נברא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
נברא הוא כל מה שאינו חלק מה' יתברך.
נברא הוא כל מה שאינו חלק מה' יתברך.
הנברא הוא מציאות הסותרת כביכול את מציאותו של הקב"ה, שכן עצם מציאותו מראה על דבר שהיא חוץ ממציאות ה', דבר שאינו אמיתי. ורק ה' בכוחו האין סופי יכול לברוא דבר המושלל מעיקרו, אף שעצם מציאותו היא בלתי אפשרית.
הנברא הוא מוגבל, ואף הנבראים הנעלים ביותר הם מוגבלים, וככאלה הם מעלימים על אורו ית'. 


== התחדשותם מהבורא בכל רגע ==
== התחדשותם מהבורא בכל רגע ==
שורה 9: שורה 6:
== מהו נברא ==
== מהו נברא ==
נברא הוא כל דבר שהוא חוץ ממציאותו ית', אף הנעלה ביותר. אולם נאמר שנשמות ישראל הם "אלוקות שנעשה נברא".
נברא הוא כל דבר שהוא חוץ ממציאותו ית', אף הנעלה ביותר. אולם נאמר שנשמות ישראל הם "אלוקות שנעשה נברא".
== פעולתם בבורא ==
הנבראים מצד עצמם אינם יכולים לפעול מאומה בבורא, וכלשון הפסוק "אם חטאת מה תפעל בו ורבו פשעיך מה תעשה לו" (איוב לה, ו). אולם, מצד רצונו ית' ע"י קיום מצוות ולהיפך - עשיית עבירות - ח"ו, הרי פועלים המשכה וגילוי שמו ית' בעולם.
== ביטול הנבראים בעולמות העליונים ==
אף בעולמות הנעלים ביותר, כגון בעולם הבריאה, שבו ישנם מלאכים האומרים קדוש פעם באלפיים שנה, ובין שמן לזמן הרי הם בביטול נעלה ביותר, הרי אף מלאכים אלו (וכל שכן נבראים נמוכים יותר) יש בהם בחינת מציאות כלשהי המעלימה ומסתרת על אלוקות.

גרסה מ־12:42, 25 במרץ 2010

נברא הוא כל מה שאינו חלק מה' יתברך.

התחדשותם מהבורא בכל רגע

הנברא חייב להתחדש בכל רגע ע"י ה' יתברך, שכן כל מציאותו היא מנוגדת למציאות הבורא ורק הבורא בכוחו האין סופי הוא המהוום, בניגוד לכלי הנעשה ע"י אומן שמציאות הכלי (אף בהיותו חומר בלא צורה) מאפשרת את עשייתו לכלי.

מהו נברא

נברא הוא כל דבר שהוא חוץ ממציאותו ית', אף הנעלה ביותר. אולם נאמר שנשמות ישראל הם "אלוקות שנעשה נברא".

פעולתם בבורא

הנבראים מצד עצמם אינם יכולים לפעול מאומה בבורא, וכלשון הפסוק "אם חטאת מה תפעל בו ורבו פשעיך מה תעשה לו" (איוב לה, ו). אולם, מצד רצונו ית' ע"י קיום מצוות ולהיפך - עשיית עבירות - ח"ו, הרי פועלים המשכה וגילוי שמו ית' בעולם.

ביטול הנבראים בעולמות העליונים

אף בעולמות הנעלים ביותר, כגון בעולם הבריאה, שבו ישנם מלאכים האומרים קדוש פעם באלפיים שנה, ובין שמן לזמן הרי הם בביטול נעלה ביותר, הרי אף מלאכים אלו (וכל שכן נבראים נמוכים יותר) יש בהם בחינת מציאות כלשהי המעלימה ומסתרת על אלוקות.