כח השכל שבנפש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ (ניסוח, הגהה)
שורה 1: שורה 1:
'''כח השכל שבנפש''' הוא כח שכלי בבחינת [[היולי]] שנעלם בנפש האדם והנקרא לעיתים בשם [[אב (חכמה)|אב]].
'''כח השכל שבנפש''' הוא כח שכלי כפי שהוא בבחינת [[היולי]], בהעלם בנפש האדם. נקרא לעיתים בשם [[אב (חכמה)|אב]].


==ענינו==
==ענינו==
[[קובץ:הכותב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כח השכל שבנפש מתפשט ביד בשעת הכתיבה]]
[[קובץ:הכותב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כח השכל שבנפש מתפשט ביד בשעת הכתיבה]]
כח ההשכלה של האדם שבמוחו, הוא כח היולי שיוצא לפועל בשעה שהמוח עוסק בהשכלה. כח זה הוא מקור לכל כוחות ההבנה שבנפש, ובהתאם לכוח זה ועוצמתו היא חכמת האדם עד שזה יקרא בשם חכם וזה יקרא בשם חכם גדול יותר.
לאדם ישנה יכולת לעסוק בהשכלה שכלית. יכולת זו היא "כח השכל" שנפשו. כח זה הוא מקור לכל כוחות ההבנה שבנפש, וחכמת או טיפשות האדם נקבעת על פי עוצמתו.


התגלות כח זה, בשעה שהמוח עוסק בהשכלה, אין לו שום ערך לגבי כח המשכיל בעצמו, כמו שאין שום ערך לזיו השמש המתפשט מהשמש לגבי השמש, כי השמש הוא שורש כח ההארה ואילו הזיו הוא רק הארה חיצונית ותלויה בכלי הקיבול. וכן כח זה אינו שוה מצד הארתו, שלפעמים המוח זך יותר הוא מאיר יותר ולפעמים בשעת עיפות או עצלות המוח הוא אינו מאיר, וכל זה מכח הכלים שהוא המוח ולא מצד עצם כח ההשכלה.


כאשר נפש זה מתלבשת בבהמה באופן של [[גלגול נשמה]], אזי אין כח השכלי שבה יוצא לפועל כלל ומכיון שאין במוח הבהמה כלי ראוי להוציא את כוחות נפש זו לידי גילוי, וזו מכיון שכח החיוני שבבהמה מוכשר לקבל רק את כח ה"[[חי]]" ולא את כח ה"[[מדבר]]" כלל.
באופן טבעי, כח זה הינו מוסתר, וכאשר האדם אינו מהרהר בדבר חכמה - אין לו שום ביטוי. גם כאשר האדם עוסק בהשכלה, אין ערך בין הכח המתבטא והכח הגנוז בנפשו. דבר זה הוא בדומה לכך שאין ערך בין קרן שמש ובין עוצמתה של השמש כולה{{הערה|כי השמש הוא שורש כח ההארה ואילו הזיו הוא רק הארה חיצונית ותלויה בכלי הקיבול.}}. יכולתו של הכח להתבטא תלויה גם בכלי המוח. כאשר האדם עייף או שאינו מתאמץ ללמוד - ההארה תהיה קטנה יותר, וכאשר המוח זך - תהיה גדולה יותר.
דוגמה לכך היא כאשר אדם כותב איזה דבר חכמה בידו שמכיון שביד אין כלי ראוי להבין את כח ההשכלה, אלא רק במוח בלבד מובן שאין היד עצמה מבינה את אשר עליה לעשות, אלא שהמוח מתפשט באצבעות על ידי גידים דקים אבל אין זה כהתפשטות המוח שבשכל, אלא רק כהתפשטות נפש המלובשת בבהמה ורוכבת עליה ומורה לה את אשר עליה לעשות מבלי שיתגלה בה עצם כח השכלי{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ח ע' קטו - קטז}}.
 
כך גם כאשר נפש של אדם מתלבשת בבהמה באופן של [[גלגול נשמה]], כח השכלי שבה אינו יוצא לפועל כלל, כיון שאין במוח הבהמה כלי ראוי להוציא את כוחות נפש זו לידי גילוי{{הערה|כח החיוני שבבהמה מוכשר לקבל רק את כח ה"[[חי]]" ולא את כח ה"[[מדבר]]" כלל.}}. לכן נפש האדם המלובשת בבהמה יכולה להורות לבהמה מה לעשות ולאן ללכת, אך לא לצבע פעולות השייכות רק באדם.
 
דוגמה לכך היא אדם הכותב דבר חכמה. מבין אברי האדם, רק המוח הוא כלי היכול לעבד את ההשכלה, וביד הכותבת אין [[כלי]] להבין את כח ההשכלה. מובן שהיד עצמה אינה מבינה את אשר עליה לעשות, אלא שהמוח מתפשט באצבעות על ידי מערכת העצבים, אבל זה לא הופך את היד למוח{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ח ע' קטו - קטז}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה מ־19:53, 31 באוקטובר 2022

כח השכל שבנפש הוא כח שכלי כפי שהוא בבחינת היולי, בהעלם בנפש האדם. נקרא לעיתים בשם אב.

ענינו

כח השכל שבנפש מתפשט ביד בשעת הכתיבה

לאדם ישנה יכולת לעסוק בהשכלה שכלית. יכולת זו היא "כח השכל" שנפשו. כח זה הוא מקור לכל כוחות ההבנה שבנפש, וחכמת או טיפשות האדם נקבעת על פי עוצמתו.


באופן טבעי, כח זה הינו מוסתר, וכאשר האדם אינו מהרהר בדבר חכמה - אין לו שום ביטוי. גם כאשר האדם עוסק בהשכלה, אין ערך בין הכח המתבטא והכח הגנוז בנפשו. דבר זה הוא בדומה לכך שאין ערך בין קרן שמש ובין עוצמתה של השמש כולה[1]. יכולתו של הכח להתבטא תלויה גם בכלי המוח. כאשר האדם עייף או שאינו מתאמץ ללמוד - ההארה תהיה קטנה יותר, וכאשר המוח זך - תהיה גדולה יותר.

כך גם כאשר נפש של אדם מתלבשת בבהמה באופן של גלגול נשמה, כח השכלי שבה אינו יוצא לפועל כלל, כיון שאין במוח הבהמה כלי ראוי להוציא את כוחות נפש זו לידי גילוי[2]. לכן נפש האדם המלובשת בבהמה יכולה להורות לבהמה מה לעשות ולאן ללכת, אך לא לצבע פעולות השייכות רק באדם.

דוגמה לכך היא אדם הכותב דבר חכמה. מבין אברי האדם, רק המוח הוא כלי היכול לעבד את ההשכלה, וביד הכותבת אין כלי להבין את כח ההשכלה. מובן שהיד עצמה אינה מבינה את אשר עליה לעשות, אלא שהמוח מתפשט באצבעות על ידי מערכת העצבים, אבל זה לא הופך את היד למוח[3].

הערות שוליים

  1. כי השמש הוא שורש כח ההארה ואילו הזיו הוא רק הארה חיצונית ותלויה בכלי הקיבול.
  2. כח החיוני שבבהמה מוכשר לקבל רק את כח ה"חי" ולא את כח ה"מדבר" כלל.
  3. מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ח ע' קטו - קטז