דוד המלך: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
שני סיבות לכך:
שני סיבות לכך:


א) נשמתו של דוד המלך קשורה עם נשמתו של אדה״ר (שהרי חייו של
א) נשמתו של דוד המלך קשורה עם נשמתו של [[אדם הראשון]], (שהרי חייו של
דוד המלך ניתנו לו מאדה״ר<REF>זח"א קסח. א. במדב"ר פי"ד, יב. וש"נ.</REF>, ולכן, כשם שנשמת אדה״ר כוללת את כל
דוד המלך ניתנו לו מאדם הראשון<REF>זח"א קסח. א. במדב"ר פי"ד, יב. וש"נ.</REF>, ולכן, כשם שנשמת אדם הראשון כוללת את כל
נשמות ישראל<REF> אגה״ק ס״ז (קיא, ב). ספר הערכים — חב״ד ח"א
[[נשמה|נשמות ישראל]]<REF> [[אגה"ק]] ס״ז (קיא, ב). [[ספר הערכים — חב"ד]] ח"א
ס" קסז ואילך וש"נ.</REF>, כן הוא בנוגע לנשמתו של דוד המלך.
ס" קסז ואילך וש"נ.</REF>, כן הוא בנוגע לנשמתו של דוד המלך.


(ב) ועיקר: ענינו של ה״מלך״ — דוד המלך, שענינו כללות ספירת
(ב) ועיקר: ענינו של ה״מלך״ — דוד המלך, שענינו כללות ספירת
ה[[מלכות]], משא"כ [[שלמה המלך]] הוא ספירה אחת במלכות, [[חכמה]] שבמלכות)<REF> [[דרך מצותיך|ספר המצוות להצמח צדק]] — מצות מינוי מלך פ״ב (קח, ב ואילך). </REF>
ה[[מלכות]], משא"כ [[שלמה המלך]] הוא ספירה אחת במלכות, [[חכמה]] שבמלכות)<REF> [[דרך מצותיך|ספר המצוות להצמח צדק]] — מצות מינוי מלך פ"ב (קח, ב ואילך). </REF>


וענינו המלכות הוא, "אשר יוציאם ואשר יביאם"<REF> פנחס כז.
וענינו המלכות הוא, "אשר יוציאם ואשר יביאם"<REF> פנחס כז.

גרסה מ־10:55, 8 באפריל 2010

דוד המלך היה מלך ישראל, ומשיח ה'. המשיח שיגאל את עם ישראל עתיד להיות מצאצאיו.

נשמתו של דוד המלך היא נשמה כללית.

שני סיבות לכך:

א) נשמתו של דוד המלך קשורה עם נשמתו של אדם הראשון, (שהרי חייו של דוד המלך ניתנו לו מאדם הראשון[1], ולכן, כשם שנשמת אדם הראשון כוללת את כל נשמות ישראל[2], כן הוא בנוגע לנשמתו של דוד המלך.

(ב) ועיקר: ענינו של ה״מלך״ — דוד המלך, שענינו כללות ספירת המלכות, משא"כ שלמה המלך הוא ספירה אחת במלכות, חכמה שבמלכות)[3]

וענינו המלכות הוא, "אשר יוציאם ואשר יביאם"[4] , ועד שמציאותם של אנשי המדינה אינה אלא מציאותו של המלך[5], וכפס״ד הרמב״ם[6] שהמלך הוא ״לב כל קהל ישראל״, והרי ענינו של הלב — שממנו נמשך "הדם הוא הנפש"[7] בכל אברי הגוף, "ליבא פליג לכל שייפין"[8], ועד שבו נמצא כללות ועצם הנפש עוד יותר מהמוח שבראש, כמבואר בדרושי חסידות[9] שבחי׳ ״נקודה העצמית (יחידה) שבנפש״ שייכת ללב דוקא (ולא למוח).

ומכיון ש"דוד מלך ישראל חי וקיים", היינו, שהוא ״חי וקיים״ בתור ״מלך ישראל״, בכל זמן ובכל מקום — כפי שאומר כאו״א מישראל ב[[קידוש לבנה]] מידי חודש בחדשו, והרי דבר זה נדפס ב״סידור״, דבר השוה לכל נפש — נמצא, שהוא ה'לב' (הכלל והעצם) רכל ישראל במשך כל הדורות.[10]

רבותינו נשיאינו שייכים לדוד המלך, הן מצד ענין הנשיאות בכלל ששייך לדוד המלך, והן מצד זה שאדמו"ר הזקן הוא מזרע דוד המלך, ולכן יש לרבותינו נשיאינו ניצוץ של דוד המלך, והם ממלאי מקומו.[11]

הרבי הוא צאצא ישיר, בן אחר בן לדוד המלך עליו השלום.

הערות שוליים

  1. זח"א קסח. א. במדב"ר פי"ד, יב. וש"נ.
  2. אגה"ק ס״ז (קיא, ב). ספר הערכים — חב"ד ח"א ס" קסז ואילך וש"נ.
  3. ספר המצוות להצמח צדק — מצות מינוי מלך פ"ב (קח, ב ואילך).
  4. פנחס כז. ח.
  5. ראה חגיגה ה, ב. ובארוכה — לקו"ש ח"ד ע׳ 1050 ואילך.
  6. הל׳ מלכים פ"ו ה״ג.
  7. ראה יב, כג.
  8. ראה זח״ג רכא, ב.
  9. המשך תער"ב ח״א ע׳ נט.
  10. התוועדויות עמ' 1918 (534)
  11. הרבי, תורת מנחם ז, תשי"ג חלק ראשון, שיחת ש"פ בראשית, מבה"ח וער"ח מרחשון תשי"ג.