12,906
עריכות
חסיד של הרבי (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
חסיד של הרבי (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==תולדות המושג== | ==תולדות המושג== | ||
כסא הכבוד זהו המקום בו [[הקדוש ברוך הוא]] מקבל את ה[[תשובה]] של [[עם ישראל]], על-כך נאמר{{הערה|יומא, ס"ו, ד}} {{ | כסא הכבוד זהו המקום בו [[הקדוש ברוך הוא]] מקבל את ה[[תשובה]] של [[עם ישראל]], על-כך נאמר {{ציטוטון|גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד}}{{הערה|יומא, ס"ו, ד}}{{הערה|ראה בהרחבה בלקוטי תורה דרושים לראש השנה ס, ד}}. | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
מקום כסא הכבוד הוא ב[[עולם הבריאה]] | מקום כסא הכבוד הוא ב[[עולם הבריאה]]{{הערה|שם=שכ|ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59, תורת מנחם חלק י' עמוד 108, ולקוטי תורה [[פרשת האזינו]] ע"ה, א}}, במקום אחר נאמר שמקורו של כסא הכבוד הוא ב[[מלכות דאצילות]]{{הערה|ראה לקוטי תורה [[פרשת תצא]] מ, א}}, ובמקום אחר נאמר שכסא הכבוד מקורו ב[[פרסה]] שבין [[עולם האצילות]] ל[[עולם הבריאה]]{{הערה|לקוטי תורה על שיר השירים, נ"א א}}. | ||
עוד מבואר בחסידות{{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת יתרו]] ס"ח, ג}} שעניין כסא הכבוד הוא [[יחודא תתאה]] ו[[שם אלוקים]], וכן שבחינות אלה הם מקורם של [[הנפש הבהמית]], וכן בחינת [[בית המקדש]] בעולמות העליונים הוא בכסא הכבוד{{הערה|[[לקוטי תורה]] [[פרשת שלח]], מ"ב א}}. | |||
עוד מבואר{{הערה|שם=שכ}} על הפסוק {{ציטוטון|כי אין שכחה לפני כסא כבודך}}{{הערה|ברכות, ל"ב, ב}} שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין ה[[שכחה]], אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה. | עוד מבואר{{הערה|שם=שכ}} על הפסוק {{ציטוטון|כי אין שכחה לפני כסא כבודך}}{{הערה|ברכות, ל"ב, ב}} שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין ה[[שכחה]], אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה. | ||
קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה{{הערה|ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171}}. | קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה{{הערה|ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171}}. | ||
==בחינותיו== | |||
אחד מענייניו של כסא הכבוד הוא [[ביטול]], שכמו שהכיסא בטל כלפי היושב עליו כך אמור יהודי להיות בטל כלפי הקב"ה{{הערה|לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ה א}}, בחינה נוספת של הכסא הוא ה[[תורה]]{{הערה|לקוטי תורה ע"ה א}}. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
עריכות