משתמש:קודש לנשיא הדור/פרד"ס: הבדלים בין גרסאות בדף
(←הדרש) |
|||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==מקור ההגדרה== | ==מקור ההגדרה== | ||
ב[[זוהר]] מופיע כמה פעמים שישנם ארבעה רובדים בתורה הרמוזים במילה פרדס, אך לא תמיד החלוקה עקבית. כאשר משווים את כולם נראה שהם מתכוונים אכן לפשט, רמז (או ראיה) דרוש וסוד{{הערה|בחלק א' כו, ב: {{ציטוטון|ארבעה נכנסו לפרדס, חד עאל לפישון דאיהו פי שונה הלכות}} (ובנצוצי אורות (הרב [[ראובן מרגליות]]) שם: ר"ל פשט הלכה ולזה רמז בפ' דפרדס), {{ציטוטון|תניינא עאל בגיחון . . ודא איהו רמז . . תליתאה עאל בחדקל חד קל ודא לישנא חדידא קלא לדרשא. רביעאה עאל בפרת דאיהו מוחא}}. בחלק ג' רב, א: {{ציטוטון|מלין דאורייתא אית בהו פשטא דקרא, דרשא, רמז דקא רמיז חכמתא, גימטריאות, רזין טמירין, רזין סתימין וכו'}}. תיקוני זוהר חדש קז, ב: {{ציטוטון|ודא רזא דפרדס . . דאיהו פ' פשט, ר' ראיה דפסוק, ד' דרשה . . רביעאה דאיהו ס' סוד}}.}}. | ב[[זוהר]] מופיע כמה פעמים שישנם ארבעה רובדים בתורה הרמוזים במילה פרדס, אך לא תמיד החלוקה עקבית. כאשר משווים את כולם נראה שהם מתכוונים אכן לפשט, רמז (או ראיה) דרוש וסוד{{הערה|בחלק א' כו, ב: {{ציטוטון|ארבעה נכנסו לפרדס, חד עאל לפישון דאיהו פי שונה הלכות}} (ובנצוצי אורות (הרב [[ראובן מרגליות]]) שם: ר"ל פשט הלכה ולזה רמז בפ' דפרדס), {{ציטוטון|תניינא עאל בגיחון . . ודא איהו רמז . . תליתאה עאל בחדקל חד קל ודא לישנא חדידא קלא לדרשא. רביעאה עאל בפרת דאיהו מוחא}}. בחלק ג' רב, א: {{ציטוטון|מלין דאורייתא אית בהו פשטא דקרא, דרשא, רמז דקא רמיז חכמתא, גימטריאות, רזין טמירין, רזין סתימין וכו'}}. תיקוני זוהר חדש קז, ב: {{ציטוטון|ודא רזא דפרדס . . דאיהו פ' פשט, ר' ראיה דפסוק, ד' דרשה . . רביעאה דאיהו ס' סוד}}.}}. | ||
אצל רבותינו ה[[ראשונים]] מופיעות אחת או שנים מהגדרות אלו. לדוגמא [[רש"י]] וה[[אבן עזרא]] מבחינים רבות בין פשט לדרש. | |||
בספרי רבי [[משה די ליאון]] (אחד ממפרסמי ועורכי הזהר) מופיעה חלוקה זו בבירור יותר {{ציטוטון|כפי אשר פירשתי בספר אשר חברתי הנקרא פרד"ס, וקראתי שמו פרדס על עניין ידוע שחברתי אותו בסוד ארבעה דרכים בעניין שמו ממש ארבעה נכנסו לפרדס, פשט רמז דרשה סוד עניין פרדס}}.{{הערה|שו"ת לר' משה די ליאון בענייני קבלה, יצא לאור על-ידי ישעיה תשבי, חקרי קבלה ושלוחותיה, חלק א, עמ' 64.}} | בספרי רבי [[משה די ליאון]] (אחד ממפרסמי ועורכי הזהר) מופיעה חלוקה זו בבירור יותר {{ציטוטון|כפי אשר פירשתי בספר אשר חברתי הנקרא פרד"ס, וקראתי שמו פרדס על עניין ידוע שחברתי אותו בסוד ארבעה דרכים בעניין שמו ממש ארבעה נכנסו לפרדס, פשט רמז דרשה סוד עניין פרדס}}.{{הערה|שו"ת לר' משה די ליאון בענייני קבלה, יצא לאור על-ידי ישעיה תשבי, חקרי קבלה ושלוחותיה, חלק א, עמ' 64.}} |
גרסה מ־21:17, 22 בפברואר 2024
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
פרד"ס, ראשי תיבות: פשט רמז דרש (או דרוש) סוד, הם ארבעה רובדים ואופנים כלליים הקיימים ללימוד התורה. בקבלה מבואר שארבע בחינות אלו הם כנגד ארבע עולמות אבי"ע.
במובן באחר, "פרדס" הוא כינוי לפנימיות התורה.
מקור ההגדרה
בזוהר מופיע כמה פעמים שישנם ארבעה רובדים בתורה הרמוזים במילה פרדס, אך לא תמיד החלוקה עקבית. כאשר משווים את כולם נראה שהם מתכוונים אכן לפשט, רמז (או ראיה) דרוש וסוד[1].
אצל רבותינו הראשונים מופיעות אחת או שנים מהגדרות אלו. לדוגמא רש"י והאבן עזרא מבחינים רבות בין פשט לדרש.
בספרי רבי משה די ליאון (אחד ממפרסמי ועורכי הזהר) מופיעה חלוקה זו בבירור יותר "כפי אשר פירשתי בספר אשר חברתי הנקרא פרד"ס, וקראתי שמו פרדס על עניין ידוע שחברתי אותו בסוד ארבעה דרכים בעניין שמו ממש ארבעה נכנסו לפרדס, פשט רמז דרשה סוד עניין פרדס".[2]
בכתבי האריז"ל ובספרי הקבלה שלאחריו[3], וכן בכל הספרות התורנית לאחר מכן התקבלה הגדרה זו, ודרכה מכנים את פרשני התורה כקרובים יותר לאחד מהם. בתורת החסידות קביעה זו מופיעה בפשטות פעמים רבות (ראה בנסמן בשו"ע אדה"ז (הוצאה החדשה) הל' ת"ת פ"א סוף הלכה ד' "וכן אמרו חכמי האמת כו'").
הקבלות
ארבע הדרגות מקבילות לארבע העולמות, ובכל עולם מתגלה רובד אחר של התורה: הפשט בעשיה, הרמז ביצירה, הדרש בבריאה והסוד באצילות.
בדומה לכך ישנה הקבלה נוספת מול חמשת בחינות הנשמה: הפשט הוא נפש התורה, הרמז הוא הרוח, הדרש הוא נשמה והסוד חיה. והרבי מבאר שיחידה היא תורת החסידות (ראו פיסקה 'רובד חמישי').
פשט
הפשט, הוא לימוד התורה המשמעות המילולית העולה מפסוקי המקרא. במקרה שאי אפשר לפרש כמשמעות הפשוטה בגלל שאלה קשה שמתעוררת עקב כך, הפשט הוא יכול להיות גם דבר שאמרו חז"ל למרות שאין לו בסיס מוחלט במשמעות המילולית של הפסוק.
המפרשים העוסקים בדרך זו בפירוש המקרא: רש"י, אבן עזרא, רשב"ם, רד"ק, ועוד. אך הדרכים בהן הם מגדירים את הפשט והיצמדותם אליו היא שונה אחת מהשניה. לדוגמא האבן עזרא והרשב"ם נצמדים יותר למשמעות המילולית אחרים.
רמז
הרמז הוא לימוד בדרך ראשי תיבות, וגימטריא וחשבונות נוספים הנובעים ממילות הפסוקים, אך לא במשמעותן הישירה. אחד מהפרשנים העוסקים בצורה זו באופן עקבי הוא בעל הטורים.
הדרש
דרך לימוד באחת ממידות שהתורה נדרשת בהם, או דרשה הלומדת משמעויות נוספות במקרא, לצורך לימוד הלכה או מוסר, או מסירת אגדה על הפסוק. בדרך זו הולכים מדרשי חז"ל.
רש"י כותב[4]: "לכך אני אומר יתיישב המקרא על פשוטו דבר דבור על אופניו, והדרש תדרש, שנאמר הלא כל דברי כאש נאום ה' וכפטיש יפוצץ סלע מתחלק לכמה ניצוצות".
סוד
סוד הוא תורת הנסתר (קבלה וחסידות).
בסוד עצמו, ישנם שני דרגות:
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון
לא נמצא templatedata תקין רזין דתורה,
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון
לא נמצא templatedata תקין ורזי דרזין. בחנוכה מתגלית הדרגה העליונה מביניהם - רזי דרזין.
רובד חמישי
בקונטרס ענינה של תורת החסידות מבאר הרבי כי תורת החסידות היא הרובד החמישי, כנגד בחינת היחידה, והוא פנימיותם של כל ארבע האחרים.
בכמה מקומות בקבלה[5] ובחסידות[6] מופיעה גם-כן בחינה חמישית. הרב אסף חנוך פרומר מעלה השערה כי ייתכן וזהו המקור לדברי הרבי.
לקריאה נוספת
הרב אסף חנוך פרומר, סקירה על קונטרס עניינה של תורת החסידות, התמים (בית משיח) גליון לט (ע' 34 ואילך הערה 13)
הערות שוליים
- ↑ בחלק א' כו, ב: "ארבעה נכנסו לפרדס, חד עאל לפישון דאיהו פי שונה הלכות" (ובנצוצי אורות (הרב ראובן מרגליות) שם: ר"ל פשט הלכה ולזה רמז בפ' דפרדס), "תניינא עאל בגיחון . . ודא איהו רמז . . תליתאה עאל בחדקל חד קל ודא לישנא חדידא קלא לדרשא. רביעאה עאל בפרת דאיהו מוחא". בחלק ג' רב, א: "מלין דאורייתא אית בהו פשטא דקרא, דרשא, רמז דקא רמיז חכמתא, גימטריאות, רזין טמירין, רזין סתימין וכו'". תיקוני זוהר חדש קז, ב: "ודא רזא דפרדס . . דאיהו פ' פשט, ר' ראיה דפסוק, ד' דרשה . . רביעאה דאיהו ס' סוד".
- ↑ שו"ת לר' משה די ליאון בענייני קבלה, יצא לאור על-ידי ישעיה תשבי, חקרי קבלה ושלוחותיה, חלק א, עמ' 64.
- ↑ גירסה נוספת בתקופה שקודם האריז"ל, בשער ספרו של רבי [מאיר גבאי]] "תולעת יעקב" – "מאיר תפלות כל השנה בארבעה פנים פשט רמז דין סוד וסימנם פרד"ס" (נוסח השער בהוצאת קושטנטינה ש"כ וכן בהוצאות שלאחמ"כ). לאחר מכן מופיעים כמה ספרים בדרך זו: "ספרים בדרך פרד"ס", כמופיע בשעריהם.
- ↑ שמות ו, ט. ראו מסכת שבת פח, עמוד ב.
- ↑ הקדמת עמק המלך דף ה' טור א: "פרדס"ן של חכמים, אשר הוא נוטריקון "פשט" "רמז" "דרש" "סוד" "נשמה", הם ה' דרכים, והדרך של הנשמה נכללת בהסוד עצמו". ודומה לכך בכתבי האריז"ל, שער מאמרי רז"ל, על המשנה באבות פ"ו, א.
- ↑ דגל מחנה אפרים פרשת האזינו (על הפסוק "כי לא דבר רק הוא מכם"): "כמו שיש באדם חמש בחינות: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה, כן יש בתורה הקדושה גופי התורה ורוחניות התורה פרד"ס רזין סתימין . . ולכך כפי השתדלות ויגיעות האדם בתורה כך היא חיות הקדושה שממשיך לעצמו או נפש התורה או שאר בחינותיה".