותו העזה של האב, שהציב אולטימטום לבן: "או שאתה נותר בבית לעבוד את ה', או שאתה עוזב את הבית". דוד בחר באופצייה השנייה, ויצא מהבית.

בדרכו לאיתור בית-ספר מתאים, מצא את דודו – חבר קרוב של החסיד ר' רפאל כהן ע"ה. למשמע החדשות קבע הדוד: "אתה כותב לרבי ומה שיאמר תעשה". הרבי הרש"ב אישר במכתב את הלימוד, ודוד החל ללמוד. כעבור זמן-מה פרצה מלחמת-העולם הראשונה. ר' דוד הספיק להתמנות למשרת מבקר הרוקחות של רוסיה הלבנה והצטרף למסעי הובלת תרופות ברכבות. באחת הפעמים הורה לנהג לעצור ברוסטוב, ונכנס לרבי הרש"ב ומאז התקשר אליו. בזכרונו מתאר ר' דוד את רגשי הגעגועים לעיירה ליובאוויטש ולנסיעותיו אל הרבי הרש"ב.

שליחות בשווייץ

מקצוע הרוקחות קיים את ר' דוד ומשפחתו גם בארץ-ישראל. הוא מונה לרוקח הראשון בבית הרפואה 'הדסה', אבל מסמכי הכשרתו נעלמו במהפכות שחוותה רוסיה. ר' דוד נאלץ אפוא, בברכת אדמו"ר הריי"צ, להשלים לימודים בברן שבשווייץ. בהיותו שם פעל נמרצות בקירובם של הסטודנטים היהודים בשליחות כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, שאף העיד על ר' דוד ש"יש לו החוש הראוי לפעולות טובות". התכתבות ענפה בין כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ ל' דוד, בקשר עם פעילותו בשוויץ, נדפסה ב'תשורה' לחתונת נכדיו.

כאשר חזר עם תום לימודיו לארץ, מצא את מקומו בתל-אביב ושם חבר לקהילת החסידים, ופעל רבות למען ישיבת "אחי תמימים" בת"א.

התקשרות לרבי

תלמידי הישיבה בתל-אביב, היו מגיעים אליו לבית-המרקחת, והיו יושבים עמו שעות ומתוועדים. אחד מהבחורים שהיה נהוג להגיע בקביעות להתוועדויות עם ר' דוד, תיאר לימים: "אנחנו הבחורים אהבנו אותו, במיוחד בגלל היותו איש אמיתי. אהבנו לשמוע את היר"ש שלו ואת ההתקשרות שלו לרבי. היה לו חוש בקירוב יהודים לרבי וכל זאת היה בשקט. הוא היה איש יקר. היה לו נשמה של אש. הוא היה גם 'בעל-תפילה', לא היה לו קול חזני, אבל הוא היה ניגש לפני העמוד. והיה לנו 'געשמאק' לשמוע איך שהוא מתפלל, זה היה תפילה מהלב".

ידידיו-הבחורים המשיכו להיות עמו בקשר גם לאחר שנסעו ל-770. הוא מצדו הפציר בהם תמיד שישלחו לו קונטרסים, ניגונים, מאמרים, תמונות וכל מה שקשור לרבי. במכתבים אלו הביע את רצונו העז להתראות עם הרבי, דבר שלא עלה בידו. הוא לימד אותם פרק בהתקשרות, כיצד צריכים להתקשר עם הרבי, ולדעת שאם הרבי דורש מאיתנו "בטח יש בנו". מכתביו המלאים בביטויי 'התקשרות' רווייות רגש ויוצאי דופן, נדפסו בהזדמנויות שונות.

קירוב יהודים

מלבד השליחות המיוחדת בשווייץ, פעל ר' דוד גם בארץ-הקודש לקירובם של יהודים לאבינו שבשמים. הוא יצר קשרים עם אנשים מכל הסוגים, שופטים או אנשים פשוטם וקירבם אל החסידות ולרבי. הוא הרבה לכתוב מאמרים על 'חסידות' ו'רפואה בהיבט תורני' בעיתונים ובכתבי עת, ועל כולם היה מדווח לרבי.

גם בתוך אנ"ש התעסק ר' דוד, ומתוקף תפקידו כ'גבאי' ביהכ"נ חב"ד בתל-אביב, החדיר את מושגי ההתקשרות, והחדיר בקרב המתפללים את עניינו של הרבי, את הניגונים ואת תורת החסידות.

בר"ח תמוז תשכ"ב נפטר לבית-עולמו, ומנוחתו כבוד ברמת גן.