ר.ז. (שיחה | תרומות)
יצירת דף עם התוכן "'''פיגול''' קרבן שהוקרב עם מחשבה פסולה מצד הכהן המקריב. שהכהן התכוון לאכול או להקטיר חלק מהקרבן לאחר הזמן המותר לכך, דבר הפוסל את הקרבן ומביא עמו עונש חמור. ==מהו פיגול?== פיגול הוא קרבן שהכהן המקריב עליו חשב מחשבה פסולה בשעת הזביחה או ההקרבה. פסול המחשבה מתבט..."
 
מ. רובין (שיחה | תרומות)
צ'קטי
 
שורה 1: שורה 1:
'''פיגול''' קרבן שהוקרב עם מחשבה פסולה מצד הכהן המקריב. שהכהן התכוון לאכול או להקטיר חלק מהקרבן לאחר הזמן המותר לכך, דבר הפוסל את הקרבן ומביא עמו עונש חמור.
'''פיגול''' קרבן שהוקרב עם מחשבה פסולה מצד הכהן המקריב. שהכהן התכוון לאכול או להקטיר חלק מהקרבן לאחר הזמן המותר לכך, דבר הפוסל את הקרבן ומביא עמו עונש חמור.


==מהו פיגול?==
==מהו פיגול==
פיגול הוא קרבן שהכהן המקריב עליו חשב מחשבה פסולה בשעת הזביחה או ההקרבה. פסול המחשבה מתבטא במקרים כגון כאשר הכהן הסכים במחשבתו להותיר חלק מהקרבן לאכילה לאחר הזמן המותר לאכילה, או להקטיר חלק מהקרבן לאחר הזמן המותר להקטרה. כל מחשבה כזו, שנעשית בעת הקרבת הקרבן, הופכת אותו לפיגול ומביאה לכך שלא ניתן לאכול ממנו.
פיגול הוא קרבן שהכהן המקריב עליו חשב מחשבה פסולה בשעת הזביחה או ההקרבה. פסול המחשבה מתבטא במקרים כגון כאשר הכהן הסכים במחשבתו להותיר חלק מהקרבן לאכילה לאחר הזמן המותר לאכילה, או להקטיר חלק מהקרבן לאחר הזמן המותר להקטרה. כל מחשבה כזו, שנעשית בעת הקרבת הקרבן, הופכת אותו לפיגול ומביאה לכך שלא ניתן לאכול ממנו.


שורה 20: שורה 20:
הטעם לכן יובן בהקדם, ביאור החילוק בין מחשבה למעשה בהקשר לקרבנות. המחשבה לא נוגעת רק לחלק אחד מתוך הקרבן, אלא היא נוגעת לכללותו. הכוונה היא שמחשבה פסולה לא רק פוגעת בחלק מסוים של הקרבן, אלא משנה את מהותו כולה. כאשר המחשבה משתבשת (למשל, כאשר הכהן חושב על אכילת הקרבן אחרי הזמן המותר), כל הקרבן נפסל, כי המחשבה היא העקרונית ביותר בעבודת הקרבן. עבודה זו נועדה להכשיר את מחשבות האדם ולהפוך אותן לנכונות, ולכן כל מחשבה שסטתה מהמטרה המוקדמת פוסלת את הקרבן כולו.
הטעם לכן יובן בהקדם, ביאור החילוק בין מחשבה למעשה בהקשר לקרבנות. המחשבה לא נוגעת רק לחלק אחד מתוך הקרבן, אלא היא נוגעת לכללותו. הכוונה היא שמחשבה פסולה לא רק פוגעת בחלק מסוים של הקרבן, אלא משנה את מהותו כולה. כאשר המחשבה משתבשת (למשל, כאשר הכהן חושב על אכילת הקרבן אחרי הזמן המותר), כל הקרבן נפסל, כי המחשבה היא העקרונית ביותר בעבודת הקרבן. עבודה זו נועדה להכשיר את מחשבות האדם ולהפוך אותן לנכונות, ולכן כל מחשבה שסטתה מהמטרה המוקדמת פוסלת את הקרבן כולו.


לעומת זאת, במעשה של נותר, כלומר כאשר לאחר זמן האכילה השאיר ולא אכל חלק ממה שהיה צריך לאכול או לשרוף רק החלק  
לעומת זאת, במעשה של נותר, כלומר כאשר לאחר זמן האכילה השאיר ולא אכל חלק ממה שהיה צריך לאכול או לשרוף רק החלק שנהיה בו הפגם הוא שנהיה פסול - [[נותר]], אבל כללות הקרבן לא נפסל, והקרבן כיפר את בעל הקרבן, ונרצה לה'.
 
שנהיה בו הפגם הוא שניהיה פסול - [[נותר]], אבל כללות הקרבן לא נפסל, והקרבן כיפר את בעל הקרבן, ונרצה לה'.  


ההסבר העמוק בהבדל הזה נוגע לאופי של המחשבה והמעשה. מחשבה נוגעת לכללות העשייה, ולכן כאשר יש מחשבה פסולה, הקרבן כולו נפסל כי המחשבה כוללת בתוכה את כל ההוויה הרוחנית של הקרבן. המעשה, לעומת זאת, הוא דבר פרטי שיכול להיות מכוון רק לחלק ספציפי של הקרבן. אם נעשה בו פסול, הוא פוגע רק בחלק הזה ולא משנה את מהות הקרבן כולה.
ההסבר העמוק בהבדל הזה נוגע לאופי של המחשבה והמעשה. מחשבה נוגעת לכללות העשייה, ולכן כאשר יש מחשבה פסולה, הקרבן כולו נפסל כי המחשבה כוללת בתוכה את כל ההוויה הרוחנית של הקרבן. המעשה, לעומת זאת, הוא דבר פרטי שיכול להיות מכוון רק לחלק ספציפי של הקרבן. אם נעשה בו פסול, הוא פוגע רק בחלק הזה ולא משנה את מהות הקרבן כולה.
שורה 51: שורה 49:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:קרבנות]]
[[קטגוריה:קרבנות]]