שרח בת אשר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הוצאת קטעים שמפרים זכויות יוצרים)
(עריכה)
שורה 4: שורה 4:
הייתה ביתו של [[אשר]] בן [[יעקב]], למספר דעות שרח הייתה בת חורגת לאשר – בת אשתו בלבד{{הערה|גירסת הרמב"ן לפירוש אונקלוס – מובא בפירושו על במדבר, כו, מו.}}. ב[[תורה]] היא מוזכרת מספר פעמים בין רשימת השמות של בניו ונכדיו של יעקב שירדו למצרים{{הערה|[[בראשית]], פרק מ"ו, פס' י"ז.}}. דמותה מתואר בעיקר במדרשים, שם היא מוזכר בהרחבה.   
הייתה ביתו של [[אשר]] בן [[יעקב]], למספר דעות שרח הייתה בת חורגת לאשר – בת אשתו בלבד{{הערה|גירסת הרמב"ן לפירוש אונקלוס – מובא בפירושו על במדבר, כו, מו.}}. ב[[תורה]] היא מוזכרת מספר פעמים בין רשימת השמות של בניו ונכדיו של יעקב שירדו למצרים{{הערה|[[בראשית]], פרק מ"ו, פס' י"ז.}}. דמותה מתואר בעיקר במדרשים, שם היא מוזכר בהרחבה.   


לאחר ש[[יוסף]] התגלה בפני אחיו, הוא ביקש מהם שיודיעו לאביהם [[יעקב אבינו]] על הימצאותו. האחים חששו שהבשורה הפתאומית תזיק ליעקב, ולכן שלחו את שרח, שהייתה [[נביא]]ה, וכך הכירה את הסיפור למרות שהאחים נשבעו לא לספר לאיש{{הערה|פירוש בעל הטורים על דברים לג כד.}}, להודיע ליעקב על כך בחכמה.
לאחר ש[[יוסף]] התגלה בפני אחיו, הוא ביקש מהם שיודיעו לאביהם [[יעקב אבינו]] על הימצאותו. האחים חששו שהבשורה הפתאומית תזיק ליעקב, ולכן שלחו את שרח, שהייתה [[נביא]]ה, וכך הכירה את הסיפור למרות שהאחים נשבעו לא לספר לאיש{{הערה|פירוש בעל הטורים על דברים לג כד.}}, להודיע ליעקב על כך בחכמה. בספר מדרש הגדול{{הערה|על ויגש מה, כו.}} מסופר, שהיא עמדה ושאלה לפניו בחרוזים:"יוסף במצרים? יולדו לו על ברכיים – מנשה ואפרים?", הדברים נכנסו לליבו של [[יעקב]], שראה גם את ה[[עגלה ערופה]] ששלח יוסף, ובכך הבין שהוא חי.
 
בספר מדרש הגדול{{הערה|על ויגש מה, כו.}} מובא כי היא חיכתה עד שיעקב החל להתפלל ואז עמדה לפניו ושאלה בחרוזים: "יוסף במצרים? יולדו לו על ברכיים – מנשה ואפרים?" הדברים נכנסו לליבו וכאשר הוא ראה את העגלות ששלח יוסף, הוא הבין כי בנו יוסף אכן חי.


[[רבי יונתן בן עוזיאל]] מביא בתרגומו על התורה{{הערה|על בראשית מו, יז.}} את המשפט הבא: "בזכות שבישרה שרח ליעקב שיוסף חי, זכתה להיכנס בחייה לגן עדן.". הרבי הזכיר אותה מספר פעמים בשיחותיו.
[[רבי יונתן בן עוזיאל]] מביא בתרגומו על התורה{{הערה|על בראשית מו, יז.}} את המשפט הבא: "בזכות שבישרה שרח ליעקב שיוסף חי, זכתה להיכנס בחייה לגן עדן.". הרבי הזכיר אותה מספר פעמים בשיחותיו.

גרסה מ־16:23, 19 בדצמבר 2021

ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

סרח בת אשר הייתה בתו של אשר בן יעקב אבינו.

אודותיה

הייתה ביתו של אשר בן יעקב, למספר דעות שרח הייתה בת חורגת לאשר – בת אשתו בלבד[1]. בתורה היא מוזכרת מספר פעמים בין רשימת השמות של בניו ונכדיו של יעקב שירדו למצרים[2]. דמותה מתואר בעיקר במדרשים, שם היא מוזכר בהרחבה.

לאחר שיוסף התגלה בפני אחיו, הוא ביקש מהם שיודיעו לאביהם יעקב אבינו על הימצאותו. האחים חששו שהבשורה הפתאומית תזיק ליעקב, ולכן שלחו את שרח, שהייתה נביאה, וכך הכירה את הסיפור למרות שהאחים נשבעו לא לספר לאיש[3], להודיע ליעקב על כך בחכמה. בספר מדרש הגדול[4] מסופר, שהיא עמדה ושאלה לפניו בחרוזים:"יוסף במצרים? יולדו לו על ברכיים – מנשה ואפרים?", הדברים נכנסו לליבו של יעקב, שראה גם את העגלה ערופה ששלח יוסף, ובכך הבין שהוא חי.

רבי יונתן בן עוזיאל מביא בתרגומו על התורה[5] את המשפט הבא: "בזכות שבישרה שרח ליעקב שיוסף חי, זכתה להיכנס בחייה לגן עדן.". הרבי הזכיר אותה מספר פעמים בשיחותיו.

מסופר בגמרא שכשיצאו ממצרים משה רבינו לא ידע היכן נמצאת גופתו של יוסף והוא הלך לשרח שהיתה חיה עוד מימי יוסף והיא סיפרה לו היכן נמצאת הגופה של יוסף[6].

הערות שוליים

  1. גירסת הרמב"ן לפירוש אונקלוס – מובא בפירושו על במדבר, כו, מו.
  2. בראשית, פרק מ"ו, פס' י"ז.
  3. פירוש בעל הטורים על דברים לג כד.
  4. על ויגש מה, כו.
  5. על בראשית מו, יז.
  6. מסכת סוטה, דף י"כ, עמ' א'.