גילוי ההעלם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''גילוי ההעלם''' מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) בהעלם (במקורו).
'''גילוי ההעלם''' מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) בהעלם (במקורו).


משל: חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח<ref>תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).</ref>.
למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח<ref>תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).</ref>. או משל מאותיות הדיבור, שלפני זה הם היו בהעלם במחשבתו, ואחר כך נתגלו בדיבור.
 
עוד משל: מאותיות הדיבור, שלפני זה הם היו בהעלם במחשבתו, ואחר כך נתגלו בדיבור.


או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.
או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.
שורה 11: שורה 9:


==אצילות==
==אצילות==
עולם האצילות הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי.
עולם ה[[עולם האצילות|אצילות]] הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי.


לאחר ה[[צמצום]] הראשון, כאשר נותר [[מקום פנוי]] נמשך אור ה[[קו]]. אור זה הינו מקור ה[[אורות]] שב[[סדר ההשתלשלות]].
לאחר ה[[צמצום]] הראשון, כאשר נותר [[מקום פנוי]] נמשך אור ה[[קו]]. אור זה הינו מקור ה[[אורות]] שב[[סדר ההשתלשלות]].

גרסה מ־19:26, 21 באוגוסט 2024

גילוי ההעלם מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) בהעלם (במקורו).

למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח[1]. או משל מאותיות הדיבור, שלפני זה הם היו בהעלם במחשבתו, ואחר כך נתגלו בדיבור.

או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.

בחסידות מסובב הרבה אודות הרבה דרגות בסדר השתלשלות, אם הם גילוי ההעלם או יש מאין, איך שמצד אחד (לגבי מקורו) הם גילוי ההעלם, ומצד שני (לגבי דרגות גבוהות ממקורו) הם יש מאין.

אצילות

עולם האצילות הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי.

לאחר הצמצום הראשון, כאשר נותר מקום פנוי נמשך אור הקו. אור זה הינו מקור האורות שבסדר ההשתלשלות.

אולם הכלים הגיעו מן הרשימו שנותר במקום הפנוי מן האור אין סוף שהאיר בגלוי בכל מקום.

שיטה א' - דרך הופעת הכלים היה על ידי שהאיר על הרשימו האור, והוא "גילה" את מציאות הכלים שהיה טמונה בו בהעלם.[דרוש מקור]

שיטה ב' - דרך הופעת הכלים היה בדרך יש מאין.[דרוש מקור]

אולם הרבי[2] מסביר שגם לפי השיטה השניה הכלים באו בדרך של "גילוי ההעלם", אלא שנקרא "יש מאין" לגבי האור, כיון שאין ניכרת המציאות של הכלים קודם לכן.

לידה

הלידה של תינוק גם כן נקראת גילוי ההעלם, כיון שקודם לכן גם כן היה שלם בכל גופו ואכל דרך אמו וכו', וכעת רק התגלה לאויר העולם.

כמו כן הוא בלידת המדות שבלב מהמדות שבשכל, שהן נמצאות גם בשכל, אלא שהן בהעלם (כי בשכל הן לא יכולות להתגלות במלוא תוקפן, אך גם שם קיימות הן). ובלידתן, הן מתגלות במלוא תוקפן.

ראה גם

העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל==הערות שוליים==

  1. תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).
  2. באתי לגני תשי"א אות ה.