בחירת העצמות בישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 4: שורה 4:
[[בחירה|הבחירה]] [[עם ישראל|בעם ישראל]] הינה הן בנשמות והן בגופים, אך בכל אחד מהם הבחירה מתגלה באופן שונה, כדלהלן:
[[בחירה|הבחירה]] [[עם ישראל|בעם ישראל]] הינה הן בנשמות והן בגופים, אך בכל אחד מהם הבחירה מתגלה באופן שונה, כדלהלן:


שורש הבחירה כפי שהוא בעצמותו יתברך, הוא בעיקר [[נשמה|בנשמות]] שהם בנים למקום{{הערה|מפני שכן '''בחר''' הקב"ה שיהיו מושרשים בו כמו בן שחקוק במחשבת האב כשלפני זה לא היו קיימים כלל (תורת ה[[המגיד ממעזריטש]] ([[אור תורה]] ב, ג (ס"ו), [[כתר שם טוב]] סרמ"א) כפי שנתבארה ב[[לקוטי שיחות]] חלק כח עמוד 180 הערה 62}}, ששם מלכתחילה אין אפשרות למציאות אחרת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61. וראה בלקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 282}}. אך בנשמה כפי שהיא ירדה למטה{{הערה|ועוד לפני זה - שנעשית בבחינת מציאות}}, המעלות שבה (שניכר בה שהיא "[[בן]]" של הקב"ה{{הערה|ראה להן על היחס בין הקשר של בוחר ונבחר לקשר של אב ובן}}) מסתירות על הבחירה{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג שם. סה"מ מלוקט ח"ה ע' רנ. שיחת שבת פרשת תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}}. כאן למטה{{הערה|יש מקומות בחסידות שמבואר שהבחירה היא דווקא למטה, בנשמות בגופים (ובעיקר בגוף) - ראה לדוגמא שיחת ש"פ בראשית ה'תשנ"ב ס"ג}}, במקום בו ישנה מציאות של אומות העולם {{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ט שם. שיחת שפ בראשית הנ"ל ועוד}} גילוי הבחירה הוא בעיקר בגוף.
שורש הבחירה כפי שהוא בעצמותו יתברך, הוא בעיקר [[נשמה|בנשמות]] שהם בנים למקום{{הערה|מפני שכן '''בחר''' הקב"ה שיהיו מושרשים בו כמו בן שחקוק במחשבת האב כשלפני זה לא היו קיימים כלל (תורת ה[[המגיד ממעזריטש]] ([[אור תורה]] ב, ג (ס"ו), [[כתר שם טוב]] סרמ"א) כפי שנתבארה ב[[לקוטי שיחות]] חלק כח עמוד 180 הערה 62}}, ששם מלכתחילה אין אפשרות למציאות אחרת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61. וראה בלקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 282}}. אך בנשמה כפי שהיא ירדה למטה{{הערה|ועוד לפני זה - שנעשית בבחינת מציאות}}, המעלות שבה (שניכר בה שהיא "[[בן]]" של הקב"ה{{הערה|ראה להן על היחס בין הקשר של בוחר ונבחר לקשר של אב ובן}}) מסתירות על הבחירה{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג שם. סה"מ מלוקט ח"ה ע' רנ. שיחת שבת פרשת תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.}}. כאן למטה{{הערה|יש מקומות בחסידות שמבואר שהבחירה היא דווקא למטה, בנשמות בגופים (ובעיקר בגוף) - ראה לדוגמא שיחת ש"פ בראשית ה'תשנ"ב ס"ג}}, במקום בו ישנה מציאות של אומות העולם {{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ט שם. שיחת שבת פרשת בראשית הנ"ל ועוד}} גילוי הבחירה הוא בעיקר בגוף.


בשיחה אחת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ג שם}} מסביר [[הרבי]], שבשונה מבחירה רגילה שאינה שייכת למציאות הנבחר{{הערה|ראה ערך [[בחירה]]}}, הרי בחירת העצמות בגוף נעשית מציאותו של הגוף, שהרי כאשר נמשך{{הערה|בשם המושאל = שכן בעצמות אין שייך המשכה - הערה 62 שם}} העצמות - אין מקום למציאות אחרת. אך במקומות אחרים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71. שיחת ש"פ תולדות הנ"ל}} מסביר הרבי שאכן מעלת הבחירה בגוף אינה מתאחדת עמו באופן שמתגלית בו ומתייחסת אליו (ובכלל - היא בהעלם{{הערה|ראה גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}), אך על ידי עבודת הנשמה בגוף לבררו ולזככו בקיום תורה ומצוות, נקבעת בגוף הבחירה בפנימיות באופן שנעשית מציאותו, מתייחסת אליו ומתגלה בו. אף בנשמה נפעל עילוי ע"י עבודתה בגוף, שמתגלה וניכר בה בחירת העצמות (ולא רק שהיא בבחינת 'בן'){{הערה|שיחת ש"פ תולדות שם. ובספר המאמרים מלוקט חלק ה שם}}. אמנם, מכיוון שהתאחדות זו של הגוף עם הבחירה בו נעשית על ידי הנשמה, הרי בהסתלקותה אין הבחירה מתאחדת עוד עם הגוף ולכן הוא כלה ונפסד. אלא שמכיוון שסוף-כל-סוף הבחירה היא נצחית, [[לעתיד לבוא]] כל עם ישראל [[תחיית המתים|יקומו לתחייה]] נשמות בגופים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י שם}}. וכן לאידך, בחירת העצמות בגילוי בנשמה היא דווקא כשהיא נמצאת בתוך הגוף (שפועל בה מעלה זו כנ"ל) ולכן גם לאחרי שגמרה לברר ולזכך את הגוף, עיקר גילוי הבחירה היא דווקא כשנמצאת בגוף - בתחיית המתים{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ה' שם}}.
בשיחה אחת{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ג שם}} מסביר [[הרבי]], שבשונה מבחירה רגילה שאינה שייכת למציאות הנבחר{{הערה|ראה ערך [[בחירה]]}}, הרי בחירת העצמות בגוף נעשית מציאותו של הגוף, שהרי כאשר נמשך{{הערה|בשם המושאל = שכן בעצמות אין שייך המשכה - הערה 62 שם}} העצמות - אין מקום למציאות אחרת. אך במקומות אחרים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71. שיחת ש"פ תולדות הנ"ל}} מסביר הרבי שאכן מעלת הבחירה בגוף אינה מתאחדת עמו באופן שמתגלית בו ומתייחסת אליו (ובכלל - היא בהעלם{{הערה|ראה גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}), אך על ידי עבודת הנשמה בגוף לבררו ולזככו בקיום תורה ומצוות, נקבעת בגוף הבחירה בפנימיות באופן שנעשית מציאותו, מתייחסת אליו ומתגלה בו. אף בנשמה נפעל עילוי ע"י עבודתה בגוף, שמתגלה וניכר בה בחירת העצמות (ולא רק שהיא בבחינת 'בן'){{הערה|שיחת ש"פ תולדות שם. ובספר המאמרים מלוקט חלק ה שם}}. אמנם, מכיוון שהתאחדות זו של הגוף עם הבחירה בו נעשית על ידי הנשמה, הרי בהסתלקותה אין הבחירה מתאחדת עוד עם הגוף ולכן הוא כלה ונפסד. אלא שמכיוון שסוף-כל-סוף הבחירה היא נצחית, [[לעתיד לבוא]] כל עם ישראל [[תחיית המתים|יקומו לתחייה]] נשמות בגופים{{הערה|לקוטי שיחות חלק ח"י שם}}. וכן לאידך, בחירת העצמות בגילוי בנשמה היא דווקא כשהיא נמצאת בתוך הגוף (שפועל בה מעלה זו כנ"ל) ולכן גם לאחרי שגמרה לברר ולזכך את הגוף, עיקר גילוי הבחירה היא דווקא כשנמצאת בגוף - בתחיית המתים{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ה' שם}}.
שורה 10: שורה 10:
על ידי בחירת העצמות בישראל, נפעל בעם ישראל טבע עצמי(אם כי ביכולתם [[בחירה חופשית|להתנגד לו]]). שהם בוחרים בקב"ה{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג עמוד קט}}. ובטוב באופן שהרע מושלל לחלוטין{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. כאשר עם ישראל מגלים בחירה זו להם בקב"ה, נמשכת  להם בחירת העצמות{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד קצה}}.
על ידי בחירת העצמות בישראל, נפעל בעם ישראל טבע עצמי(אם כי ביכולתם [[בחירה חופשית|להתנגד לו]]). שהם בוחרים בקב"ה{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ג עמוד קט}}. ובטוב באופן שהרע מושלל לחלוטין{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם}}. כאשר עם ישראל מגלים בחירה זו להם בקב"ה, נמשכת  להם בחירת העצמות{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד קצה}}.


בכללות - קשר זה של הבחירה הינו הקשר העמוק ביותר בין ישראל וקב"ה. שכן, הבחירה מגיעה ממקום כזה שמצד עצמו הכל שווה (היינו שהיא למעלה מהשכל, הרצון וכל 'טבע' אחר בנפש בו יש נטיה כלשהי), ומצד שני אין הכרח שהדברים יהיו שווים וניתן לבחור בדבר מסויים (היינו שהיא למעלה מהגורל המוגדר בזה שהכל שווה לגביו){{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה שם}}, היא מגיעה ממקום כזה בו אין כל הגדרות{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג שם}}. הקשר בבחירה נעלה מכל קשר מותנה בין עם ישראל והקב"ה, כקשר שלהם שנפעל על ידי קיום התורה ומצוות{{הערה|ראה לקו"ש חלק יח וחלק כח שם. ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד לד ואילך (בעיקר בעמוד לח)}}. אף מהקשר הלא מותנה בין עם ישראל והקב"ה כאב ובן, שכן אהבה האב לבן (גם אהבה עצמית ולא מותנית) היא כמו טבע ומוגדרת בציור כלשהו{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"א שם. חלק י"ח שם}}. ועוד, שמציאות האב מסובבת ממציאות הבן, לולי שישנו בן אין אב, ואחר שישנו בן מוכרח שיהיה רצון ואהבה אליו - היינו שבבחינה זו ישנה מציאות נוספת מלבד הקב"ה, משא"כ הבחירה מגיעה מהבוחר עצמו{{הערה|ראה לקוטי שיחות חח"י עמוד 178 ואילך (ובהערה 73). ועיין גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}, ומהעצם שלו. על ידי הבחירה, נפעל הקשר של עם ישראל לקב"ה [[עבד|כעבדים]] לאדוניהם, שמציאות העבד היא מציאות האדון{{הערה|לקוטי שיחות חלק יא שם}}. אמנם בפרטיות, אף הבחירה היא בדבר נוסף, הייינו שעם ישראל והקב"ה הם שני דברים כביכול{{הערה|ועוד - שהבחירה היא רק [[הפלאת העצמות]] ולא העצמות ממש}}. ולמעלה מזה בעצמותו יתברך ממש לכתחילה עם ישראל והקב"ה דבר אחד ממש {{הערה|לקוטי שיחות שם. ספר המאמרים מלוקט חלק ה' עמוד מג}}.
בכללות - קשר זה של הבחירה הינו הקשר העמוק ביותר בין ישראל וקב"ה. שכן, הבחירה מגיעה ממקום כזה שמצד עצמו הכל שווה (היינו שהיא למעלה מהשכל, הרצון וכל 'טבע' אחר בנפש בו יש נטיה כלשהי), ומצד שני אין הכרח שהדברים יהיו שווים וניתן לבחור בדבר מסויים (היינו שהיא למעלה מהגורל המוגדר בזה שהכל שווה לגביו){{הערה|ספר המאמרים מלוקט ח"ה שם}}, היא מגיעה ממקום כזה בו אין כל הגדרות{{הערה|לקוטי שיחות חלק כג שם}}. הקשר בבחירה נעלה מכל קשר מותנה בין עם ישראל והקב"ה, כקשר שלהם שנפעל על ידי קיום התורה ומצוות{{הערה|ראה לקו"ש חלק יח וחלק כח שם. ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד לד ואילך (בעיקר בעמוד לח)}}. אף מהקשר הלא מותנה בין עם ישראל והקב"ה כאב ובן, שכן אהבה האב לבן (גם אהבה עצמית ולא מותנית) היא כמו טבע ומוגדרת בציור כלשהו{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"א שם. חלק י"ח שם}}. ועוד, שמציאות האב מסובבת ממציאות הבן, לולי שישנו בן אין אב, ואחר שישנו בן מוכרח שיהיה רצון ואהבה אליו - היינו שבבחינה זו ישנה מציאות נוספת מלבד הקב"ה, משא"כ הבחירה מגיעה מהבוחר עצמו{{הערה|ראה לקוטי שיחות חח"י עמוד 178 ואילך (ובהערה 73). ועיין גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז}}, ומהעצם שלו. על ידי הבחירה, נפעל הקשר של עם ישראל לקב"ה [[עבד (תואר)|כעבדים]] לאדוניהם, שמציאות העבד היא מציאות האדון{{הערה|לקוטי שיחות חלק יא שם}}. אמנם בפרטיות, אף הבחירה היא בדבר נוסף, הייינו שעם ישראל והקב"ה הם שני דברים כביכול{{הערה|ועוד - שהבחירה היא רק [[הפלאת העצמות]] ולא העצמות ממש}}. ולמעלה מזה בעצמותו יתברך ממש לכתחילה עם ישראל והקב"ה דבר אחד ממש {{הערה|לקוטי שיחות שם. ספר המאמרים מלוקט חלק ה' עמוד מג}}.


==זמן הבחירה==
==זמן הבחירה==

גרסה מ־16:01, 2 במרץ 2022

בחירת העצמות בישראל הינו מונח המבטא את בחירת החופשית של הקב"ה כפי שהיא מצד עצמותו יתברך בעם ישראל.

פרטי הבחירה

הבחירה בעם ישראל הינה הן בנשמות והן בגופים, אך בכל אחד מהם הבחירה מתגלה באופן שונה, כדלהלן:

שורש הבחירה כפי שהוא בעצמותו יתברך, הוא בעיקר בנשמות שהם בנים למקום[1], ששם מלכתחילה אין אפשרות למציאות אחרת[2]. אך בנשמה כפי שהיא ירדה למטה[3], המעלות שבה (שניכר בה שהיא "בן" של הקב"ה[4]) מסתירות על הבחירה[5]. כאן למטה[6], במקום בו ישנה מציאות של אומות העולם [7] גילוי הבחירה הוא בעיקר בגוף.

בשיחה אחת[8] מסביר הרבי, שבשונה מבחירה רגילה שאינה שייכת למציאות הנבחר[9], הרי בחירת העצמות בגוף נעשית מציאותו של הגוף, שהרי כאשר נמשך[10] העצמות - אין מקום למציאות אחרת. אך במקומות אחרים[11] מסביר הרבי שאכן מעלת הבחירה בגוף אינה מתאחדת עמו באופן שמתגלית בו ומתייחסת אליו (ובכלל - היא בהעלם[12]), אך על ידי עבודת הנשמה בגוף לבררו ולזככו בקיום תורה ומצוות, נקבעת בגוף הבחירה בפנימיות באופן שנעשית מציאותו, מתייחסת אליו ומתגלה בו. אף בנשמה נפעל עילוי ע"י עבודתה בגוף, שמתגלה וניכר בה בחירת העצמות (ולא רק שהיא בבחינת 'בן')[13]. אמנם, מכיוון שהתאחדות זו של הגוף עם הבחירה בו נעשית על ידי הנשמה, הרי בהסתלקותה אין הבחירה מתאחדת עוד עם הגוף ולכן הוא כלה ונפסד. אלא שמכיוון שסוף-כל-סוף הבחירה היא נצחית, לעתיד לבוא כל עם ישראל יקומו לתחייה נשמות בגופים[14]. וכן לאידך, בחירת העצמות בגילוי בנשמה היא דווקא כשהיא נמצאת בתוך הגוף (שפועל בה מעלה זו כנ"ל) ולכן גם לאחרי שגמרה לברר ולזכך את הגוף, עיקר גילוי הבחירה היא דווקא כשנמצאת בגוף - בתחיית המתים[15].

על ידי בחירת העצמות בישראל, נפעל בעם ישראל טבע עצמי(אם כי ביכולתם להתנגד לו). שהם בוחרים בקב"ה[16]. ובטוב באופן שהרע מושלל לחלוטין[17]. כאשר עם ישראל מגלים בחירה זו להם בקב"ה, נמשכת להם בחירת העצמות[18].

בכללות - קשר זה של הבחירה הינו הקשר העמוק ביותר בין ישראל וקב"ה. שכן, הבחירה מגיעה ממקום כזה שמצד עצמו הכל שווה (היינו שהיא למעלה מהשכל, הרצון וכל 'טבע' אחר בנפש בו יש נטיה כלשהי), ומצד שני אין הכרח שהדברים יהיו שווים וניתן לבחור בדבר מסויים (היינו שהיא למעלה מהגורל המוגדר בזה שהכל שווה לגביו)[19], היא מגיעה ממקום כזה בו אין כל הגדרות[20]. הקשר בבחירה נעלה מכל קשר מותנה בין עם ישראל והקב"ה, כקשר שלהם שנפעל על ידי קיום התורה ומצוות[21]. אף מהקשר הלא מותנה בין עם ישראל והקב"ה כאב ובן, שכן אהבה האב לבן (גם אהבה עצמית ולא מותנית) היא כמו טבע ומוגדרת בציור כלשהו[22]. ועוד, שמציאות האב מסובבת ממציאות הבן, לולי שישנו בן אין אב, ואחר שישנו בן מוכרח שיהיה רצון ואהבה אליו - היינו שבבחינה זו ישנה מציאות נוספת מלבד הקב"ה, משא"כ הבחירה מגיעה מהבוחר עצמו[23], ומהעצם שלו. על ידי הבחירה, נפעל הקשר של עם ישראל לקב"ה כעבדים לאדוניהם, שמציאות העבד היא מציאות האדון[24]. אמנם בפרטיות, אף הבחירה היא בדבר נוסף, הייינו שעם ישראל והקב"ה הם שני דברים כביכול[25]. ולמעלה מזה בעצמותו יתברך ממש לכתחילה עם ישראל והקב"ה דבר אחד ממש [26].

זמן הבחירה

הבחירה נפעלה במתן תורה[27]. היות ועיקר גילוי הבחירה הוא על ידי התורה והמצוות[28]. ובכלל - הבחירה בעם ישראל קשורה עם הבחירה במצוות[29], אך עיקר גילוי הבחירה יהיה לעתיד לבוא ובעיקר בתחיית המתים[30].

ראו גם

הערות שוליים

  1. מפני שכן בחר הקב"ה שיהיו מושרשים בו כמו בן שחקוק במחשבת האב כשלפני זה לא היו קיימים כלל (תורת ההמגיד ממעזריטש (אור תורה ב, ג (ס"ו), כתר שם טוב סרמ"א) כפי שנתבארה בלקוטי שיחות חלק כח עמוד 180 הערה 62
  2. לקוטי שיחות חלק כג עמוד 219 הערה 61. וראה בלקוטי שיחות חלק י"ט עמוד 282
  3. ועוד לפני זה - שנעשית בבחינת מציאות
  4. ראה להן על היחס בין הקשר של בוחר ונבחר לקשר של אב ובן
  5. לקוטי שיחות חלק כג שם. סה"מ מלוקט ח"ה ע' רנ. שיחת שבת פרשת תולדות ה'תשנ"ב (הא') סעיף ה.
  6. יש מקומות בחסידות שמבואר שהבחירה היא דווקא למטה, בנשמות בגופים (ובעיקר בגוף) - ראה לדוגמא שיחת ש"פ בראשית ה'תשנ"ב ס"ג
  7. ראה לקוטי שיחות חלק י"ט שם. שיחת שבת פרשת בראשית הנ"ל ועוד
  8. לקוטי שיחות חלק כ"ג שם
  9. ראה ערך בחירה
  10. בשם המושאל=שכן בעצמות אין שייך המשכה - הערה 62 שם
  11. לקוטי שיחות חלק ח"י עמוד 409 הערות 70 ו-71. שיחת ש"פ תולדות הנ"ל
  12. ראה גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז
  13. שיחת ש"פ תולדות שם. ובספר המאמרים מלוקט חלק ה שם
  14. לקוטי שיחות חלק ח"י שם
  15. ספר המאמרים מלוקט חלק ה' שם
  16. ספר המאמרים מלוקט חלק ג עמוד קט
  17. ראה לקוטי שיחות חלק י"א עמוד 7 הערה 58 ובהנסמן שם
  18. ספר המאמרים מלוקט ח"ה עמוד קצה
  19. ספר המאמרים מלוקט ח"ה שם
  20. לקוטי שיחות חלק כג שם
  21. ראה לקו"ש חלק יח וחלק כח שם. ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד לד ואילך (בעיקר בעמוד לח)
  22. לקוטי שיחות חלק י"א שם. חלק י"ח שם
  23. ראה לקוטי שיחות חח"י עמוד 178 ואילך (ובהערה 73). ועיין גם ספר המאמרים מלוקט ח"ג עמוד רעז
  24. לקוטי שיחות חלק יא שם
  25. ועוד - שהבחירה היא רק הפלאת העצמות ולא העצמות ממש
  26. לקוטי שיחות שם. ספר המאמרים מלוקט חלק ה' עמוד מג
  27. תניא פרק מ"ט
  28. ראה לקוטי שיחות חלק יחי שם הערה 72. שיחת ש"פ תולדות שם הערה 62
  29. ראה לקוטי שיחות חלק יא שם הערה 49
  30. ראה לעיל